Norska Vend har renodlat verksamheten kring sina digitala marknadsplatser. Med varumärken som FINN och Blocket har bolaget starka marknadspositioner. Nu ska prishöjningar och effektiviseringar lyfta marginalen.
Antal aktier: 218,1 m (exklusive innehav av egna aktier)
Börsvärde: 59 325 m
Nettoskuld: 24 miljoner
VD: Christian Printzell Halvorsen
Ordförande: Karl-Christian Agerup
Vend (272 NOK) driver ett antal digitala annonsplatser i Norden som Blocket (Sverige), FINN (Norge) och Tori (Finland). Totalt omsätter verksamheterna omkring 6,5 miljarder i årstakt.
Fakta
Två stora försäljningar
Vend hette tidigare Schibsted. Konerncernen bestod främst av marknadsplatser samt medietillgångar som Svenska Dagbladet och Aftonbladet). I juni 2024 såldes medietillgångarna till Vends nuvarande huvudägare, stiftelsen Tinius Trust. Priset var 4,6 miljarder NOK. Efter försäljningen bytte den kvarvarande noterade verksamheten namn till Vend. Motivet bakom transaktionen var främst att synliggöra värden och förenkla strukturen i den tidigare koncernen.
Strax innan försäljningen av medietillgångarna hade Schibsted sålt sin ägarandel om 28% i det då börsnoterade Adevinta. Adevinta äger ett antal digitala marknadsplatser i Europa. 2020 köpte Adevinta eBay Classified Group, vilket var eBays internationella verksamheter i bland annat Tyskland, Nederländerna och Frankrike. I december 2023 lade ett konsortium bestående av Blackstone och Permira ett bud som värderade Adevinta till cirka 140 miljarder norska kronor. Det motsvarade en värdering omkring 7x EV/S och 21x EV/Ebitda på redovisade siffror.
Vend (då Schibsted) fick betalt till 60% kontant (24 miljarder NOK) och resterande del i aktier. Det innebär att Vend idag äger cirka 14% av aktierna i Aurelia (som är moderbolaget till Adevinta) som idag alltså är ett onoterat bolag.
Vend hette tidigare Schibsted men under 2024 genomfördes stora strukturförändringar via försäljningar av medieverksamheten samt en del av Vends ägarandel i Adevinta (se faktaruta). Vend har idag kvar ett ägande i det nu onoterade Adevinta värderat till cirka 19 miljarder.
Transaktionerna frigjorde cirka 29 miljarder, varav cirka 20 miljarder (motsvarande 86 NOK per aktie) distribuerades till aktieägarna via extrautdelningar 2024.
Huvudägare är stiftelsen Tinius Trust med knappt 19% av aktierna, som har även ordförandeposten i Vend via Karl-Christian Agerup.
VD är Christian Printzell Halvorsen som äger aktier för cirka 13 MNOK. Printzell Halvorsen var tidigare chef över Nordic Marketplaces inom Schibsted-koncernen under fem år. Dessförinnan var han bland annat VD för datahanteringsbolaget Cxense.
Kommentar: Justering 2024 avser nedskrivning av Marketplaces Finland. Tillväxt 2025 påverkas av att Delivery-verksamhet omklassificerats till verksamhet under avveckling. Tillväxt 2024 avser kvarvarande verksamhet (inklusive Delivery). Vi har dragit bort värdet på Adevinta-aktierna (19,2 miljarder) i beräkningen av värderings-nyckeltalen ovan. Detta för att man tydligare ska se hur Vends rörelse värderas.
Fakta
Pågående försäljningar
Vend har tidigare haft ett område vid namn "Growth Investments". Här ingick bolag som Prisjakt, Lendo och SMB. 2024 togs beslut att avyttra alla bolag inom denna kategori. Prisjakt såldes i juni i år för cirka 500 MNOK, vilket realiserade en vinst på cirka 300 MNOK.
I september ingick Vend ett avtal med Clar Global om en försäljning av Lendo. Det värderar Lendo till cirka 1 miljard NOK (EV). Försäljningen väntas slutföras under Q1 2026.
I december ingicks ett avtal med Verdane för att avyttra fyra marknadsplatser för hantverkartjänster. Köpeskillingen motsvarar ett bolagsvärde (EV) på 550 MNOK.
Bolaget har även haft ett affärsområde vid namn "Delivery". Det handlar både om leverans av fysiska medieprodukter som tidningar men även hemleverans av paket. Den största delen av verksamheten heter Helthjem som även ägs till 34% av mediekoncernen Polaris Media. Hela Delivery omsatte 2024 2,1 miljarder med en Ebitda-marginal på 3%.
Samtliga verksamheter som ännu inte är avyttrade redovisas som verksamheter under avyttring i Vends rapportering.
