Truecaller: Inte en aktie för den orolige

Aktieanalys Grundarduon tar ett steg tillbaka från sina operativa roller i kommunikationsappsbolaget. Samtidigt ser indiska annonsmarknaden ut att ha bottnat. Hur ska man se på aktien?

Truecaller-900x600
Truecaller
Börskurs: 60,80 kr Antal aktier: 351,5 m
Börsvärde: 21 371 Mkr Nettokassa: 1 094 Mkr
VD: Rishit Jhunjhunwala Ordförande: Nami Zarringhalam

Truecaller (60,80kr) erbjuder en mobilapp som upplyser om, och blockerar, oönskade telefonsamtal och sms. I många utvecklingsländer är telefonspam och bedrägerier ett vardagligt problem. Bolagets största marknad är Indien där över hälften av alla smartphones har appen installerad.

Truecaller grundades 2009 av Alan Mamedi och Nami Zarringhalam. I början av 2025 lämnade båda sina operationella roller som VD respektive strategichef. Båda ämnar fortsatt vara aktiva via styrelsen. Duon innehar vardera 7,76 % av kapitalet och 30,7 % av rösterna.

Ny VD är Rishit Jhunjhunwala som har varit delaktig i bolaget sedan 2015. Senast som produkt- och Indienansvarig. Rishit äger aktier för 0,64 Mkr.

Den största ägaren sett till kapital är VC-firman Peak XV Partners (tidigare känd som Sequoia Capital), som äger 10,8%. Blankningen uppgår idag till cirka 5%.

Affärsvärldens huvudscenario 2023 2024E 2025E 2026E
Omsättning 1 729 1 850 2 313 2 891
 - Tillväxt -2,5% 7,0% 25,0% 25,0%
Rörelseresultat 658 629 844 1 127
 - Rörelsemarginal 38,0% 34,0% 36,5% 39,0%
Resultat efter skatt 536 505 624 832
Vinst per aktie 1,49 1,46 1,81 2,41
Utdelning per aktie 1,70 0,35 0,45 0,55
Direktavkastning 2,8% 0,6% 0,7% 0,9%
Avkastning på eget kapital 30% 31% 36% 36%
Kapitalbindning 13% 12% 11% 11%
Nettoskuld/Ebit -2,2x -1,9x -2,0x -2,0x
P/E 40,8x 41,6x 33,6x 25,2x
EV/Ebit 30,8x 32,2x 24,0x 18,0x
EV/Sales 11,7x 11,0x 8,8x 7,0x
Kommentar: Extrautdelning på 1,40 kr för 2023.

 

Mestadels annonsintäkter

 

Truecaller-appen kan varna eller verifiera olika okända telefonnummer som försöker kontakta dig. Många som har appen använder den som sin primära form av app för samtal och sms. Två tredjedelar av intäkter kommer från Indien där spam- och bedrägerisamtal tillhör vardagen. Övriga geografiska segment är "Mellanöstern & Afrika" samt "Övriga världen".

Bolaget står på tre intäktsben där fördelning redovisas i diagram nedantill.

  • Annonser: Står för majoriteten av intäkterna. Genereras via reklam som visas när brukare använder gratisversionen av appen. Det rör sig om bråkdelar av ören per visade annons. Bolaget samarbetar bl.a. med Google och Facebook för att få in annonsörer.
  • Premium: Betalversionen av appen som ger utökade funktioner samt en reklamfri upplevelse. Säljs som en prenumeration och kostar ungefär 10-20 kr per månad i Indien. Premiumanvändare genererar mer än tio gånger högre försäljning jämfört med gratisanvändare.
  • Truecaller for Business: Som namnet antyder riktar sig denna tjänst mot företag. Detta är en prenumerationstjänst och ger bland annat företag möjlighet att verifiera sin egen identitet när det kontaktar konsumenter. Detta segment lanserades så sent som 2020 och är det snabbast växande.

