Årets första månad blev en "chockmånad" sett till matpriserna.
Enligt sajten Matpriskollen ökade matrelaterade produkter med 0,8% och dagligvaror med 0,6%.
"Varje procents ökning innebär i sin tur ungefär 3,5 miljarder kronor på ett år för landets hushåll, så de har redan blivit omkring 2 miljarder kronor fattigare i januari", förklarar Ulf Mazur.
Kaffet är en vara som ökat extra mycket. Den genomsnittliga prisökningen för kaffe ligger på 6,2%, men på vissa håll sågs en tvåsiffrig ökning.
Mjölkbrist driver upp mejeripriser
Mejeripriserna har också stigit kraftigt, med 1% i januari och 5,6% på ett år.
"Det är brist på mjölk. Men det är egentligen inte mjölken vi svenskar är ute efter, utan smör och grädde, alltså de fetare produkterna", säger Ulf Mazur till TT.
"Problemet är att det inte finns tillräckligt med mjölkproduktion i Europa. Det driver upp mejeripriserna rejält."
Även juicepriserna steg kraftigt och tillhör de frukostvaror som blivit dyrare.
Willys höjde priserna mest
Axfood-ägda lågpriskedjan Willys höjde sina priser med 1% i januari i genomsnitt, vilket är mer än konkurrenterna Coop och Ica. Detta kan leda till ytterligare prisökningar i februari, enligt Ulf Mazur.
"Som lågpriskedja med central prissättning brukar Willys höja priserna först, varpå andra kedjor följer efter."