Utöver försäljningen av medieverksamheten och Adevinta pågår ytterligare processer för att renodla Vend kring marknadsplatserna (se faktaruta). Den kvarvarande verksamheten delas in i fyra områden:
Mobility (39% av omsättningen) - är marknadsplatserna för begagnade bilar och andra fordon inom exempelvis Blocket, FINN och Tori, men även Autovex samt Nettbil.
Real Estate (20%) - är marknadsplatserna för köp, försäljning och uthyrning av bostäder inom FINN och Blocket, men även de rena bostadsplattformarna Qasa och HomeQ för uthyrning. Enligt bolaget listas 98% av alla bostäder i Norge som säljs på FINN, vilket gör plattformen till en motsvarighet till Hemnet i Sverige.
Jobs (18%) - jobbmarknadsplatser i Norge. Verksamheten i Sverige och Finland avvecklades under 2025.
Recommerce (13%) - marknadsplatser för begagnade varor (utöver fordon), alltså övrig del av Blocket, FINN och Tori.
Resterande 10% av omsättningen består främst av serviceavtal med Schibsted som ska fasas ut kommande åren samt vissa andra reklam- och hyresintäkter.
Intäkterna inom de olika affärsområdena kan grovt delas in i tre kategorier:
Avgifter för att publicera annonser eller få tillgång till andra funktioner på plattformarna.
Avgifter i samband med transaktioner.
Reklamintäkter från plattformarna.
Avgifter från publicering är klart viktigast och utgör totalt drygt 70% av intäkterna från de fyra områdena.
Starka marknadspositioner
Marknadsplatserna kännetecknas generellt av starka positioner på respektive marknad i Norden. I synnerhet tycks FINN ha en väldigt stark position i Norge.
Bilden visar Vends olika plattformars marknadsposition. Procenttalet visar andelen konsumenter som har respektive plattform som "top of mind". Källa: Vends kapitalmarknadsdag november 2024.
Branschen präglas av tydliga nätverkseffekter. Ju fler som använder plattformarna, desto bättre blir de och desto svårare för nya aktörer att komma in. Att vara störst är således en väldigt viktig konkurrensfördel.
Fakta
Ny plattform och AI-risk?
Under senaste året har Vend lanserat en ny, gemensam plattform för de flesta av koncernens olika delar. Under hösten 2025 lanserades den på Blocket. Att koncernens olika annonsplattformar är byggda på samma grundplattform gör att kostnader på sikt minskar. Dessutom ger det bättre och mer lättillgänglig data som kan användas i hela koncernen.
Däremot finns en risk när man ändrar format och funktioner i plattformar mot konsumenter, i synnerhet på exempelvis Blocket som sett liknande ut under lång tid. Den nya Blocket-plattformen har även mött hård kritik senaste månaderna för bristande funktionalitet.
Ett potentiellt hot mot affärsmodellen för annonsplattfomar är adoptionen av nya AI-modeller. Det finns en risk att konsumenters sökvägar allt mer flyttas från traditionella vägar som Google eller direkt via marknadsplatserna till AI-modeller. Minskad trafik på plattformar minskar nätverkseffekterna och troligen även möjligheten att monetarisera plattformarna (som via reklamintäkter).
Vi tror däremot att annonsplattformarna är mer skyddade än andra digitala affärer. I synnerhet då största delen av Vends intäkter kommer från avgifter vid transaktioner. AI-modeller är inga marknadsplatser och kan således inte ta över transaktionsdelen av Vends affär. Dessutom finns möjlighet för aktörer som Vend att automatisera delar av sin verksamhet via AI-modeller. Här och nu tror vi den möjligheterna är större än riskerna.
Utöver traditionella marknadsplatser har plattformar med stor användarbas etablerat sig som annonsplattformar. Här är Marketplace, som ägs av Meta, den största plattformen. Det ökar konkurrensen.
Marginalen ska upp
Kundgruppen och vilken vara som säljs förklarar troligen en stor del av lönsamhetsskillnaderna mellan områdena. Mobility, Real Estate och Jobs uppvisar alla Ebitda-marginaler (före koncerngemensamma kostnader) mellan 45-55%. Samtidigt är Recommerce kraftigt olönsamt (-32%).
Den stora skillnaden är ganska anmärkningsvärd, men det är också svårt att veta hur kostnader allokeras mellan områdena. Däremot tror vi det säger något om konkurrensen och värdeerbjudandet inom de olika vertikalerna. Det är just inom Recommerce som gratistjänster likt Marketplace är störst.
Övriga områden är lättare att monetarisera och ta högre avgifter vid försäljningar. Vend tycks även använda Recommerce för att driva trafik till övriga områden som ska stå för lönsamheten i affären.
Finansiella mål
Tillväxt
Ebitda-marginal
Marginal R12
Mobility
12-17%
55-60%
54%
Real Estate
12-17%
45-50%
44%
Jobs
5-10%
>55%
54%
Recommerce
>20%
Ensiffrig
-32%
Vend har finansiella mål för respektive område. Målen sattes under 2024 och gäller på medellång sikt (uppskattningsvis cirka 3-5 år). Enligt dessa ska Recommerce bli en lönsam affär under perioden.
