En relativt ocyklisk verksamhet, urstarka varumärken och stigande vinster till trots. De stora noterade tillverkarna av vin och sprit har inte haft något bra börsår kan vi konstatera när 2022 närmar sig slutet.
Placera har gått igenom aktierna i sex av de största bolagen i sektorn, där vi generöst nog låter den nordiska ettan Anora ta plats, och i snitt har kurserna fallit med 18 procent under 2022.
En nedgång som dock inte är driven av att vinsterna har klappat ihop. Tvärtom så pekar vinstkurvan uppåt för de flesta.
Istället är det en återgång från höga till mer normala vinstmultiplar som har tryckt ned aktierna under året. Som tabellen nedan visar ligger p/e-talen för det kommande årets förväntade vinst nu på 23 i snitt, med Anora i botten och amerikanska Brown-Forman i topp.
Låg värdering är förstås en trevlig egenskap för en aktie men det är inte utan orsak som Anora ligger i botten. Bolaget är klart minst och den här branschen handlar mycket om att ha stor skala för att kunna ha en effektiv distribution och slå ut kostnaderna på många enheter.
Lönsamheten mätt som rörelsemarginal är också avsevärt lägre hos Anora, medan vinsttillväxten både sett i backspegeln och sett över det kommande året är i linje med snittet.
Om namnet Anora inte omedelbart klingar bekant så är det inte så konstigt då bolaget bildades så sent som för ett år sedan när finska Altia och norska Arcus gick samman och aktien noterades i Helsingfors. Betydligt mer kända är de varumärken man lever på, med Koskenkorva, O.P. Anderson, Larsen, Aalborg, Gammeldansk och Blossa som några av de starkaste.
Liksom hos de större konkurrenterna är strategin att ha många olika drycker med olika karaktär i sin varumärkesportfölj och i tabellen nedan har vi lyft fram några av de mest tongivande per bolag.
Att Arcus och Altia gick samman efter bara fem respektive tre år som egna börsbolag motiverades just med behovet av att utnyttja skalfördelar och bli en stor nordisk spelare. Nästa steg på tillväxtresan presenterades nyligen på en kapitalmarknadsdag och planen är att ta marknadsandelar i Norden samtidigt som man vill växla upp internationellt och dubbla andelen intäkter därifrån från 10 till 20 procent.
Bland de mest intressanta branschtrenderna som Anora ser just nu kan nämnas att tillväxten är relativt hög för drycker med låg alkoholhalt och alkoholfria drycker, att premiumprodukter fortsätter gå starkt och att färdigblandade drycker (Ready-To-Drink) växer snabbt både i Norden och globalt.
Trots dessa drivkrafter och de egna initiativ som har nämnts för att växa räknar Anora för egen del med att nå modesta 3-5 procents tillväxt om året inkluderat förvärv. Med målet att på sikt nå en ebitda-marginal på 16 procent att jämföra med 15 procent före pandemin har vi svårt att bli eld och lågor över vår nordiska spritaktie, även om den är lågt värderad i förhållande till branschbjässarna och har en skaplig utdelning.
Att det är skala som gäller i branschen illustreras av att lönsamheten ofta är högre ju större bolagen är. Topptrion i vår sammanställning ligger alla kring 30 procent i rörelsemarginal och störst av dem alla är Diageo.
Hos Diageo hittar man varumärken som Johnnie Walker, Guinness och Smirnoff och aktien sticker inte längre ut som särskilt dyr.
Diageos p/e-tal på 20 med förväntan om en vinsttillväxt nästa år på 15 procent, som förvisso avtar till 7 procent följande år, är klart överkomligt givet den starka uppställning av varumärken man har i sitt stall. Det är också hos Diageo som analytikerna ser bäst potential för närvarande med 16 procent upp till den genomsnittliga riktkursen.
Nästan lika stor potential ser analytikerna i Pernod Ricard, där vår egen vodkaklenod Absolut hör hemma numera. Nyckeltalen är likartade de som Diageo har med en vinsttillväxt på 16 procent som sedan halveras och ett p/e-tal på 19.
Dyrast i klubben är Brown-Forman som också har stått emot börsoron bra i år. Bolaget släppte nyligen kvartalsrapport för perioden fram till sista oktober och där vittnade man om organisk tillväxt på 17 procent, påhejat av stark efterfrågan på Jack Daniel´s Tennesee Whiskey från reserelaterade försäljningskanaler. Ännu starkare gick de så kallade superpremiummärkena Woodford Reserve och Old Forester.
Liksom Anora ser amerikanerna ett ökat sug efter färdigblandade drycker och man har precis lanserat drycken Jack&Coke i samarbete med Coca-Cola för att rida på den trenden. Lönsamheten hålls dock tillbaka av kostnadsinflation, den starka dollarn och generellt högre kostnader för varuförsörjningen.
Jack Daniel´s är världens mest sålda whiskey-märke.
Tillverkningen sker fortfarande i USA:s äldsta registrerade destilleri i Lynchburg, Tennessee
Sammantaget tycker vi att sektorns stabilitet och låga konjunkturberoende, tillsammans med möjligheterna att växa på marknader där medelklassen ökar i storlek, är ganska lockande i det här osäkra skedet. Någon spektakulär tillväxt handlar det dock inte om vilket gör uppvärderingspotentialen begränsad.
Slutsatsen ur ett investeringsperspektiv blir något tudelad. Är man en utpräglad utdelningsinvesterare hittar man ett ganska stabilt case i Anora som ger motsvarande 6 procent i år och eftersom bolaget enligt egen utsago är välinvesterat bör de kunna upprätthålla en bra utdelning även framöver.
De övriga i sammanställningen ger inte någon utdelning värd att tala om och där tror vi att det är smartast att gå på storlek och köpa Diageo eller Pernod Ricard. De är inte bara störst och har bredast portfölj utan är också mest attraktivt värderade just nu och borde kunna klara sig bra även i ett stökigt börsklimat nästa år.
Skulle det sedan gå snett med aktieutvecklingen och man är en konsument av bolagens produkter kan man alltid trösta sig med att en liten del av dryckesinköpen rinner in det egna innehavets kassa.