Förbättrade marginaler
Första halvåret var den organiska tillväxten 4% och Ebita-marginalen 12,3% (11,5). I Q2 steg försäljningen 1% varav 3% organiskt. Ebita-marginalen stärktes till 11,9% (11,7).
VD Fredrik Dalborg lyfter fram att förbättra marginalen är bolagets högsta prioritet. Kostnadskontrollen var god. Addlife uppdaterar kontinuerligt produktportföljen mot mer avancerade produkter och tjänster, uppger bolaget.
Sett till utvecklingen per affärsområde så växte Labtech 6% organiskt i andra kvartalet. Det är tydligt högre än den underliggande marknadstillväxten. Högre priser och lansering av nya produkter bidrog positivt. Marknaden beskrivs generellt som avvaktande avseende kapitalinvesteringar inom akademisk forskning. Ebita-marginalen stärktes till 12,4% (11,6) och är nu 12,1% på rullade tolv månader.
Inom affärsområde Medtech var den organiska tillväxten lägre (2% organiskt). Utvecklingen berodde på färre operationsdagar i kvartalet, förändringar i produktportföljen samt en viss avvaktan kring kapitalinvesteringar inom vårdsektorn, särskilt i Storbritannien.
Affärsområdet har lanserat ett flertal nya produkter i kvartalet, som väntas bidra till framtida tillväxt. Medtech hade en Ebita-marginal på 12,4% (12,3) och senaste året ligger marginalen nu på 12,0%. Över tid har Labtech haft högre marginaler än Medtech men nu är rörelsemarginalen i princip i partiet med varandra.
Addlifes kunder är främst verksamma inom vård och forskning. Efterfrågan inom dessa områden är generellt stabil och okänslig för konjunktursvängningar. Över 90% av försäljningen och 80% av leverantörerna finns i Europa. Det minskar påverkan av osäkerheten på grund av handelskriget.
År | Antal förvärv | Förvärvad omsättning | Anställda |
---|
2025 tom sep | 1 st | 90 Mkr | 20 st |
2024 | 1 st | 93 Mkr | 13 st |
2023 | 1 st | 28 Mkr | 4 st |
2022 | 5 st | 852 Mkr | 355 st |
2021 | 7 st | 3300 Mkr | 1000 st |
2020 | 6 st | 650 Mkr | 197 st |
2019 | 5 st | 278 Mkr | 43 st |
Fram till och med 2022 förvärvade Addlife en handfull bolag per år. I takt med högre inflation, räntor och en alltmer utmanande skuldsättning var Addlife tvungna att dra ned på antalet förvärv. De senaste åren har enbart mindre förvärv gjorts.