Det ska främst uppnås genom:
Skalfördelar vid tillväxt
Minskade rörelsekostnader (-10% under 2025)
Öka snittintäkt
En central del av bolagets strategi är att öka snittintäkten per annons, ARPA (Average Revenue Per Ad). Det sker genom en kombination av höjda priser och genom att addera nya tjänster.
Vends plattformar inom Mobility vänder sig mot både privatpersoner och professionella aktörer som bilhandlare. Här har bolaget arbetat med en ny prissättningsmodell sedan 2024. Förenklat innebär det tre prisnivåer som ger tillgång till olika typer av funktionalitet.
Inom Real Estate ligger snittintäkten per sålt objekt i Norge på knappt 5 200 NOK. Det är lägre än Hemnet som har cirka 8 500 kr i snitt. Båda ligger dock långt under liknande plattformar i andra länder. Exempelvis har brittiska RightMove en snittintäkt runt 20 000 NOK per annons.
Vend redovisar inte ARPA på koncernnivå, men ger delvis siffror för de olika affärsområdena. Uppskattningsvis har ARPA vuxit mellan 10-15% på koncernnivå under 2025. Samtidigt har volymen transaktioner uppskattningsvis fallit cirka 5% i år.
Vend (MNOK)
Q1-Q3 2025
Q1-Q3 2024
Omsättning
4 807
4 858
-tillväxt
-1,0%
-
-tillväxt Mobility
5,9%
8,9%
-tillväxt Real Estate
13,0%
14,7%
-tillväxt Jobs
-10,8%
-4,1%
-tillväxt Recommerce
-3,7%
18,3%
-tillväxt Övrigt
-25,0%
-0,3%
Bruttoresultat
4 378
4 407
-Bruttomarginal
91,1%
90,7%
Rörelsekostnader
-3 385
-3 853
Rörelseresultat
993
554
-Rörelsemarginal
20,7%
11,4%
Avser kvarvarande verksamheter och exkluderar Delivery samt Growth Investments som klassas som verksamhet under avveckling. Tillväxten inom Jobs påverkas av avveckling av den svenska och finska verksamheten.
Ledningen förklarar det delvis med en svag makromiljö och marknadsrelaterade faktorer. Man kan även tänka sig att höjda priser varit en orsak. Risken finns att prisökningar till sist kostar mer än det smakar och skapar en ond spiral med tanke på nätverkseffekterna i branschen.
Totalt sett har koncernen tappat 1% omsättning hittills under 2025. Bortfallet ligger främst i verksamheten utanför fokusområdena (-25% tillväxt).
Renare från nästa år
De stora förändringarna i koncernen gör det också svårt att titta på historiken. Även nuvarande siffror påverkas som sagt av en hel del engångseffekter. Från 2026 är majoriteten av förändringarna i koncernen klara, vilket kommer göra hela Vend lättare att greppa.
För helåret 2025 räknar vi med en omsättning på 6 360 MNOK. Det motsvarar cirka -24% tillväxt jämfört med den redovisade omsättning 2024, men påverkas av avyttringarna. 2026 påverkas fortsatt till viss del negativt av minskade övriga intäkter. Vi skissar vi på 9% respektive 12% tillväxt resterande del av prognosperioden, vilket är relativt i linje med analytikerkonsensus.
Hittills i år är rörelsemarginalen knappt 21%, vilket vi också räknar med för helåret 2025. Bruttomarginalen för koncernen är över 90%, vilket ger förutsättningar för bra skalbarhet. En del extrakostnader avseende omstruktureringen försvinner samtidigt som ökad ARPA och minskade förluster inom Recommerce driver marginalen. Vi skissar på 28% respektive 34% under de kommande två åren.
Stora återköp
Under rörelseresultatet finns däremot en hel del poster som fortsatt påverkar vinsten. I synnerhet ägandet i Adevinta. Värdet på innehavet omvärderas varje kvartal, vilket får stor effekt på finansnettot. Per Q3 uppgick det redovisade värdet på aktierna till cirka 19,2 miljarder NOK (baserat på en multipel om 22x Ebitda). Det motsvarar cirka 88 NOK per aktie.
Fakta
Värdet på verksamheter under avyttring
Avyttringarna som väntar kommer frigöra kapital för Vend. Det redovisade värdet av nettotillgångarna som är till försäljning är 970 MNOK. Hittills har det kommunicerats bolagsvärden (EV) om:
1 000 MNOK för Lendo
550 MNOK för annonsplattformarna mot hantverkare
Den största kvarvarande tillgången är Delivery-verksamheten. Det är en verksamhet som omsätter cirka 2 miljarder. Vi antar en multipel om 0,5x EV/S. 34% av Helthjem (som står för hälften av omsättningen) ägs av Polaris Media. Vi uppskattar att Vend får ut 800 MNOK för rörelsen.
