Så skrev Ferdinand Porsche bilhistoria

Hade Ferdinand Porsche inte tackat nej till Stalins erbjudande om att bli chef över Sovjetunionens fordonsproduktion hade sannolikt inte världens mest kända sportbilsmärke existerat.

placera-redaktionellt-2021-090922porsche700.png

9 september, 2022

På 1930-talet blev Ferdinand Porsche tillfrågad av Stalin personligen om att bli ansvarig för sovjets fordonsproduktion. Han avböjde dock efter att ha funderat igenom erbjudandet ordentligt.

placera-redaktionellt-2021-Ferdinand_porsche.png

Ferdinand Porsche

Ferdinand Porsche skulle i stället komma att utveckla världens mest sålda bil ”Volkswagen” eller ”Folkbilen” på uppdrag av en annan diktator nämligen Hitler.

Den stora utmaningen förutom designen var att bilen inte skulle kosta mer än 1000 riksmark. Tanken var att snabbt motorisera Tyskland. Alla skulle ha råd med en bil.

Kriterierna var att bilen skulle ha plats för fyra personer, ha bra fjädring och kunna köra i 100 kilometer i timmen.

1937 grundades företaget Volkswagen AG. (AG står för Aktiengesellschaft som betyder aktiebolag på tyska.)

placera-redaktionellt-2021-Volkswagen_1937.png

Volkswagen 1937

Prototypen var klar för tillverkning 1936. Den första juli 1938 invigs fabriken och en helt ny stad några mil öster om Hannover. Staden får namnet: ”Stadt des KdF-Wagens bei Fallersleben” efter kriget döps staden om till Wolfsburg som är namnet på en medeltida borg i närheten.

Den storskaliga produktionen kom dock inte i gång förrän på 1950-talet på grund av världskriget.

Porsche Gmbh grundades den 25 april 1931 i Stuttgart. Förutom Porsche själv var svärsonen Anton Piëch och Adolf Rosenberger delägare. Porsche själv ägde 70 procent av bolaget.

Dessförinnan hade Porsche bland annat arbetat med att utveckla både förbränningsmotorer, elbilar och elhybridbilar sedan slutet av 1800-talet.

Han utvecklade en renodlad ”elbil” som var klar till världsutställningen i Paris år 1900.

Denna togs fram med hjälp av affärsmannen Jacob Lohner som var övertygad om att framtiden tillhörde eldrivna dragfordon. Blybatteriet vägde dock två ton och blev för otympligt.

Ferdinand Porsche var mycket intresserad av att tillverka sportbilar och gjorde så inom ramen för sin anställning som teknisk chef på Daimler-Motoren-Gesellschaft i Stuttgart. Här tog han fram modellen Mercedes-Benz SSK som dominerade racingen under 1920-talet.

Ferdinand Porsche föddes 1875 i Reichenberg (dagens Liberec i Tjeckien) i dåvarande Österrike-Ungern.

Pappan var plåtslagare och sonen fick aldrig någon högre skolundervisning. Ferdinand Porsche skulle ändå senare föräras titlarna Professor Dr. Ing. h.c. för sin genialitet.

I slutet av 1930-talet konstruerades den första moderna Porschebilen efter många vindtunnelförsök. Bilen fick namnet ”Type 64 Berlin-Rom-Wagen.”

Den var tänkt att användas i ett race mellan Berlin och Rom som aldrig skedde på grund av kriget. Modellen byggdes bara i tre exemplar. Samtliga finns fortfarande kvar.

placera-redaktionellt-2021-Porsche_64_600.png

Ett av exemplaren låg ute på försäljning på Southebys 2019 för ett pris på mellan 19–22 miljoner dollar. Bilen såldes dock aldrig.

När Porscheproduktionen kom i gång igen efter kriget var det modellen 356 som blev storsäljaren.

I januari 1951 dog Ferdinand Porsche. Sonen Ferry Porsche ärvde halva bolaget och tog över ledningen. Det är han som i mångt och mycket skapat det moderna Porsche. Bland annat är det han som tagit fram Porsches logga.

Den andra hälften ärvdes av hans syster Louise som i sin tur var gift med Anton Piëch. Deras barn Ferdinand Piëch kom senare att rita Porsches storsäljare modellen 911 som än i dag tillverkas. Ferdinand Piëch skulle också komma att bli ordförande i Volkswagen.

placera-Ferdinand_Piech_by_Stuart_Mentiply_låg.jpg

Ferdinand Piëch

Läs också Porsches återkomst till börsen

Volkswagen Pref AG

Senast

89,14

1 dag %

0,34%

1 dag

1 mån

1 år

TRATON SE

Senast

290,80

1 dag %

−1,36%
Marknadsöversikt

OMX Stockholm 30

1 DAG %

−0,72%

Senast

2 355,58

1 mån
Loading market data...
Senaste aktieanalyserna på Placera
Senaste aktieanalyserna på Placera
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Palutko Macéus
Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.
AFV
AFV
Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.
Annons
Introduce
för börsens små- och medelstora företag.
Annons
Investtech
Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.
Börsen idag
Börsen idag
Här hittar du våra artiklar om börsen idag.