NETWORKS JUSTERADE BRUTTOMARGINAL BÄTTRE ÄN VÄNTAT 1 KV
15 april, 07:28
15 april, 07:28
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Ericssons segment Networks justerade bruttomarginal ökade till 51,0 procent under det första kvartalet 2025, jämfört med 44,3 procent motsvarande period i fjol.
Detta kan jämföras med Ericssons egen prognos från i slutet av januari om en justerad bruttomarginal på 47-49 procent, samt med Infronts konsensus inför dagens rapport om 48,2 procent
Stöd kom från produkt- och marknadsmix samt från förbättrad effektivitet i leveranskedjan och åtgärder för att minska kostnader under tidigare år, skriver Ericsson i sin delårsrapport på tisdagsmorgonen.
Networks försäljning, justerad för förvärv och valutaeffekter, ökade med 3 procent jämfört med i fjol till 35,6 miljarder kronor (33,7). Här låg Infronts konsensus på 36,0 miljarder kronor.
Networks försäljningen i Nordamerika ökade starkt, med stöd från tidigare vunna kontrakt och ökade nätinvesteringar från andra kunder, vilket delvis speglade osäkerhet beträffande tullar, skriver Ericsson.
Försäljningen minskade betydligt inom marknadsområdet Sydostasien, Oceanien och Indien, främst på grund av lägre försäljning i Indien efter relativt stark försäljning under första kvartalet 2024, samt i marknadsområdet Europa, Mellanöstern och Afrika på grund av lägre försäljning i Mellanöstern och Afrika.
Networks justerade ebita ökade till 7,5 miljarder kronor under kvartalet (4,3), och marginalen var 21,0 procent (12,7).
"Stödet från högre bruttoresultat och fortsatta effektivitetsförbättringar motverkades delvis av ökade FoU-investeringar", skriver Ericsson.
Kristine Trapp +46 8 5191 7927
Nyhetsbyrån Direkt
15 april, 07:28
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Ericssons segment Networks justerade bruttomarginal ökade till 51,0 procent under det första kvartalet 2025, jämfört med 44,3 procent motsvarande period i fjol.
Detta kan jämföras med Ericssons egen prognos från i slutet av januari om en justerad bruttomarginal på 47-49 procent, samt med Infronts konsensus inför dagens rapport om 48,2 procent
Stöd kom från produkt- och marknadsmix samt från förbättrad effektivitet i leveranskedjan och åtgärder för att minska kostnader under tidigare år, skriver Ericsson i sin delårsrapport på tisdagsmorgonen.
Networks försäljning, justerad för förvärv och valutaeffekter, ökade med 3 procent jämfört med i fjol till 35,6 miljarder kronor (33,7). Här låg Infronts konsensus på 36,0 miljarder kronor.
Networks försäljningen i Nordamerika ökade starkt, med stöd från tidigare vunna kontrakt och ökade nätinvesteringar från andra kunder, vilket delvis speglade osäkerhet beträffande tullar, skriver Ericsson.
Försäljningen minskade betydligt inom marknadsområdet Sydostasien, Oceanien och Indien, främst på grund av lägre försäljning i Indien efter relativt stark försäljning under första kvartalet 2024, samt i marknadsområdet Europa, Mellanöstern och Afrika på grund av lägre försäljning i Mellanöstern och Afrika.
Networks justerade ebita ökade till 7,5 miljarder kronor under kvartalet (4,3), och marginalen var 21,0 procent (12,7).
"Stödet från högre bruttoresultat och fortsatta effektivitetsförbättringar motverkades delvis av ökade FoU-investeringar", skriver Ericsson.
Kristine Trapp +46 8 5191 7927
Nyhetsbyrån Direkt
Analyser
Rapportperioden
Investor
Fonder
Bostadsmarknaden
Analyser
Rapportperioden
Investor
Fonder
Bostadsmarknaden
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 398,84
Igår, 16:32