Sammantaget räknar vi med ett tillskott om 2,5 miljarder från försäljningarna. Vi räknar med detta kapital i vår värdering.
Av kommunikationen att döma tycks planen vara att behålla nuvarande ägande i Adevinta. Vi lägger därmed till värdet på Adevinta (88 NOK per aktie) i vår värdering.
Obeaktat Adevinta har Vend en nettoskuld på 24 MNOK vid utgången av Q3. Balansräkningen kommer stärkas efter pågående avyttringar av verksamheter med uppskattningsvis cirka 2,5 miljarder.
Utöver de stora extrautdelningarna förra året har bolaget genomfört relativt stora återköp. I september i år makulerades cirka 3% av utstående aktier. Efter det äger Vend själv cirka 6,8% av aktierna, där absoluta majoriteten väntas makuleras. Vi räknar därför bort dessa i vår värdering. Framöver tycks ambitionen vara att fortsätta återföra kapital till ägarna, exempelvis pågår ett nytt återköpsprogram om 2 miljarder. Utöver återköp är målet att ha en ökande ordinarie utdelning varje år.
Bolag
Avkastning 1 år %
P/E 2026E
EV/Ebit 2026E
EV/Sales 2026E
Ebit-marginal 2026E %
Årlig tillväxt 2026E-2027E %
Vend (Afv)*
-17%
26,7x
21,0x
5,9x
28,0%
12,0%
Hemnet
-47%
23,0x
19,0x
9,2x
48,7%
18,9%
Rightmove
-19%
17,3x
13,4x
8,9x
66,7%
8,7%
Acast
105%
45,5x
47,0x
2,0x
4,3%
14,0%
Truecaller
-55%
15,0x
9,9x
3,3x
33,0%
14,5%
Meta
2%
21,6x
19,3x
7,1x
36,6%
16,8%
Genomsnitt
-5%
24,8x
21,6x
6,1x
36,2%
14,1%
Källa: Factset/Afv *Avser enbart rörelsen som Vend konsoliderar i sin resultaträkning och vi drar av värdet (19,2 miljarder) på Adevinta-aktierna från Vends börsvärde i beräkningarna.
Med tanke på de stora återköpen tycker uppenbarligen styrelsen att Vends aktie är attraktivt värderad. På våra prognoser värderas rörelsen till cirka 21x EV/Ebit på 2026E (när vi drar av värdet på Adevinta-aktierna från börsvärdet). Det är högre än både Hemnet och Rightmove. Hemnet-aktien har gått riktigt svagt senaste året och tappat halva sitt värde.
Däremot har både Hemnet (49%) och Rightmove (67%) betydligt högre marginaler. På sikt bör marginaler runt åtminstone 40% inte vara omöjligt för Vend. Vi använder 19x den prognostiserade rörelsevinsten 2027.
Hur ska man se på aktien?
Ovanstående antaganden ger en uppsida runt 25% på några års sikt. Det är relativt bra. Samtidigt ligger en del av värdet (cirka 25%) i ägandet av Adevinta som baseras på en relativt hög värdering (22x Ebitda). Ägarandelen har potential att skapa bra värde för Vends aktieägare. Samtidigt är insynen i verksamheten sämre och värdet kommer troligen inte realiseras kommande år.
Fakta
Så agerar insiders
Enligt Holdings har insiders köpt aktier för cirka 3 MNOK senaste året. Senaste köpet gjordes i november av ledamot Rolv Erik Ryssdal. Han köpte då aktier för 1 MNOK till kurser runt 296 NOK.
Huvudägare Tinius Trust sålde i juni aktier för 3,5 miljarder till kurser runt 344 NOK. I oktober sålde även CFO Per Christian Mørland och Recommerce-chefen Cathrine Laksfoss aktier för 5,7 MNOK (20% av innehavet) respektive 0,4 MNOK (6% av innehavet) till kurser runt 352 NOK
Att renodla Vend tror vi varit rätt väg att gå. Det synliggör den starka affär och position bolagets marknadsplatser har i Norden. Att öka snittintäkten per annons driver höglönsam tillväxt. Däremot finns det en risk att ökade priser minskar volymerna och på sikt försvagar Vends största konkurrenskraft - de starka nätverkseffekterna.
Bolaget återför mycket kapital till ägarna, vilket är positivt. Aktien ger relativt unik exponering och är klart intressant att följa. En central del för att motivera nuvarande värdering är att Vend lyckas med de rejäla marginalförbättringarna som förväntas kommande åren. Sammantaget tycker vi inte uppsidan lockar tillräckligt för ett köpråd i dagsläget - men vi följer utvecklingen med intresse. För stunden med ett neutralt råd.
