CLOETTA
AVYTTRAR VARUMÄRKET NUTISAL FÖR 5-6 MLN EURO (Direkt)
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Konfektyr- och snacksbolaget Cloetta har under fredagen tecknat avtal om att avyttra sitt varumärke Nutisal för torrostade nötter till The Monchy Food Company, med huvudkontor i Nederländerna.
Det framgår av ett pressmeddelande.
Nutisal representerar cirka hälften av Cloettas totala nötkategori, vilken står för 2 procent av bolagets totala nettoomsättning.
Det totala värdet av transaktionen är cirka 5-6 miljoner euro, med förbehåll för vissa villkor i förvärvsavtalet.
Transaktionen slutförs i början av juni och är inte villkorat av några regulatoriska godkännanden.
Transaktionen beräknas ha en total positiv kassaflödeseffekt om 6-7 miljoner euro inklusive rörelsekapital, varav merparten kommer att redovisas i delårsrapporten för det andra kvartalet 2024.
I samband med transaktionen kommer Cloetta att redovisa en icke kassapåverkande nedskrivning på cirka 7-8 miljoner euro i resultatet för det andra kvartalet 2024.
Det finns ingen direkt bemanningsrelaterad effekt av avyttringen.
Börsredaktionen +46 8 51917911 https://twitter.com/Borsredaktion
Nyhetsbyrån Direkt