Rapportfloden: Blandade resultat
Adtraction, Gomspace och Bergs Timber finns bland bolagen som publicerat sina kvartalsrapporter.

25 juli, 2022
Adtraction, Gomspace och Bergs Timber finns bland bolagen som publicerat sina kvartalsrapporter.
25 juli, 2022
Trävarubolaget Bergs Timber redovisar ökande omsättning under andra kvartalet jämfört med samma period året innan. Även rörelsevinsten ökade. Omsättningen steg 22,2 procent till 1 009 miljoner kronor (826). "Det förbättrade resultatet jämfört med föregående år förklaras av högre försäljningspriser för Sawn Wood, ökade försäljningsvolymer inom Joinery samt förbättrat resultat för pelletsverksamheten till följd av högre försäljningspriser och volymer", skriver vd och koncernchef Peter Nilsson. Ebitda-resultatet blev 173 miljoner kronor (146), med en ebitda-marginal på 17,1 procent (17,7). Rörelseresultatet blev 151 miljoner kronor (128), med en rörelsemarginal på 15,0 procent (15,5). Resultatet efter skatt blev 153 miljoner kronor (118), en ökning med 29,7 procent mot föregående år. Resultat per aktie hamnade på 4,41 kronor (3,4), vilket innebär en ökning med 29,7 procent mot föregående år. Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till -18 miljoner kronor (27). Vidare har bolagets marknader varit både osäkra och volatila. Enligt Nilsson finns det ett ökat intresse för värmepellets efter att energikostnaderna stigit kraftigt under perioden. Vidare kommer höjda räntor påverka efterfrågan i det korta perspektivet, enligt Nilsson. Samtidigt lyfter Nilsson att man har en bra orderstock och att de är förberedda på att behöva anpassa både sin produktion och sina priser.
Nanosatellitbolaget Gomspace redovisar ett rörelseresultat på -31,3 miljoner kronor för det andra kvartalet 2022 (-12,3).
Nettoomsättningen blev 51,3 miljoner kronor (47,5). Orderingången uppgick till 43,9 miljoner kronor (199). Nedgången jämfört med motsvarande kvartal för ett år sedan är hänförligt till den stora ordern från Indra till ett värde om 14,5 miljoner euro eller cirka 147 miljoner kronor.
Resultatet efter skatt var -23,8 miljoner kronor (-13,3).
Det första halvåret 2022 visar på intäktstillväxt och en något förbättrad marginal. Gomspace förväntar sig att den finansiella utvecklingen under resterande del av 2022 förbättras.
Prognosen för året om intäkter mellan 264 till 292 miljoner kronor motsvarande en tillväxt på 23-36 procent upprepas liksom att rörelsemarginalen ska komma in på en bättre nivå än -15 procent.
First North-listade affiliatebolaget Adtraction hade en nettoomsättning uppgående till 218 miljoner kronor (159) under det andra kvartalet, vilket är en ökning med 37,4 procent.
Ebita under perioden uppgick till 8,5 miljoner kronor (9,1) med en marginal på 3,9 procent (5,7). Det justerade nettoresultatet uppgick till 6,0 miljoner kronor (7,3).
Kassaflöde från den löpande verksamheten blev -3,2 miljoner kronor (-2).
"Adtractions ambition är att genomföra fler förvärv. Marknadsläget är för närvarande utmanade såtillvida att noterade bolag många gånger värderas lägre än privata bolag och tillgången till både skuldfinansiering och möjligheterna att genomföra nyemissioner är delvis begränsade. Adtraction har dock en nettokassa på 104 mkr och vi är redo att genomföra förvärv med denna och andra verktyg som står oss till buds. Vi är övertygande om vi kan lyckas med förvärv även i rådande marknadsklimat", skriver vd Simon Gustafson i rapporten.
Han uppger att bolaget kommer att fortsätta att rekrytera under tredje och fjärde kvartalet, men inte i samma takt som under det första halvåret.
"Vi har byggt en bra grund för fortsatt organisk tillväxt. Vi kommer inte att etablera fler nya marknader under 2022", heter det.
Adtraction bedömer att marknaden för konsumentkrediter kommer att vara fortsatt stark under 2022 och att den långsiktiga tillväxten för e-handel kommer att fortsätta även om vissa av bolagets kunder kan se negativ tillväxt de närmaste kvartalen.