Norska Vend har renodlat verksamheten kring sina digitala marknadsplatser. Med varumärken som FINN och Blocket har bolaget starka marknadspositioner. Nu ska prishöjningar och effektiviseringar lyfta marginalen.
Antal aktier: 218,1 m (exklusive innehav av egna aktier)
Börsvärde: 59 325 m
Nettoskuld: 24 miljoner
VD: Christian Printzell Halvorsen
Ordförande: Karl-Christian Agerup
Vend (272 NOK) driver ett antal digitala annonsplatser i Norden som Blocket (Sverige), FINN (Norge) och Tori (Finland). Totalt omsätter verksamheterna omkring 6,5 miljarder i årstakt.
Fakta
Två stora försäljningar
Vend hette tidigare Schibsted. Konerncernen bestod främst av marknadsplatser samt medietillgångar som Svenska Dagbladet och Aftonbladet). I juni 2024 såldes medietillgångarna till Vends nuvarande huvudägare, stiftelsen Tinius Trust. Priset var 4,6 miljarder NOK. Efter försäljningen bytte den kvarvarande noterade verksamheten namn till Vend. Motivet bakom transaktionen var främst att synliggöra värden och förenkla strukturen i den tidigare koncernen.
Strax innan försäljningen av medietillgångarna hade Schibsted sålt sin ägarandel om 28% i det då börsnoterade Adevinta. Adevinta äger ett antal digitala marknadsplatser i Europa. 2020 köpte Adevinta eBay Classified Group, vilket var eBays internationella verksamheter i bland annat Tyskland, Nederländerna och Frankrike. I december 2023 lade ett konsortium bestående av Blackstone och Permira ett bud som värderade Adevinta till cirka 140 miljarder norska kronor. Det motsvarade en värdering omkring 7x EV/S och 21x EV/Ebitda på redovisade siffror.
Vend (då Schibsted) fick betalt till 60% kontant (24 miljarder NOK) och resterande del i aktier. Det innebär att Vend idag äger cirka 14% av aktierna i Aurelia (som är moderbolaget till Adevinta) som idag alltså är ett onoterat bolag.
Vend hette tidigare Schibsted men under 2024 genomfördes stora strukturförändringar via försäljningar av medieverksamheten samt en del av Vends ägarandel i Adevinta (se faktaruta). Vend har idag kvar ett ägande i det nu onoterade Adevinta värderat till cirka 19 miljarder.
Transaktionerna frigjorde cirka 29 miljarder, varav cirka 20 miljarder (motsvarande 86 NOK per aktie) distribuerades till aktieägarna via extrautdelningar 2024.
Huvudägare är stiftelsen Tinius Trust med knappt 19% av aktierna, som har även ordförandeposten i Vend via Karl-Christian Agerup.
VD är Christian Printzell Halvorsen som äger aktier för cirka 13 MNOK. Printzell Halvorsen var tidigare chef över Nordic Marketplaces inom Schibsted-koncernen under fem år. Dessförinnan var han bland annat VD för datahanteringsbolaget Cxense.
Kommentar: Justering 2024 avser nedskrivning av Marketplaces Finland. Tillväxt 2025 påverkas av att Delivery-verksamhet omklassificerats till verksamhet under avveckling. Tillväxt 2024 avser kvarvarande verksamhet (inklusive Delivery). Vi har dragit bort värdet på Adevinta-aktierna (19,2 miljarder) i beräkningen av värderings-nyckeltalen ovan. Detta för att man tydligare ska se hur Vends rörelse värderas.
Fakta
Pågående försäljningar
Vend har tidigare haft ett område vid namn "Growth Investments". Här ingick bolag som Prisjakt, Lendo och SMB. 2024 togs beslut att avyttra alla bolag inom denna kategori. Prisjakt såldes i juni i år för cirka 500 MNOK, vilket realiserade en vinst på cirka 300 MNOK.
I september ingick Vend ett avtal med Clar Global om en försäljning av Lendo. Det värderar Lendo till cirka 1 miljard NOK (EV). Försäljningen väntas slutföras under Q1 2026.
I december ingicks ett avtal med Verdane för att avyttra fyra marknadsplatser för hantverkartjänster. Köpeskillingen motsvarar ett bolagsvärde (EV) på 550 MNOK.
Bolaget har även haft ett affärsområde vid namn "Delivery". Det handlar både om leverans av fysiska medieprodukter som tidningar men även hemleverans av paket. Den största delen av verksamheten heter Helthjem som även ägs till 34% av mediekoncernen Polaris Media. Hela Delivery omsatte 2024 2,1 miljarder med en Ebitda-marginal på 3%.
Samtliga verksamheter som ännu inte är avyttrade redovisas som verksamheter under avyttring i Vends rapportering.
Utöver försäljningen av medieverksamheten och Adevinta pågår ytterligare processer för att renodla Vend kring marknadsplatserna (se faktaruta). Den kvarvarande verksamheten delas in i fyra områden:
Mobility (39% av omsättningen) - är marknadsplatserna för begagnade bilar och andra fordon inom exempelvis Blocket, FINN och Tori, men även Autovex samt Nettbil.
Real Estate (20%) - är marknadsplatserna för köp, försäljning och uthyrning av bostäder inom FINN och Blocket, men även de rena bostadsplattformarna Qasa och HomeQ för uthyrning. Enligt bolaget listas 98% av alla bostäder i Norge som säljs på FINN, vilket gör plattformen till en motsvarighet till Hemnet i Sverige.
Jobs (18%) - jobbmarknadsplatser i Norge. Verksamheten i Sverige och Finland avvecklades under 2025.
Recommerce (13%) - marknadsplatser för begagnade varor (utöver fordon), alltså övrig del av Blocket, FINN och Tori.
Resterande 10% av omsättningen består främst av serviceavtal med Schibsted som ska fasas ut kommande åren samt vissa andra reklam- och hyresintäkter.
Intäkterna inom de olika affärsområdena kan grovt delas in i tre kategorier:
Avgifter för att publicera annonser eller få tillgång till andra funktioner på plattformarna.
Avgifter i samband med transaktioner.
Reklamintäkter från plattformarna.
Avgifter från publicering är klart viktigast och utgör totalt drygt 70% av intäkterna från de fyra områdena.
Starka marknadspositioner
Marknadsplatserna kännetecknas generellt av starka positioner på respektive marknad i Norden. I synnerhet tycks FINN ha en väldigt stark position i Norge.
Bilden visar Vends olika plattformars marknadsposition. Procenttalet visar andelen konsumenter som har respektive plattform som "top of mind". Källa: Vends kapitalmarknadsdag november 2024.
Branschen präglas av tydliga nätverkseffekter. Ju fler som använder plattformarna, desto bättre blir de och desto svårare för nya aktörer att komma in. Att vara störst är således en väldigt viktig konkurrensfördel.
Fakta
Ny plattform och AI-risk?
Under senaste året har Vend lanserat en ny, gemensam plattform för de flesta av koncernens olika delar. Under hösten 2025 lanserades den på Blocket. Att koncernens olika annonsplattformar är byggda på samma grundplattform gör att kostnader på sikt minskar. Dessutom ger det bättre och mer lättillgänglig data som kan användas i hela koncernen.
Däremot finns en risk när man ändrar format och funktioner i plattformar mot konsumenter, i synnerhet på exempelvis Blocket som sett liknande ut under lång tid. Den nya Blocket-plattformen har även mött hård kritik senaste månaderna för bristande funktionalitet.
Ett potentiellt hot mot affärsmodellen för annonsplattfomar är adoptionen av nya AI-modeller. Det finns en risk att konsumenters sökvägar allt mer flyttas från traditionella vägar som Google eller direkt via marknadsplatserna till AI-modeller. Minskad trafik på plattformar minskar nätverkseffekterna och troligen även möjligheten att monetarisera plattformarna (som via reklamintäkter).
Vi tror däremot att annonsplattformarna är mer skyddade än andra digitala affärer. I synnerhet då största delen av Vends intäkter kommer från avgifter vid transaktioner. AI-modeller är inga marknadsplatser och kan således inte ta över transaktionsdelen av Vends affär. Dessutom finns möjlighet för aktörer som Vend att automatisera delar av sin verksamhet via AI-modeller. Här och nu tror vi den möjligheterna är större än riskerna.
Utöver traditionella marknadsplatser har plattformar med stor användarbas etablerat sig som annonsplattformar. Här är Marketplace, som ägs av Meta, den största plattformen. Det ökar konkurrensen.
Marginalen ska upp
Kundgruppen och vilken vara som säljs förklarar troligen en stor del av lönsamhetsskillnaderna mellan områdena. Mobility, Real Estate och Jobs uppvisar alla Ebitda-marginaler (före koncerngemensamma kostnader) mellan 45-55%. Samtidigt är Recommerce kraftigt olönsamt (-32%).
Den stora skillnaden är ganska anmärkningsvärd, men det är också svårt att veta hur kostnader allokeras mellan områdena. Däremot tror vi det säger något om konkurrensen och värdeerbjudandet inom de olika vertikalerna. Det är just inom Recommerce som gratistjänster likt Marketplace är störst.
Övriga områden är lättare att monetarisera och ta högre avgifter vid försäljningar. Vend tycks även använda Recommerce för att driva trafik till övriga områden som ska stå för lönsamheten i affären.
Finansiella mål
Tillväxt
Ebitda-marginal
Marginal R12
Mobility
12-17%
55-60%
54%
Real Estate
12-17%
45-50%
44%
Jobs
5-10%
>55%
54%
Recommerce
>20%
Ensiffrig
-32%
Vend har finansiella mål för respektive område. Målen sattes under 2024 och gäller på medellång sikt (uppskattningsvis cirka 3-5 år). Enligt dessa ska Recommerce bli en lönsam affär under perioden.
Det ska främst uppnås genom:
Skalfördelar vid tillväxt
Minskade rörelsekostnader (-10% under 2025)
Öka snittintäkt
En central del av bolagets strategi är att öka snittintäkten per annons, ARPA (Average Revenue Per Ad). Det sker genom en kombination av höjda priser och genom att addera nya tjänster.
Vends plattformar inom Mobility vänder sig mot både privatpersoner och professionella aktörer som bilhandlare. Här har bolaget arbetat med en ny prissättningsmodell sedan 2024. Förenklat innebär det tre prisnivåer som ger tillgång till olika typer av funktionalitet.
Inom Real Estate ligger snittintäkten per sålt objekt i Norge på knappt 5 200 NOK. Det är lägre än Hemnet som har cirka 8 500 kr i snitt. Båda ligger dock långt under liknande plattformar i andra länder. Exempelvis har brittiska RightMove en snittintäkt runt 20 000 NOK per annons.
Vend redovisar inte ARPA på koncernnivå, men ger delvis siffror för de olika affärsområdena. Uppskattningsvis har ARPA vuxit mellan 10-15% på koncernnivå under 2025. Samtidigt har volymen transaktioner uppskattningsvis fallit cirka 5% i år.
Vend (MNOK)
Q1-Q3 2025
Q1-Q3 2024
Omsättning
4 807
4 858
-tillväxt
-1,0%
-
-tillväxt Mobility
5,9%
8,9%
-tillväxt Real Estate
13,0%
14,7%
-tillväxt Jobs
-10,8%
-4,1%
-tillväxt Recommerce
-3,7%
18,3%
-tillväxt Övrigt
-25,0%
-0,3%
Bruttoresultat
4 378
4 407
-Bruttomarginal
91,1%
90,7%
Rörelsekostnader
-3 385
-3 853
Rörelseresultat
993
554
-Rörelsemarginal
20,7%
11,4%
Avser kvarvarande verksamheter och exkluderar Delivery samt Growth Investments som klassas som verksamhet under avveckling. Tillväxten inom Jobs påverkas av avveckling av den svenska och finska verksamheten.
Ledningen förklarar det delvis med en svag makromiljö och marknadsrelaterade faktorer. Man kan även tänka sig att höjda priser varit en orsak. Risken finns att prisökningar till sist kostar mer än det smakar och skapar en ond spiral med tanke på nätverkseffekterna i branschen.
Totalt sett har koncernen tappat 1% omsättning hittills under 2025. Bortfallet ligger främst i verksamheten utanför fokusområdena (-25% tillväxt).
Renare från nästa år
De stora förändringarna i koncernen gör det också svårt att titta på historiken. Även nuvarande siffror påverkas som sagt av en hel del engångseffekter. Från 2026 är majoriteten av förändringarna i koncernen klara, vilket kommer göra hela Vend lättare att greppa.
För helåret 2025 räknar vi med en omsättning på 6 360 MNOK. Det motsvarar cirka -24% tillväxt jämfört med den redovisade omsättning 2024, men påverkas av avyttringarna. 2026 påverkas fortsatt till viss del negativt av minskade övriga intäkter. Vi skissar vi på 9% respektive 12% tillväxt resterande del av prognosperioden, vilket är relativt i linje med analytikerkonsensus.
Hittills i år är rörelsemarginalen knappt 21%, vilket vi också räknar med för helåret 2025. Bruttomarginalen för koncernen är över 90%, vilket ger förutsättningar för bra skalbarhet. En del extrakostnader avseende omstruktureringen försvinner samtidigt som ökad ARPA och minskade förluster inom Recommerce driver marginalen. Vi skissar på 28% respektive 34% under de kommande två åren.
Stora återköp
Under rörelseresultatet finns däremot en hel del poster som fortsatt påverkar vinsten. I synnerhet ägandet i Adevinta. Värdet på innehavet omvärderas varje kvartal, vilket får stor effekt på finansnettot. Per Q3 uppgick det redovisade värdet på aktierna till cirka 19,2 miljarder NOK (baserat på en multipel om 22x Ebitda). Det motsvarar cirka 88 NOK per aktie.
Fakta
Värdet på verksamheter under avyttring
Avyttringarna som väntar kommer frigöra kapital för Vend. Det redovisade värdet av nettotillgångarna som är till försäljning är 970 MNOK. Hittills har det kommunicerats bolagsvärden (EV) om:
1 000 MNOK för Lendo
550 MNOK för annonsplattformarna mot hantverkare
Den största kvarvarande tillgången är Delivery-verksamheten. Det är en verksamhet som omsätter cirka 2 miljarder. Vi antar en multipel om 0,5x EV/S. 34% av Helthjem (som står för hälften av omsättningen) ägs av Polaris Media. Vi uppskattar att Vend får ut 800 MNOK för rörelsen.
