CLOETTA
AVYTTRAR VARUMÄRKET NUTISAL FÖR 5-6 MLN EURO (Direkt)

2024-05-31 22:56

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Konfektyr- och snacksbolaget Cloetta har under fredagen tecknat avtal om att avyttra sitt varumärke Nutisal för torrostade nötter till The Monchy Food Company, med huvudkontor i Nederländerna.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Nutisal representerar cirka hälften av Cloettas totala nötkategori, vilken står för 2 procent av bolagets totala nettoomsättning.

Det totala värdet av transaktionen är cirka 5-6 miljoner euro, med förbehåll för vissa villkor i förvärvsavtalet.

Transaktionen slutförs i början av juni och är inte villkorat av några regulatoriska godkännanden.

Transaktionen beräknas ha en total positiv kassaflödeseffekt om 6-7 miljoner euro inklusive rörelsekapital, varav merparten kommer att redovisas i delårsrapporten för det andra kvartalet 2024.

I samband med transaktionen kommer Cloetta att redovisa en icke kassapåverkande nedskrivning på cirka 7-8 miljoner euro i resultatet för det andra kvartalet 2024.

Det finns ingen direkt bemanningsrelaterad effekt av avyttringen.


Börsredaktionen +46 8 51917911 https://twitter.com/Borsredaktion

Nyhetsbyrån Direkt



                


Infront.co
© Nyhetsbyrån Direkt AB

Cloetta B - I dag

{point.key}

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -