Just nu: Försäljningen rasar för Temu och Shein

Amerikanska konsumenter har minskat sina köp på Temu och Shein med 51% respektive 12% i juni, jämfört med maj månad, enligt data från Sensor Tower.

Bb181220mt009
181220 Rader med paket på Schenkers lagerlokal den 20 december 2018 i Stockholm. BILDBYRÅN

Idag, 13:40

Antalet amerikanska köp hos de kinesiska lågprissajterna under den senaste månaden uppgick därmed till 40,2 miljoner respektive 41,4 miljoner. Det rapporterar Financial Times.

Det minskade köpsuget kommer samtidigt som de införda amerikanska tullarna på kinesiska varor och stängning av ett kryphål i lagen.

Båda sajterna har kunnat komma runt importtullar genom att sälja kinesiskt tillverkade produkter direkt till amerikanska konsumenter i enskilda paket. Efter den 2 maj gick det inte längre att kringgå detta efter att Trump satt stopp för det.

Men Temu och Shein har också minskat sina reklamutgifter i USA med 87% respektive 69% under de senaste tre månaderna, jämfört med samma period året innan.

Istället har Temu och Shein bytt fokus till Europa, skriver den brittiska finanstidningen. Men även här kan tillväxten för sajterna vara i fara eftersom EU kan komma att införa en avgift på 2 dollar per litet paket som skickas till EU. Storbritannien överväger också att sluta med sina tullundantag, skriver Financial Times.

Ämnen i artikeln
Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Placera

Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.

Affärsvärlden
AFV

Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.

Annons
Introduce

för börsens små- och medelstora företag.

Annons
Investtech

Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.