Sammantaget räknar vi med ett tillskott om 2,5 miljarder från försäljningarna. Vi räknar med detta kapital i vår värdering.
Av kommunikationen att döma tycks planen vara att behålla nuvarande ägande i Adevinta. Vi lägger därmed till värdet på Adevinta (88 NOK per aktie) i vår värdering.
Obeaktat Adevinta har Vend en nettoskuld på 24 MNOK vid utgången av Q3. Balansräkningen kommer stärkas efter pågående avyttringar av verksamheter med uppskattningsvis cirka 2,5 miljarder.
Utöver de stora extrautdelningarna förra året har bolaget genomfört relativt stora återköp. I september i år makulerades cirka 3% av utstående aktier. Efter det äger Vend själv cirka 6,8% av aktierna, där absoluta majoriteten väntas makuleras. Vi räknar därför bort dessa i vår värdering. Framöver tycks ambitionen vara att fortsätta återföra kapital till ägarna, exempelvis pågår ett nytt återköpsprogram om 2 miljarder. Utöver återköp är målet att ha en ökande ordinarie utdelning varje år.
Bolag
Avkastning 1 år %
P/E 2026E
EV/Ebit 2026E
EV/Sales 2026E
Ebit-marginal 2026E %
Årlig tillväxt 2026E-2027E %
Vend (Afv)*
-17%
26,7x
21,0x
5,9x
28,0%
12,0%
Hemnet
-47%
23,0x
19,0x
9,2x
48,7%
18,9%
Rightmove
-19%
17,3x
13,4x
8,9x
66,7%
8,7%
Acast
105%
45,5x
47,0x
2,0x
4,3%
14,0%
Truecaller
-55%
15,0x
9,9x
3,3x
33,0%
14,5%
Meta
2%
21,6x
19,3x
7,1x
36,6%
16,8%
Genomsnitt
-5%
24,8x
21,6x
6,1x
36,2%
14,1%
Källa: Factset/Afv *Avser enbart rörelsen som Vend konsoliderar i sin resultaträkning och vi drar av värdet (19,2 miljarder) på Adevinta-aktierna från Vends börsvärde i beräkningarna.
Med tanke på de stora återköpen tycker uppenbarligen styrelsen att Vends aktie är attraktivt värderad. På våra prognoser värderas rörelsen till cirka 21x EV/Ebit på 2026E (när vi drar av värdet på Adevinta-aktierna från börsvärdet). Det är högre än både Hemnet och Rightmove. Hemnet-aktien har gått riktigt svagt senaste året och tappat halva sitt värde.
Däremot har både Hemnet (49%) och Rightmove (67%) betydligt högre marginaler. På sikt bör marginaler runt åtminstone 40% inte vara omöjligt för Vend. Vi använder 19x den prognostiserade rörelsevinsten 2027.
Hur ska man se på aktien?
Ovanstående antaganden ger en uppsida runt 25% på några års sikt. Det är relativt bra. Samtidigt ligger en del av värdet (cirka 25%) i ägandet av Adevinta som baseras på en relativt hög värdering (22x Ebitda). Ägarandelen har potential att skapa bra värde för Vends aktieägare. Samtidigt är insynen i verksamheten sämre och värdet kommer troligen inte realiseras kommande år.
Fakta
Så agerar insiders
Enligt Holdings har insiders köpt aktier för cirka 3 MNOK senaste året. Senaste köpet gjordes i november av ledamot Rolv Erik Ryssdal. Han köpte då aktier för 1 MNOK till kurser runt 296 NOK.
Huvudägare Tinius Trust sålde i juni aktier för 3,5 miljarder till kurser runt 344 NOK. I oktober sålde även CFO Per Christian Mørland och Recommerce-chefen Cathrine Laksfoss aktier för 5,7 MNOK (20% av innehavet) respektive 0,4 MNOK (6% av innehavet) till kurser runt 352 NOK
Att renodla Vend tror vi varit rätt väg att gå. Det synliggör den starka affär och position bolagets marknadsplatser har i Norden. Att öka snittintäkten per annons driver höglönsam tillväxt. Däremot finns det en risk att ökade priser minskar volymerna och på sikt försvagar Vends största konkurrenskraft - de starka nätverkseffekterna.
Bolaget återför mycket kapital till ägarna, vilket är positivt. Aktien ger relativt unik exponering och är klart intressant att följa. En central del för att motivera nuvarande värdering är att Vend lyckas med de rejäla marginalförbättringarna som förväntas kommande åren. Sammantaget tycker vi inte uppsidan lockar tillräckligt för ett köpråd i dagsläget - men vi följer utvecklingen med intresse. För stunden med ett neutralt råd.