Grundarna lämnar operativa roller

 

Grundarduon Alan och Nami meddelade i samband med senaste kvartalsrapporten att de lämnar sina operationella roller i juni. Båda är i tidiga 40-årsåldern, alltså rätt unga i sammanhanget. Anledning sägs vara en kombination av bra timing rent operationellt för bolaget och för att det vill kunna ta det lite lugnare. Ingen av dem har angett några framtidsplaner vad de tänker göra istället och båda kommer vara fortsatt aktiva i styrelsen.

Rishit tillträdde som VD nu i januari men har varit del av bolaget sedan 2015. Han har haft viktiga roller som både Indien- och produktchef. Rishit är född och uppvuxen i Indien och är svensk medborgare. Han har bott i Sverige sedan 2015 med undantag för en period då han åkte tillbaka till hemlandet som Indienchef.

I Peak XV Partners strategi ingår inte att äga börsnoterade bolag. De har sålt ungefär en tredjedel av sitt innehav i Tuecaller senaste året till lägre kurser och någon gång kommer de sälja resten. Vi undrar även när grundarduon, vars hela förmögenheter är kopplade till bolaget, kommer lätta på sina innehav. Att någon av dessa säljer av delar behöver inte tolkas negativt för bolagets del, men kommer säkert kunna pressa aktiekursen på kortare sikt.

Inte en aktie för den orolige

 

För att Truecallers tjänst ska fungera krävs många användare. Appen samlar in data dels via användarnas kontaktlistor (medgivande krävs), dels via användargenererad feedback. Utöver detta används även offentliga källor och allt knyts samman med algoritmer. Eftersom användardata är essentiellt för att skapa ett pålitligt skydd är det svårt att utveckla en konkurrerande app som fungerar väl från start.

En risk som ofta tas upp är att Apple eller konsortiet som utvecklar Android (främst Google) själva lägger in liknande funktioner direkt i telefonen vilket då skulle göra Truecaller-appen överflödig. Truecaller menar att risken är liten. Dessa bjässar tjänar bra på sina app-brutiker och vill behålla levande ekosystem för utvecklare. Samtidigt har Truecaller över 6 miljarder identifierade telefonnummer från konsumenter och företag i sin databas.

En annan risk värd att lyfta är hur svårt det är att tolka nyheter kopplade till Indien. Senast i höstas dök aktien efter nyheter om att indiska skattemyndighetens utfört en razzia på Truecallers indiska kontor. Detta skedde samma dag som tredje kvartalsrapporten släpptes, där Alan och Nami meddelade sin avgång. Aktien dök 10% den dagen trots att en stark rapport. Börsen skakade snabbt av sig nyheten och handlades högre bara några veckor senare. VD framhöll att razzior i Indien inte är lika allvarligt som i Sverige utan snarare en del av hur myndigheterna arbetar.

Förra året var det oroligheter på grund av en ny datalag som trädde i kraft i Indien. Den visade sig ha låg påverkan och ingen materiell effekt har synts i siffrorna sen dess. Den som sålde aktien på dessa skrämmande rubriker gick miste om mycket avkastning.

Förändringar i iOS öppnar för möjligheter

 

Truecaller har länge fokuserat på Alphabet-ägda Android, eftersom de utgör 95% av smartphone-marknaden i Indien. Dessutom har Apples iPhone inte varit lika tillgängligt för tredjepartutvecklare som Android, vilket har hindrat Truecaller att utveckla viktiga funktioner på iPhone. I höstas öppnade Apple till slut upp möjligheten för tredjepartutvecklare att komma åt liknande funktioner och integrationer som för Android. Detta har gjort att Truecaller nu kunnat förbättra sin app substansiellt för iPhones. Truecaller beskriver detta som den största positiva förändringen av iPhone för Truecaller sedan lanseringen 2009.

För iPhone kommer bolaget satsa på prenumerationsintäkter istället för annonser. Truecallers funktioner kommer vid installation att integreras i Iphonens egna appar, vilket betyder att behovet att faktiskt öppna Truecaller-appen inte kommer finnas. Därav blir det svårt att visa annonser. iPhone-användare har också många gånger större betalningsvilja jämfört med Android vilket underlättar konvertering till premium. Idag har 7% av användarbasen iPhone, men står för 40% av premiumintäkterna.

