Ferrari undviker vinstvarningsstormen

Marknadskommentar Den europeiska bilsektorn har haft rejäl motvind under hösten. Den brittiska lyxbilstillverkaren Aston Martin är den senaste i raden som vinstvarnat. Men den italienska sportbilstillverkaren Ferrari sticker ut med en 35-procentig kursuppgång i år och höjd prognos. Placera konstaterar att skillnaden mellan Aston Martin och Ferrari är större än likheterna.

(Länk till artikeln med grafer, illustrationer och bilder på Placera.se)

Aston Martins ledning påpekar att det är flera olyckliga faktorer bakom vinstvarningen: En kombination av störningar i leveranskedjan, svag efterfrågan i Kina och bolagets ansträngningar att jämna ut leveranserna över kvartalen.

Aston Martins EBITDA-prognos för 2024 och 2025 har sänkts med 22 procent respektive 16 procent, vilket signalerar att utmaningarna inte är av kortsiktig karaktär.

Denna vinstvarning som följde tätt på en varning om bolagets kommande årsresultat förstärker bilden av Aston Martin som en cyklisk tillverkare med en känslighet för marknadens fluktuationer – något som påminner om andra volymbilstillverkare snarare än de ultralyxiga märken som brukar ses som betydligt mer defensiva.

Aston Martin DB12

I spåren av vinstvarningen har flera analyshuset har passat på att  nedgradera sina rekommendationer för Aston Martin-aktien.

Varför Ferrari undviker bilindustrins nedgång?

Samtidigt som Aston Martin och andra biltillverkare kämpar med utmaningar särskilt i Kina och på den globala marknaden, är Ferrari i en annan kategori.

Trots oron i branschen har Ferrari lyckats undvika liknande vinstvarningar och det finns flera skäl till att den italienska sportbilstillverkaren inte påverkas av samma globala faktorer.

För det första har Ferrari en mycket mer exklusiv kundbas och en begränsad produktion. Till skillnad från Aston Martin som försöker öka volymerna och optimera produktionslinjer arbetar Ferrari medvetet med en strikt produktionstakt för att hålla upp efterfrågan.

I dagsläget har Ferrari en orderbok som sträcker sig över två år, vilket skapar ett betydande skydd mot kortsiktiga marknadsfluktuationer.

Den långsiktiga försäljningshorisonten innebär att bolaget har större kontroll över efterfrågan och undviker att överproducera, vilket är en av anledningarna till att de inte påverkas av samma cykliska risker som Aston Martin.

För det andra är Ferraris affärsmodell starkt beroende av återkommande intäkter från högmarginalprodukter som underhåll, merchandise och skräddarsydda lösningar för sina exklusiva kunder.

Aston Martin å andra sidan är mer beroende av nybilsförsäljningen, vilket gör dem mer sårbara för marknadssvängningar.

Ferrari har dessutom en betydligt starkare balansräkning och är mindre känsligt för förändringar i leveranskedjan, tack vare sina långsiktiga relationer med leverantörer och en hög grad av vertikal integration.

En annan viktig strategi för Ferrari har varit att hålla sin exponering mot den kinesiska marknaden på en betydligt lägre nivå än vad som är vanligt i lyxsektorn.

Ferrari Purosangue

Endast cirka 10 procent av Ferraris bilar säljs till Kina, vilket är betydligt lägre än andra lyxaktörer där mellan 30 och 40 procent av omsättningen kommer från den kinesiska marknaden. Som exempel säger Ferraris ledning att den tyska och den schweiziska marknaden är lika stor som den kinesiska.

Genom att medvetet begränsa sin närvaro i Kina har Ferrari reducerat sin risk mot landets ekonomiska fluktuationer, vilket gör att de kan undvika de problem som nu slår mot Aston Martin och andra lyxvarumärken med större beroende av kinesiska konsumenter.

Begränsad finansiell flexibilitet för Aston Martin

En av de investeringsbanker som nedgraderat Aston Martin efter vinstvarningen är Oddo BHF. De skriver att nedgradering av Aston Martin kommer med en varning om bolagets "begränsade finansiella manöverutrymme."

Trots att Aston Martin försökt stärka sin position genom nya modeller och satsningar på elbilar, har gruppen fortfarande höga skuldnivåer som begränsar möjligheterna att hantera oväntade utmaningar som störningar i leveranskedjan.

Den svaga efterfrågan i Kina, en marknad som Aston Martin och många andra europeiska tillverkare förlitat sig på för tillväxt, förvärrar situationen ytterligare.

För Aston Martin, som står inför en omställning och försöker konkurrera med både premium- och lyxmärken, visar denna vinstvarning tydligt att man har en lång väg kvar att gå.

Sammanfattning

Aston Martins senaste vinstvarning är ett tydligt tecken på de utmaningar som många europeiska biltillverkare står inför. Störningar i leveranskedjan, svag efterfrågan i Kina och bolagets försök att utjämna sina leveranser bidrar till en dyster prognos för 2024 och 2025.

Trots en osäker framtid har Ferrari visat sig vara den starkaste aktören i bilsektorn, tack vare sin exklusiva affärsmodell, starka finansiella position och medvetna strategi att hålla riskerna låga i Kina.

Det understryker skillnaden mellan att vara en volymtillverkare och en verklig tillverkare av lyxbilar med en efterfrågan som överstiger utbudet.

PÄR STÅHL

Mer från förstasidan
[Ingen rubrik har angivits]

Senaste aktieanalyserna på Placera

Aktieanalyser

Här hittar du de senaste aktieanalyserna

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -