Ferrari: Prognoshöjningar efter rapport

Rapportkommentar Ferraris kvartalsrapport för det andra kvartalet slog analytikernas högt ställda förväntningar och ledningen lyfte prognosen för resten av året. Placera ser flera ljuspunkter i en stark rapport som cementerar Ferraris värlsledande position inom lyxbilsindustrin.

Stark rapport

"Vi är glada att kunna meddela ett bra resultat för andra kvartalet 2024, som återigen visar på starkt utförande och fortsatt tillväxt. Våra nettointäkter och lönsamhet ökade med tvåsiffriga tal, upprätthållna av en förbättring av produktmixen och ökad efterfrågan på personaliseringar, vilket ledde till att vi uppgraderade våra prognoser för 2024," kommenterade Benedetto Vigna, VD för Ferrari i rapporten.

Benedetto Vigna, VD Ferrari

Ferrari rapporterade en nettoomsättning på 1,7 miljarder euro, en ökning med 16,1 procent jämfört med samma period föregående år och över analytikernas förväntningar på 1,6 miljarder euro.

Denna imponerande ökning visar på Ferraris förmåga att dra nytta av en diversifierad produktmix och stark efterfrågan på sina premiumfordon.

Justerad EBITDA ökade med 14 procent till 669 miljoner euro, vilket motsvarar en anmärkningsvärt hög EBITDA-marginal på 39,1 procent. Detta är särskilt framträdande inom bilindustrin, där marginalerna ofta är betydligt lägre.

Produktmix och kundlojalitet

Ferraris framgång kan delvis tillskrivas deras starka fokus på personalisering och exklusivitet.

Den ökade försäljningen av modeller som Purosangue, Roma Spider och 296 GTS Spider, i kombination med en ökning av kundernas önskan att skräddarsy sina bilar, har inte bara ökat leveranserna med 3 procent till 3 484 fordon utan också förbättrat intäkterna per bil.

Enligt bolaget växer intresset för kunderna att skräddarsy sin egen Ferrari. Kunderna är villiga att betala premiumpriser för att få sina unika preferenser uppfyllda, vilket är en nyckel till företagets höga marginaler.

Ferrari har också en stark lojal kundbas, 74 procent av försäljningen kommer från återkommande kunder.

Geografiska skillnader

Trots den generella styrkan på marknaden noterade Ferrari en relativt svagare efterfrågan i Kina som många andra lyxvarubolag rapporterat om. Den svagare Kinaförsäljningen beror bland annat på förändringar i skatteregler. Ferrari upprepade vid den efterföljande telefonkonferensen att målet är att den kinesiska marknaden inte ska utgöra mer än 10 procent, nu motsvarade leveranserna till Kina 8 procent.

Trots detta är Ferraris övergripande marknadsposition fortsatt stark. Den amerikanska regionen såg den bästa tillväxten och ökade leveranserna från 26 procent till 28 procent. Efterfrågan på i andra regioner var på samma nivå som tidigare.

Kundaktivitet

VD Benedetto Vigna underströk under telefonkonferensen att Ferrari inte har sett någon minskning i kundaktiviteten, trots en osäker global ekonomisk och geopolitisk situation. Tvärtom är efterfrågan stark, och företagets butiker och evenemang är välbesökta. Och kunderna efterfrågar ännu fler evenemang från Ferrari. Detta ger en solid grund för fortsatt tillväxt och diversifiering, inklusive satsningar på elektrifiering och hybridteknik.

Elektrifiering

52 procent av leveranserna under kvartalet var fossilbilar och 48 procent hybridbilar, 2025 väntas Ferraris första elsportbil. Enligt bolaget är fördelningen enligt plan.

VD Benedetto Vigna betonade företagets strategi för framtiden, som inkluderar en gradvis övergång mot elektrifiering. Ferrari planerar att lansera sin första serie elbilar i slutet av nästa år, samtidigt som de fortsätter att erbjuda hybrid- och traditionella förbränningsmotorer.

Prognoshöjning

Ferrari justerade upp sina prognoser för helåret 2024, nu med förväntningar på över 6,55 miljarder euro i omsättning och ett justerat EBITDA på minst 2,5 miljarder euro. Det överraskade analytikerna och vi kommer att få se uppjusterade vinstprognoser, vilket ger positivt stöd till aktien.

Ferraris kvartalsrapport för andra kvartalet 2024 var inte bara överraskande bra utan den visar på företagets förmåga att anpassa sig till en osäker omvärld. Det är tydligt att företaget, genom sin strategiska inriktning på högmarginalprodukter och en unikt stark kundrelation, är väl positionerat för att möta framtida utmaningar och möjligheter som elektrifieringen av Ferraris sportbilar bland annat innebär.

Placera ger tummen upp för rapporten och har fortsatt köp på Ferrariaktien, trots att aktien stigit med 24 procent sedan årsskiftet.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -