Tillväxten hackar för Boozt – men VD:n tror på revansch

Efter ännu ett kvartal med dämpad tillväxt försöker Boozt vinna tillbaka sin forna fart. "Om vi får upp tillväxten igen så kommer vi att växa in i marginalen", säger VD Hermann Haraldsson.

Boozt placera
VD Hermann Haraldsson vill hitta tillbaka till tvåsiffrig tillväxt.

Idag, 14:11

Trots att Boozt rapporterar en svag förbättring i tredje kvartalet än VD Hermann Haraldsson inte helt nöjd.

Den låga tillväxten hänger över bolaget som ett kvarglömt halloweenspöke.

Vill se tvåsiffrig tillväxt

VD:n är beslutsam – Boozt är ett tillväxtbolag. Sedan bolaget startade har Boozt vuxit tvåsiffrigt, förutom förra året när tillväxten plötsligt var nere på 6%.

"Och i år är det ännu lägre", säger Hermann Haraldsson.

E-handelsbranschen är starkt påverkad av konjunkturen, och samtidens dystra utsikter har varit kännbara för bolaget. I januari skar bolaget ner personalstyrkan med 10%.

"Vi måste fixa saker internt, vinna tillbaka kvinnliga kunder och sedan behöver konsumenterna bli mer optimistiska – då kommer vi tillbaka till god tillväxt", säger VD:n.

Marginalmålet kvarstår

Just tillväxt är ett nyckelord för Boozt-chefen. Bolagets uttalade mål sedan ett par år tillbaka är att höja sin rörelsemarginal till 10% till 2028.

Målet kvarstår alltjämt, och är enligt VD:n fortfarande inom räckhåll. Trots att 2025 var ett svårare år, menar han att bolaget lyckades leverera ett Ebit som står sig väl mot förra året.

"Om vi får upp tillväxten igen så kommer vi att växa in i marginalen", säger Hermann Haraldsson.

Bolaget har nu höjt sin helårsprognos för den justerade rörelsemarginalen. Från 4,5-5,5%, till 5-6%.

Kinesisk konkurrens

Under pandemin såg e-handeln ett uppsving, men sämre ekonomiska tider och oroliga konsumenter försvagade därefter efterfrågan.

Men nu finns tecken på att e-handeln tar fart igen, menar Hermann Haraldsson.

De kinesiska aktörerna som Temu och Shein skapar dock stora frågetecken på marknaden, eftersom deras försäljningssiffror inte finns att tillgå.

"Men kineserna har verkligen översvämmat marknaden", säger VD:n.

I vanliga fall utgör inte de kinesiska lågprisbolagen konkurrens för Boozt, som snarare verkar inom medium- och premiumsegmentet.

"Men nu när folk är mer försiktiga med pengarna väljer de billiga alternativ. Det märks alltid när konsumenter blir oroliga", säger han.

Blockar serie-returnerare

En stor kostnad för e-handeln utgörs av returer. Under de senaste fem åren har Boozt arbetat med att sänka returgraden som minskat till 35% från 45%.

2019 införde Boozt en särskild policy där de blockar så kallade serie-returnerare som satt i system att återkommande returnera produkter.

Mer offensiv framtid

Framåt planerar Boozt att agera mer offensivt. Bolaget har tampats med stora lager, som under året rensats ut.

"Jag tror att vi har varit lite defensiva eftersom vi har haft för mycket lager", säger Hermann Haraldsson.

Därmed har bolaget aktivt undvikit stora kampanjinköp som möjliggör rabatter för kunderna.

"Men det kan vi börja göra igen, och det kommer vi att satsa på", säger Boozt-chefen.

Boozt har dessutom beslutat att utökade sitt nuvarande återköpsprogram från 300 Mkr till 415 Mkr. Det innebär att Boozt kommer att nå sitt mål från 2023 om att köpa tillbaka aktier för 800 Mkr inom tre år.

Rapporten i siffror

Boozt, Mkr
Q3-2025
Konsensus
Förändring mot konsensus
Q3-2024
Förändring
Nettoomsättning
1 673
1 685
-0,7%
1 651
1,3%
Bruttoresultat
627
 
 
638
-1,7%
Bruttomarginal
37,5%
 
 
38,6%
 
Rörelseresultat
41
43,4
-5,5%
28
46,4%
Rörelsemarginal
2,5%
2,6%
 
1,7%
 
Justerat rörelseresultat
67
57,7
16,1%
54
24,1%
Justerad rörelsemarginal
4,0%
3,4%
 
3,3%
 
Nettoresultat
26
 
 
15
73,3%
Resultat per aktie, kronor
0,39
 
 
0,21
85,7%
Kassaflöde från löpande verksamhet
318
 
 
24
1 225,0%

Konsensusdata från Modular Finance

Ämnen i artikeln

Boozt

Senast

69,20

1 dag %

1,39%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Börsveckan arkiv
Börsveckan omslag

Läs alla nummer av Börsveckan här.