Truecaller skulle kunna vara en uppköpskandidat och ett sätt för en teknikjätte att bättra på sin närvaro i Indien. Landet är en marknad som exempelvis Apple haft svårt att komma åt historiskt. Att grundarna tar ett steg tillbaka skulle också kunna tyda på detta.

Andel prenumerationsintäkter ökar

 

Truecaller har tiofaldigat sin omsättning sedan 2018 vilket motsvarar en genomsnittlig tillväxt på 55%. Tillväxten har nästan uteslutande varit organisk. Sedan 2022 har omsättningen dock faktiskt minskat. Detta beror på sjunkande annonsintäkter till följd av en svag annonsmarknad. Medan annonsintäkterna minskat har övriga segment fortsatt öka. Intäkterna från premiumversionen av tjänsten med cirka 25% och företagsprenumerationer med 50% per år.

Bolaget vände till lönsamhet med full kraft under 2021 och har sedan dess haft en rörelsemarginal mellan 30-40%. Även kassaflödet har hängt med bra. Majoriteten av investeringarna i utveckling tas direkt på resultaträkningen.

Antalet dagliga aktiva användare (DAU) har hela tiden ökat stabilt, visserligen med något avtagande hastighet. Ökningen i Indien har sedan 2020 varit 14% per år och för resterande marknader 18%. På lång sikt är det viktigt att bolaget fortsätter växa aktiva användare i nya marknader. Med appen installerad på över en halv miljard smartphones börjar Indien närma sig någon form av mättnad.

Sedan 2020 har priset per annons (CPM) gått ned samtidigt som reklammängden i appen ökat, se grafik. Annonspriset ska inte enbart ses som en mätare på annonsmarknaden. Priset har också sjunkit som en konsekvens av ökad reklammängd samt geografisk expansion till områden med lägre medelinkomst. Bolaget optimerar kontinuerligt pris och reklammängd i appen för att maximera totala annonsintäkter.

  Q3 2024 Q3 2023
Omsättning 457 399
-tillväxt 14,7% -11,4%
Rörelseresultat 155 134
-marginal 33,8% 33,5%
Vinst per aktie 0,34 0,30

För tredje kvartalet 2024 visade Truecaller en tillväxt på 15%. Annonsintäkterna ökade med 8%, det högsta på länge och en signal om ett potentiellt trendbrott. Premiumintäkterna ökade med 25% och företagserbjudandet med 48%. Rörelsemarginalen var ungefär i linje med förra året på 34%, vilket innebar en liten sekventiell ökning.

Nettokassan uppgår till nästan 1,1 miljarder kronor. Bolaget delar både ut pengar och gör återköp. För 2023 delades 1,70 kr ut per aktie varav 1,40 var extrautdelning. Enligt bolaget räcker pengarna som blir över till att göra alla de tillväxtinvesteringar som bolaget anser nödvändiga.

Enligt Factset tror analytikerkåren på tillväxt kring 26% per år under överskådlig framtid. En rimlig förväntning av tillväxt per segment för att detta ska ske är följande:

  • Annonsintäkter: 20% - Krävs att annonsmarknaden i framförallt Indien kommer tillbaka. Då annonsintäkterna minskat trots fortsatt användartillväxt, borde en tillbakastuds vara rejäl när den väl kommer. Visst finns det en risk att det inte går så snabbt som analytikerna tror, men en återhämtning är troligen en tidsfråga
  • Premium: 25% - Någon enstaka procentenhet högre tillväxt än senaste åren, baserat på nya möjligheter kopplade till iPhone.
  • Truecaller for business: 45% - Fortsätter växa på i nuvarande takt. Enligt bolaget är denna tjänst lågt prissatt med potential för prishöjningar.

