Familjeföretaget Lyko från Vansbro säljer skönhets- och hårvårdsprodukter både på nätet och i 40 fysiska butiker. Ägarfamiljen blir kvar som majoritetsägare även efter listningen med ett ägande på närmare 70 procent. Exit gör Katarina Martinssons riskkapitalbolag Fidelio Capital. Att grundarna blir kvar ser vi som mycket positivt.
Lyko är en god förebild när det kommer till lyckad flerkanalsförsäljning. Kanske beror omni-lyckan på att produkterna konsumeras och köps återkommande. Produkterna behöver inte anpassas efter kroppsform, och distributionen är tacksam då schampo-flaskor och dylikt är smidigt att ta emot i brevlådan.
Professionella skönhetsprodukter är en varugrupp som kunderna gärna köper hos en specialist, mycket hellre än på hygienavdelningen på Ica Maxi. Även fast skönhetsmarknaden som helhet domineras av dagligvaruhandeln. De konkurrerar generellt inte med samma produkter.
Lykos webbplats är prisbelönt (årets bästa webb-handel 2016). Bakom sajten står First North-kollegan Avensia och deras Storefront-lösning.
Till skillnad från andra retail-bolag på nätet har Lyko närmast inga returer. Delvis på grund av att brutna kosmetik-förpackningar inte kan skickas tillbaka. Ställ det relation till klädbranschen där mer än en tredjedel av varorna skeppas tillbaka, vilket är mycket kostsamt.
Problem med utgångna höst- och vårkollektioner är små. Smink- och hårvård är inte särskilt säsongsbetonat. De innebär färre eld-reor än hos klädbolagen.
Bolaget kan också skryta med att 67 procent av besökarna i webbutiken surfar in från mobilen. Och trots en ökad andel mobiltrafik är konverteringsgraden lika god som tidigare. Under tre kvartal 2017 gjordes 48 procent av köpen via mobiltelefon. Mycket kan nog bolaget tacka Storefront för detta. Än så länge är penetrationen på nätet för skönhetsprodukter låga 10 procent och förväntas öka.
De flesta av Lykos cirka 40 butiker fungerar också som skönhetssalonger. Där kan kunderna få hjälp med att göra sig fina. För butikspersonalen blir det ett utmärkt tillfälle att merförsälja.
Liknande affärsmodell används av flera konkurrenter. Salongsverksamheten kan i bland vara ett hygienkrav för att få sälja lite lyxigare varumärken. Hos Lykos kommer cirka 10 procent av intäkterna från tjänsteförsäljning historiskt. På den andelen räknar bolaget med närmare 100 procent bruttomarginal.
Att kosmetik lämpar sig väl att sälja på nätet har inte undgått världens retail-entreprenörer. Det finns minst ett 10-tal nordiska konkurrenter som till exempel, Kicks, parfym.se och Nordic Feel. Inte alla har dock även fysiska butiker.
E-handelsjätten Amazon är ett ständigt hot. Även etablerade retail-bolag på nätet i närliggande branscher skulle kunna bredda sitt erbjudande emot skönhetsprodukter.
Idag är intäkterna jämnt fördelade mellan online-handeln och de fysiska butikerna. Men det är på nätet som den främsta tillväxten förväntas under de kommande åren.
Bolaget omsatte över rullande tolv månader, och fram till tredje kvartalet 2017 cirka 740 Mkr. Trots omfattningen är det bara en liten marknadsandel sett till potentialen i Norden - en skönhetsmarknad värd cirka 55 miljarder kronor årligt, enigt Euromonitor International.
I dagsläget kommer 97 procent av intäkterna från Sverige. Etablering sker nu i Norge via lyko.no och i flera fysiska butiker. Antalet butiker ska öka till 50 stycken till år 2020 och i takt med den geografiska expansionen tar fart.
I ett butikslandskap där handlarna tynar bort växte Lyko sin butiksförsäljning med 11 procent i tredje kvartalet, i jämförbara butiker motsvarar det 4 procents omsättningstillväxt under perioden. Online var omsättningstillväxten 37 procent och antalet besökare hade ökat med drygt 27 procent.
Tittar vi till bruttomarginalen ligger den kring 50 procent för hela koncernen. Något högre i butikerna och något lägre online. Trots hög bruttomarginal skalar det ned till en ebitda-marginal på 7 procent i kvartalet, då har bolaget förvisso tagit kostnader hänfört listning på 6,3 Mkr.
Under 2015 och 2016 växte koncernen med cirka 30 procent årligen. Men den höga tillväxten i retail-delen beror mycket på köpet av konkurrenten Bellbox och ett par andra salonger. Pengarna som kom in via emissionen gick till att betala av bankskulden från Bellbox-köpet.
När vi blickar framåt kommer tillväxten sannolikt vara lägre än tidigare för koncernen. Om inte flera förvärv blir aktuellt. Däremot tror vi att online-delen kan växa med 15–20 procent årligen ytterligare ett par år.
På det hela taget förväntar vi oss att omsättningen ökar med 13 procent i år, nästan lika mycket under 2018 och 10 procent under 2019. Först år 2020 spränger bolaget 1 miljard kronor i intäkter i vår mer försiktiga prognos.
Bolaget egna målsättning är en omsättningstillväxt på mellan 15–20 procent årligen. Och en ebitda-marginal över 10 procent. Det senare tror vi bolaget kan få svårt att nå under de närmaste åren om expansionen ska fortsätta. Och bolaget ska enligt egna uppgifter satsa pengar på effektivisering.
Baserat på att en rimlig P/S-multipel är bolaget fullvärderat på årets förväntade försäljning och lönsamhetsnivå. Inom vår tidshorisont, upp till 6 månader, stannar vi vid en neutral rekommendation.
Men med en längre horisont kan aktien vara fortsatt köpvärd. Förvänta dock ingen raketförd, men en möjlig uppsida på 30 procent på tre års sikt.
Värdepapper | Råd från Placera | Kurs vid publicering | Sedan publicering |
---|---|---|---|
Lyko Group A | Neutral | 58,00 | - |