Dynavox lockar i hälsovårdssektorn
Origo har blivit allt mer selektiv till de industriella serieförvärvare, som man anser haltar både när det gäller kvalitet och värdering. I stället ser man större potential inom hälsovård och konsumentsektorn.
"Hälsovårdssektorn handlas på sina lägsta värderingar på flera år, efter perioder av politisk press och hård konkurrens bland de stora aktörerna, till exempel Novo Nordisk. Här finns både värdecase och tillväxtbolag som kommit ned i värdering. Dynavox är ett exempel, bolaget väntas växa organiskt med 15–20 % per år men värderas ändå lägre än många serieförvärvare", säger Johansson.
Även inom konsumentsektorn har Origo börjat se möjligheter igen.
"Flera bolag är cykliskt nedpressade och handlas nära vad vi bedömer som en fundamental botten. De är dessutom kraftigt underägda av andra fonder. Bolag som New Wave, Bilia, Thule och Harvia ser vi som långsiktigt intressanta", säger han.
Enligt Johansson handlar det om en attraktiv balans mellan risk och potential.
"Mycket av nedsidan är redan tagen."