Fenix: Uppförsbacken snart slut

Fenix Outdoor har senaste åren pressats av kostnader. Aktien har tappat mot både sektorkollegor och börsens breda index. Men framtida förutsättningar och en hyfsat låg värdering gör aktien intressant.

placera-Genrebilder gamla-Fenix.jpg

25 jan. 2024

Att konsumenterna har det utmanande är det ingen som missat. Ändå har flera konsumentaktier stigit rejält senaste året. Inom kläder utmärker sig Revolution Race och H&M med uppgångar på 75 respektive 25 procent. Och det är inte bara aktierna som stigit, även resultaten har förbättrats avsevärt under perioden.

Det finns många strategier för att lyckas inom detaljhandel. Segment och försäljningskanaler skiljer sig mellan bolagen, men gemensamt för de mer framgångsrika är att försäljningen utanför Norden bidragit positivt till resultatet.

Fenix Outdoor är svårt att tydligt definiera utifrån segment eller försäljningskanaler. Bolaget har starka varumärken, produkterna kännetecknas av kvalitet och försäljningen sker både via fysiska och digitala kläder.

Merparten av försäljningen sker via fysiska butiker och i Sverige går butikerna under namnet Naturkompaniet. Sammanlagt finns nästan 200 butiker och de mer kända varumärkena är Fjällräven, Hanwag och Tierra. Majoriteten av försäljningen sker i Europa där Tyskland är den enskilt största marknaden.

placera-bylinebilder-fenix_fjällräven_kånken.PNG

Aktien har inte berikat ägarna senaste åren och kursutvecklingen på ett år summeras till minus 20 procent. Utmaningar på kostnadssidan i form av IT-satsningar, logistik och löner har satt avtryck i marginalerna.

Det är värt att notera bolagets metod för att beräkna resultatet per aktie. Förutom 11 miljoner utestående B-aktier finns det dessutom 24 miljoner A-aktier som inte är noterade och berättigar ägarna till en tiondel av utdelningen från B-aktierna. Resultatet per aktie beräknas på utestående aktier, ett sällsynt upplägg som går att diskutera.

Arbetande ordförande Martin Nordin, tillika grundaren Åke Nordins son, är största ägare och kontrollerar mer än 50 procent av rösterna.

Fenix Outdoor
2019A
2020A
2021A
2022A
Q3 R12A
Intäkter, Meur
607
572
658
770
763
Rörelseresultat, Meur
85
61
84
83
67
Rörelsemarginal, %
14,0%
10,9%
12,9%
11,0%
8,8%
Resultat efter skatt, Meur
61
34
61
57
45
Res. Per aktie, EUR*
4,57
2,54
4,25
4,57
3,36

Källa: Bolaget

Senaste åren har rörelsemarginalen varit över 10 procent. Trenden går åt fel håll men i siffrorna för rullande tolv månader ligger ett katastrofalt andra kvartal i fjol där resultatet raderades ut på grund av höga lagernivåer hos återförsäljare och kostnader för logistik.

I den senaste kvartalsrapporten var tongångarna betydligt positivare från den arbetande ordförande. Perioden är visserligen säsongsmässigt starkt på marginalsidan, men rörelsemarginalen landade nästan på 17 procent (19).

Fenix Outdoor
Q3 R12A
2024P
2025P
Intäkter, Meur
763
801
841
Rörelseresultat, Meur
67
80
101
Rörelsemarginal, %
8,8%
10%
12%
Resultat efter skatt, Meur
45
60
76
Resultat per aktie, EUR*
3,36
4,51
5,71
Resultat per aktie SEK**
37
50
63
P/E
20
15
12

Källa: Bolaget/Placera

Aktien har mer än halverats sedan slutet på 2021 och handlas idag runt 740 kronor. En enklare skiss där intäkterna ökar med 5 procent på årsbasis och rörelsemarginalen förbättras innebär en vinst om 50 kronor per aktie i år och strax över 60 kronor nästa år.

Ett sådant scenario skulle innebära att aktien handlas till p/e 15 i år och p/e 12 på vinsten för nästa år. Observera dock att beräkningen är gjord på samma sätt som bolaget redovisar resultatet per aktie, det vill säga på utestående aktier. Värderingen är väsentligt lägre än Thule och Revolution Race som också befinner sig i friluftssegmentet.

placera-redaktionellt-2023bilder-Fenix_kursgraffe.JPG

En rörelsemarginal på 12 procent kanske är optimistiskt. Men hamnar den lägre än så är värderingen fortfarande inte ansträngd för ett bolag med Fenix historik och karaktär.

Bolaget har en beprövad affärsmodell och ett fokus på kvalitativa produkter. Bredden i försäljningskanaler och geografisk närvaro gör att bolaget alltid kommer ha utmaningar i vissa delar av verksamheten, men ger samtidigt en stabilitet som andra konsumentbolag saknar.

Efter flera år av motvind finns bra möjligheter till ett trendskifte i resultatutvecklingen framöver. En mild försäljningsökning i kombination med minskat lager och lägre kostnader kopplad till logistik, IT och hyror kan ge skjuts till vinsten. Men på kvartalsbasis lär det fortsatt vara slagigt åt båda hållen samtidigt som fortsatta investeringar alltid behövs.

Den 13 februari släpper Fenix rapporten för fjärde kvartalet och den kalla vintern bör ha gynnat försäljningen. Kan man hantera volatila kvartalsresultat och har tålamodär Fenix köpvärt.

*Vinst per aktie har beräknats på utestående aktier.

** EUR/SEK 11.

Fenix Outdoor B

Senast

616,00

1 dag %

−1,91%

1 dag

1 mån

1 år

Fortnox-budet

Marknadsöversikt

OMX Stockholm 30

1 DAG %

−1,91%

Senast

2 494,06

1 mån
Loading market data...
Senaste aktieanalyserna på Placera
Senaste aktieanalyserna på Placera
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Palutko Macéus
Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.
AFV
AFV
Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.
Annons
Introduce
för börsens små- och medelstora företag.
Annons
Investtech
Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.
Börsen idag
Börsen idag
Här hittar du våra artiklar om börsen idag.