Adtraction, Gomspace och Bergs Timber finns bland bolagen som publicerat sina kvartalsrapporter.
25 juli, 2022
Trävarubolaget Bergs Timber redovisar ökande omsättning under andra kvartalet jämfört med samma period året innan. Även rörelsevinsten ökade. Omsättningen steg 22,2 procent till 1 009 miljoner kronor (826). "Det förbättrade resultatet jämfört med föregående år förklaras av högre försäljningspriser för Sawn Wood, ökade försäljningsvolymer inom Joinery samt förbättrat resultat för pelletsverksamheten till följd av högre försäljningspriser och volymer", skriver vd och koncernchef Peter Nilsson. Ebitda-resultatet blev 173 miljoner kronor (146), med en ebitda-marginal på 17,1 procent (17,7). Rörelseresultatet blev 151 miljoner kronor (128), med en rörelsemarginal på 15,0 procent (15,5). Resultatet efter skatt blev 153 miljoner kronor (118), en ökning med 29,7 procent mot föregående år. Resultat per aktie hamnade på 4,41 kronor (3,4), vilket innebär en ökning med 29,7 procent mot föregående år. Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till -18 miljoner kronor (27). Vidare har bolagets marknader varit både osäkra och volatila. Enligt Nilsson finns det ett ökat intresse för värmepellets efter att energikostnaderna stigit kraftigt under perioden. Vidare kommer höjda räntor påverka efterfrågan i det korta perspektivet, enligt Nilsson. Samtidigt lyfter Nilsson att man har en bra orderstock och att de är förberedda på att behöva anpassa både sin produktion och sina priser.
Nanosatellitbolaget Gomspace redovisar ett rörelseresultat på -31,3 miljoner kronor för det andra kvartalet 2022 (-12,3).
Nettoomsättningen blev 51,3 miljoner kronor (47,5). Orderingången uppgick till 43,9 miljoner kronor (199). Nedgången jämfört med motsvarande kvartal för ett år sedan är hänförligt till den stora ordern från Indra till ett värde om 14,5 miljoner euro eller cirka 147 miljoner kronor.
Resultatet efter skatt var -23,8 miljoner kronor (-13,3).
Det första halvåret 2022 visar på intäktstillväxt och en något förbättrad marginal. Gomspace förväntar sig att den finansiella utvecklingen under resterande del av 2022 förbättras.
Prognosen för året om intäkter mellan 264 till 292 miljoner kronor motsvarande en tillväxt på 23-36 procent upprepas liksom att rörelsemarginalen ska komma in på en bättre nivå än -15 procent.
First North-listade affiliatebolaget Adtraction hade en nettoomsättning uppgående till 218 miljoner kronor (159) under det andra kvartalet, vilket är en ökning med 37,4 procent.
Ebita under perioden uppgick till 8,5 miljoner kronor (9,1) med en marginal på 3,9 procent (5,7). Det justerade nettoresultatet uppgick till 6,0 miljoner kronor (7,3).
Kassaflöde från den löpande verksamheten blev -3,2 miljoner kronor (-2).
"Adtractions ambition är att genomföra fler förvärv. Marknadsläget är för närvarande utmanade såtillvida att noterade bolag många gånger värderas lägre än privata bolag och tillgången till både skuldfinansiering och möjligheterna att genomföra nyemissioner är delvis begränsade. Adtraction har dock en nettokassa på 104 mkr och vi är redo att genomföra förvärv med denna och andra verktyg som står oss till buds. Vi är övertygande om vi kan lyckas med förvärv även i rådande marknadsklimat", skriver vd Simon Gustafson i rapporten.
Han uppger att bolaget kommer att fortsätta att rekrytera under tredje och fjärde kvartalet, men inte i samma takt som under det första halvåret.
"Vi har byggt en bra grund för fortsatt organisk tillväxt. Vi kommer inte att etablera fler nya marknader under 2022", heter det.
Adtraction bedömer att marknaden för konsumentkrediter kommer att vara fortsatt stark under 2022 och att den långsiktiga tillväxten för e-handel kommer att fortsätta även om vissa av bolagets kunder kan se negativ tillväxt de närmaste kvartalen.
Analys
Handelskriget
Bostadsmarknaden
Analys
Handelskriget
Bostadsmarknaden
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 280,57