 

Prognos och värdering

 

För vårt huvudscenario har vi antagit följande:

  • Tillväxt: Vi har antagit en tillväxt på 25% per år 2025-26E. Det är i linje med konsensus och bygger på idén att annonsintäkterna vänder upp. Utvecklingen ifrån Q2 till Q3 pekar i den riktningen liksom användartillväxten för appen. Sett till senaste åren innebär detta en acceleration men jämfört med den längre historiken är det inte högt.
  • Lönsamhet: Rörelsemarginalen ligger för närvarande på 34%. Vi tänker oss att marginalen expanderar till 39% närmsta två åren till följd av skalfördelar på grund av ökad försäljning. Detta är också i linje med konsensus.
  • Värdering: Truecaller värderas i skrivande stund till 24x framåtblickande EV/Ebit vilket är det högsta på länge. Genomsnittet sedan notering har varit 20x och indiska börsen värderas jämförelsevis också till 20x. Följer bolaget det scenario vi skissar upp här bör aktien behålla en tillväxtmultipel och vi har använt 20x i huvudscenariot. Detta ger en uppsida på 20% efter senaste veckans rusning i aktien. Det finns emellertid flera faktorer som kan ge rejäl rabatt, särskilt om den operativa utvecklingen blir något svagare. Beroende av en cyklisk annonsmarknad, risken som ligger i en-produktsberoendet samt att intäkterna finns i avlägsna marknader, exempelvis. Truecaller är ett unikt bolag på svenska börsen. En grupp globala teknikbolag med nätverkseffekter och annonsintäkter värderas till 24x två års framåtblickande EV/Ebit och 4,6x EV/S.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2026E EV/Ebit 2026E EV/Sales 2026E Ebit-marginal 2026E % Årlig tillväxt 2025E-2026E %
Truecaller 111% 25,2x 18,0x 6,8x 39,0% 25,0%
Spotify 137% 41,0x 32,8x 4,6x 13,9% 14,6%
Alphabet (Google) 34% 19,1x 16,4x 5,4x 33,1% 11,5%
Snap -34% neg neg 2,8x -3,6% 13,1%
Meta Platforms 60% 21,3x 18,3x 7,5x 40,9% 13,6%
Acast 67% 27,8x 26,5x 1,0x 3,7% 15,2%
Pinterest -18% 13,8x 32,3x 4,0x 12,2% 14,9%
Genomsnitt 51% 24,2x 23,9x 4,6x 20,1% 15,6%
Källa: Affärsvärlden / Factset        

 

Slutsats

 

Truecaller har historiskt varit ett riktigt tillväxtbolag även om indiska annonsmarknaden sedan börsintroduktionen varit tuff. Bolaget borde kunna återvinna det epiteten om marknaden återhämtar sig.

På prognosen för 2026 ser uppsidan inte lika lockande ut längre efter senaste veckans uppgång. Vi har samtidigt en cocktail bestående av grundare som lämnar operativt, förväntningar om ett stort tillväxtlyft, relativt hög multipel och ett överhäng av potentiella aktier till salu. Allt som allt hade vi gärna sett en större säkerhetsmarginal innan vi blir riktig köpsugna och landar därför i ett neutralt råd.

Tio största ägare i Truecaller Värde (Mkr) Kapital Röster
Peak XV Partners (f.d. Sequoia Capital) 1 956,1 10,8% 4,9%
Handelsbanken Fonder 1 446,2 8,0% 3,6%
Nami Zarringhalam 1 408,6 7,8% 30,7%
Alan Mamedi 1 408,6 7,8% 30,7%
Första AP-fonden 1 003,3 5,5% 2,5%
Malabar Investments 889,5 4,9% 2,2%
Kleiner Perkins Caufield & Byers LLC 813,5 4,5% 2,0%
Swedbank Robur Fonder 645,2 3,6% 1,6%
Futur Pension 588,0 3,2% 1,5%
Truecaller AB 516,8 2,8% 1,3%
Källa: Holdings Totalt insynsägande: 16,0%  
Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Truecaller Neutral 65,15 -
Mer från förstasidan

Senaste aktieanalyserna på Placera

Kollage_analys

Här hittar du de senaste aktieanalyserna

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -