Porsches återkomst till börsen

Även om marknadsförhållandena är bland de sämsta på många år väljer Volkswagen att gå vidare med noteringen av det legendariska sportbilsmärket Porsche. Planen är att noteringen ska ske inom en månad.

placera-redaktionellt-2021-Poersche_701.png

8 september, 2022

Den 24 februari, samma dag som den ryska invasionen av Ukraina, meddelade Volkswagen att det fanns planer att notera Porsche. I lördags, samma dag som Ryssland meddelade att de stänger av gasflödet till Tyskland, finaliserade styrelsen planerna. 

Tidpunkten beskrivs som extremt tondöv och katastrofal, men trots det bistra marknadsklimatet är investerarnas intresse att köpa in sig i Porsche tillräckligt stort.

placera-redaktionellt-2021-Porsche_700.png

Kända institutionella investerare som amerikanska T Rowe Price Group Inc. och Qatar Investment Authority har anmält intresse att vara med.

Intresset ska också vara stort från rika privatpersoner som Red Bull skaparen Dietrich Mateschitz och från LVMH-grundaren Bernard Arnault.

Porsches aktiekapital är idag uppdelat på vardera 50 procent röstberättigade stamaktier och 50 procent icke röstberättigade preferensaktier. Det är exakt samma uppdelning som Volkswagen har idag.

Vid noteringen kommer Volkswagen att placera en fjärdedel av de icke röstberättigade preferensaktierna på marknaden, alltså 12,5 procent av det totala antalet aktier.

Samtidigt kommer familjen Porsches ägarbolag Porsche Automobil Holding SE att köpa 25 procent plus en aktie av stamaktierna. Det innebär att deras direkta inflytande över sportbilstillverkaren ökar markant genom att de framöver får en så kallad spärrminoritet.  

placera-redaktionellt-2021-Porschebild080922.png

Källa: Bloomberg

Hela Porsche AG väntas få en värdering på mellan 65–85 miljarder euro. Det skulle i så fall bli en av de största noteringarna i Europas historia.

Vid en värdering på 85 miljarder kan Volkswagen få in drygt 10 miljarder euro på affären. Det blir sannolikt den tredje största noteringen i Europas historia. De hittills största är fortfarande italienska energibolaget ENEL i november 1999 och Deutsche Telekoms notering i november 1996.

Aktien kommer att noteras på börsen i Frankfurt am Main.

Skulle Porsche värderas till 85 miljarder euro är det dubbelt så mycket som konkurrenten Ferrari värderas till.

Porsche AG har normalt klarat sig bra i kristider eftersom bolagets kunder är kapitalkraftiga.

Eftersom Volkswagen kommer att behålla majoriteten av aktierna i Porsche väntas det ge Volkswagenaktien ett stöd framöver när värdet blir mer synligt.

Nuvarande noterade ägarbolaget Porsche Automobil Holding SE äger 53 procent av stamaktierna i Volkswagen och kommer alltså framöver att direktäga 25 procent av aktierna i Porsche AG.

Just korsägande är något som avskräcker en del investerare.

Alternativa sätt att indirekt bli ägare i Porsche AG är alltså att antingen köpa in sig i Porsche Automobil Holding SE eller i Volkswagen själva som fortsatt kommer att vara majoritetsägare i sportbilstillverkaren.

Volkswagenaktien har stigit en del sedan nyheten om noteringen släpptes. Sett till helåret är dock nedgången 17 procent.

Porsche producerar idag runt 300 000 bilar per år. Att jämföra med Volkswagen som totalt producerar runt tio miljoner bilar per år.

VD för Porsche AG är Oliver Blume som även utnämndes till vd för hela Volkswagen i juni. Blume har varit vd på Porsche AG sedan 2015. Han väntas fortsätta vara vd för både Volkswagen och Porsche AG efter noteringen.

placera-redaktionellt-2021-oliver_blume_porsche.png

Oliver Blume 

Oliver Blume började jobba på karossmåleriet hos Audi 1994.

Pengarna som Volkswagen får in kommer att användas till att finansiera utvecklingen av nya elfordon och mjukvara. Bolaget börjar frukta konkurrensen från de stora amerikanska techbolagen som Apple, Alphabet och Tesla som vill ta en större bit av fordonskakan framöver.

Pengarna ska också användas till en extrautdelning till aktieägarna i slutet av 2022 eller i inledningen av nästa år.

Det enda som kan stoppa noteringen nu är om marknadssentimentet skulle bli ännu rejält mycket svagare under de kommande veckorna.

Noteringen kommer framför allt att ge mer makt igen över Porsche åt familjen Porsche-Piech. De tappade en stor del av kontrollen över Porsche efter det misslyckade försöket att köpa upp Volkswagen mitt under den stora finanskrisen 2008.

Då vägrade bankerna att fortsätta ge de nödvändiga krediterna och det blev i stället Volkswagen som köpte upp Porsche.

Det slutade med historiens största kortklämma i oktober 2008, då Volkswagen under en kort period blev världens högst värderade bolag.

Volkswagenaktien var kraftigt blankad samtidigt som familjen Porsche i hemlighet genom optionsaffärer köpt stora delar av Volkswagen.

Nyheten om Porsches stora Volkswageninnehav släpptes under helgen den 24–25 oktober 2008.

Marknaden fick panik. Bara en bråkdel av de blankade aktierna gick att köpa tillbaka eftersom Porsche köpt nästan alla tillgängliga Volkswagenaktier.

Inom loppet av två handelsdagar steg Volkswagenaktien från 200 euro upp till över 1000 euro.

En analytiker i London sa till Financial Times att: ”Jag har pratat i telefon med flera gråtande hedgefondförvaltare.”

“Det var en av de värsta dagarna jag varit med om. Investerarnas förluster var ojämförliga jämfört med något annat jag upplevt,” sa Arndt Ellinghorst som då arbetade på Credit Suisse till Financial Times tio år efter händelsen.

placera-redaktionellt-2021-080922porschegraf.png

I London hade blankningen av Volkswagen sålts in hos investerarna som en lågriskaffär.

Händelsen har kallats "mother of all short squezees". Det slutade med att Porsche över börsen sålde 5 procent av sitt innehav. Många blankare gjorde oerhörda förluster och ledde till minst ett par kända tragedier.

Porsche tjänade mycket pengar på de aktier de sålde över börsen och fick mycket kritik för detta. 2008 var Porsches vinst åtta gånger högre än vad den varit om de bara sålt bilar.

Sedan lyckades de ändå inte ta över Volkswagen eftersom bankerna drog åt kreditkranen. Det ledde till att Volkswagen 2012 tog över Porsche AG istället.

Blankarna i Volkswagen förlorade uppskattningsvis 30 miljarder dollar.

Volkswagen Pref AG

Senast

88,44

1 dag %

−0,45%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

OMX Stockholm 30

1 DAG %

−0,72%

Senast

2 355,58

1 mån
Loading market data...
Senaste aktieanalyserna på Placera
Senaste aktieanalyserna på Placera
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Palutko Macéus
Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.
AFV
AFV
Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.
Annons
Introduce
för börsens små- och medelstora företag.
Annons
Investtech
Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.
Börsen idag
Börsen idag
Här hittar du våra artiklar om börsen idag.