Truecaller ser annonsintäkterna bli 30% lägre i Q4

Kommunikationsappen Truecaller bedömer att annonsintäkterna minskar med cirka 30 procent till mellan 210 och 230 miljoner kronor under fjärde kvartalet, i konstanta valutor.

placera-truecaller.jpg

Idag, 07:47

Kommunikationsappen Truecaller bedömer att annonsintäkterna minskar med cirka 30 procent till
mellan 210 och 230 miljoner kronor under fjärde kvartalet, i konstanta valutor. Det framgår av ett pressmeddelande.

Bolaget flaggar för detta efter att annonsintäkterna börjat minska från mitten av augusti, som ett resultat av en förändring i en algoritm hos en av bolagets största efterfrågepartner och dels en svagare annonsmarknad i Indien.

"Under det fjärde kvartalet har vi sett en stabilisering och vissa förbättringar i annonsintäkterna från de lägsta nivåerna under november. Förbättringarna är dock ännu inte väsentliga, och vi förväntar oss att annonsintäkterna förblir dämpade på kort sikt tills vi helt har eliminerat effekterna av problemet som orsakades av algoritmförändringen", kommenterar vd Rishit Jhunjhunwala.

Han tillägger att bolaget utanför annonsverksamheten fortsätter att leverera enligt sina planer och öka de återkommande intäkterna från Truecaller for Business och premiumabonnemang i god takt.

Vidare informerar bolaget om att det fjärde kvartalet också kommer att belastas av en extra kostnad på cirka 30 miljoner kronor. Detta kopplat till att man bedöms uppnå de prestationskriterier som anges i incitamentsprogrammet LTIP 2022. De totala incitamentskostnaderna väntas uppgå till cirka 70 miljoner kronor under perioden, exklusive avsättningen av sociala avgifter som påverkas av aktiekursen. Dessa kostnader är inte kassaflödespåverkande.

Ämnen i artikeln

Truecaller

Senast

18,19

1 dag %

−20,50%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån