Så går det för gamingbolagen nu
Många av gamingaktierna har åkt på en baksmälla sedan pandemin. I år är det en blandad kursutveckling bland bolagen. Placera har tagit en snabbtitt på några av de största gamingbolagen.

24 aug. 2023
Många av gamingaktierna har åkt på en baksmälla sedan pandemin. I år är det en blandad kursutveckling bland bolagen. Placera har tagit en snabbtitt på några av de största gamingbolagen.
24 aug. 2023
Globalt sett väntas gamingmarknaden, fram till och med 2027, ha en genomsnittlig årlig tillväxttakt på nästan 5 procent. Mobilspelssegmentet förväntas vara tillväxtmotorn. Historiskt har spel sålts i fysiska exemplar. Idag sker den allra största delen av gamingbolagens försäljning digitalt, vilket leder till minskade kostnader för försäljning och distribution.
Några trender som talar för gamingsektorn på lång sikt är att allt fler kvinnor spelar och att spelandet ökar upp i åldrarna.
Marknaden är fragmenterad och består av väldigt många små spelare. Det sker konstant en konsolidering i marknaden. Exempelvis har vi svenska Embracer som har en historik av många förvärv. Dessutom börjar företag som inte har sin huvudaffär inom gaming att köpa bolag. Bland annat Netflix och Microsoft. Exempelvis börjar Microsoft nu närma sig ett godkännande av Activision Blizzard-köpet.
Att investera i gamingsektorn medför en del risker. Exempelvis kan en eller flera spelfloppar påverka aktiekursen extremt negativt. En annan risk är att länder reglerar sektorn. Exempelvis har Kina infört speltidsbegränsningar som innebär att barn och ungdomar under 18 år endast får spela 1 timme per dag på fredagar, lördagar, söndagar och andra helgdagar. I somras rapporterades det även om att Kina kommer införa nya regleringar. Barn kommer inte få använda sig av internet från mobila enheter mellan klockan 22 och 6 på morgonen.
Electronic Arts (EA) är en amerikansk spelutvecklare som bland annat äger de välkända spelvarumärkena FIFA, Madden, Battlefield, Need for Speed och Sims. Bolaget är den dominerande spelaren på sportspelsmarknaden där man har en marknadsandel på nästan 50 procent.
EA har ett börsvärde på 32 miljarder dollar och aktien är ned ungefär 2 procent sedan årsskiftet. Baserat på innevarande års prognoser handlas aktien till ev/ebita 19. Ungefär hälften av analytikerna köpstämplar aktien.
En annan gamingjätte är Take-Two Interactive som förlägger och utvecklar spel. Take-Two heläger bland annat dotterbolagen Rockstar Games och Zynga. Koncernen har nästan 9 000 personer som jobbar med endast spelutveckling.
Den mest populära spelserien inom Take-Two, som har sålts i 405 miljoner exemplar, är Grand Theft Auto (GTA). Vi vet att en uppföljare till GTA 5 är under utveckling och på den senaste telefonkonferensen berättade bolaget att räkenskapsåret 2025 kommer att bli ett rekordår. Det vill säga under 2024/2025 eftersom Take-Two har ett brutet räkenskapsår. Sannolikt kommer snart en GTA 6-trailer släppas.
Take-Two har en ev/ebita multipel på 30. Börsvärdet ligger på 24 miljarder dollar och aktien är upp nästan 40 procent i år. Ungefär 70 procent av analytikerna tror att det är köpläge i aktien.
Det svenska gamingbolaget Paradox Interactive grundades 1998. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Paradox är inriktade på strategispel som kännetecknas av lång livslängd. Generellt sett brukar spelarna vara lite äldre vilket medför köpstarka kunder. Bolaget har som strategi att kontinuerligt släppa och sälja nya DLC:s (nedladdningsbart innehåll) under hela spelets livstid.
Under 2021 fick Paradox en hel del kritik för dålig arbetsmiljö. I samband med detta och ett par mediokra rapporter, tog storägaren Fredrik Wester över VD-posten. Sedan dess har aktien klått börsen med råge. Bolaget står inför ett par stora spelsläpp, bland annat Cities: Skylines II som lanseras i slutet av oktober. Ett annat intressant spel som kommer under 2024 är Sims-utmanaren Life by You.
Paradox har ett börsvärde på 30 miljarder kronor och sedan årsskiftet är aktien upp nästan 35 procent. Baserat på innevarande års prognoser handlas aktien till ev/ebita 21. Av de fyra analytikerna som täcker bolaget har samtliga rekommendationen behåll.
Den tidigare aktiefavoriter Embracer är en svensk förvärvare, utvecklare och förläggare inom gamingbranchen. Bolagets huvudkontor ligger i Karlstad och Lars Wingefors är VD för koncernen. Idag har Embracer nästan 140 spelstudios och över 16 500 medarbetare i mer än 40 länder.
I mitten av maj kollapsade Embracer. Bolaget vinstvarnade och meddelade att ett avtal om ett värde på över 2 miljarder dollar inte kommer att bli av. I samband med detta och en sänkning av prognosen för helåret rasade aktien med över 40 procent.
Aktien har i princip halverats i år och börsvärdet ligger på 36 miljarder kronor. Baserat på 2023 års prognostiserade siffror handlas aktien till en ev/ebita på 5. Hälften av analytikerna sätter köpstämpel på Embracer.
Många av gamingaktierna har åkt på en baksmälla sedan pandemin. I år är det en blandad kursutveckling bland bolagen. Placera har tagit en snabbtitt på några av de största gamingbolagen.
24 aug. 2023
Globalt sett väntas gamingmarknaden, fram till och med 2027, ha en genomsnittlig årlig tillväxttakt på nästan 5 procent. Mobilspelssegmentet förväntas vara tillväxtmotorn. Historiskt har spel sålts i fysiska exemplar. Idag sker den allra största delen av gamingbolagens försäljning digitalt, vilket leder till minskade kostnader för försäljning och distribution.
Några trender som talar för gamingsektorn på lång sikt är att allt fler kvinnor spelar och att spelandet ökar upp i åldrarna.
Marknaden är fragmenterad och består av väldigt många små spelare. Det sker konstant en konsolidering i marknaden. Exempelvis har vi svenska Embracer som har en historik av många förvärv. Dessutom börjar företag som inte har sin huvudaffär inom gaming att köpa bolag. Bland annat Netflix och Microsoft. Exempelvis börjar Microsoft nu närma sig ett godkännande av Activision Blizzard-köpet.
Att investera i gamingsektorn medför en del risker. Exempelvis kan en eller flera spelfloppar påverka aktiekursen extremt negativt. En annan risk är att länder reglerar sektorn. Exempelvis har Kina infört speltidsbegränsningar som innebär att barn och ungdomar under 18 år endast får spela 1 timme per dag på fredagar, lördagar, söndagar och andra helgdagar. I somras rapporterades det även om att Kina kommer införa nya regleringar. Barn kommer inte få använda sig av internet från mobila enheter mellan klockan 22 och 6 på morgonen.
Electronic Arts (EA) är en amerikansk spelutvecklare som bland annat äger de välkända spelvarumärkena FIFA, Madden, Battlefield, Need for Speed och Sims. Bolaget är den dominerande spelaren på sportspelsmarknaden där man har en marknadsandel på nästan 50 procent.
EA har ett börsvärde på 32 miljarder dollar och aktien är ned ungefär 2 procent sedan årsskiftet. Baserat på innevarande års prognoser handlas aktien till ev/ebita 19. Ungefär hälften av analytikerna köpstämplar aktien.
En annan gamingjätte är Take-Two Interactive som förlägger och utvecklar spel. Take-Two heläger bland annat dotterbolagen Rockstar Games och Zynga. Koncernen har nästan 9 000 personer som jobbar med endast spelutveckling.
Den mest populära spelserien inom Take-Two, som har sålts i 405 miljoner exemplar, är Grand Theft Auto (GTA). Vi vet att en uppföljare till GTA 5 är under utveckling och på den senaste telefonkonferensen berättade bolaget att räkenskapsåret 2025 kommer att bli ett rekordår. Det vill säga under 2024/2025 eftersom Take-Two har ett brutet räkenskapsår. Sannolikt kommer snart en GTA 6-trailer släppas.
Take-Two har en ev/ebita multipel på 30. Börsvärdet ligger på 24 miljarder dollar och aktien är upp nästan 40 procent i år. Ungefär 70 procent av analytikerna tror att det är köpläge i aktien.
Det svenska gamingbolaget Paradox Interactive grundades 1998. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Paradox är inriktade på strategispel som kännetecknas av lång livslängd. Generellt sett brukar spelarna vara lite äldre vilket medför köpstarka kunder. Bolaget har som strategi att kontinuerligt släppa och sälja nya DLC:s (nedladdningsbart innehåll) under hela spelets livstid.
Under 2021 fick Paradox en hel del kritik för dålig arbetsmiljö. I samband med detta och ett par mediokra rapporter, tog storägaren Fredrik Wester över VD-posten. Sedan dess har aktien klått börsen med råge. Bolaget står inför ett par stora spelsläpp, bland annat Cities: Skylines II som lanseras i slutet av oktober. Ett annat intressant spel som kommer under 2024 är Sims-utmanaren Life by You.
Paradox har ett börsvärde på 30 miljarder kronor och sedan årsskiftet är aktien upp nästan 35 procent. Baserat på innevarande års prognoser handlas aktien till ev/ebita 21. Av de fyra analytikerna som täcker bolaget har samtliga rekommendationen behåll.
Den tidigare aktiefavoriter Embracer är en svensk förvärvare, utvecklare och förläggare inom gamingbranchen. Bolagets huvudkontor ligger i Karlstad och Lars Wingefors är VD för koncernen. Idag har Embracer nästan 140 spelstudios och över 16 500 medarbetare i mer än 40 länder.
I mitten av maj kollapsade Embracer. Bolaget vinstvarnade och meddelade att ett avtal om ett värde på över 2 miljarder dollar inte kommer att bli av. I samband med detta och en sänkning av prognosen för helåret rasade aktien med över 40 procent.
Aktien har i princip halverats i år och börsvärdet ligger på 36 miljarder kronor. Baserat på 2023 års prognostiserade siffror handlas aktien till en ev/ebita på 5. Hälften av analytikerna sätter köpstämpel på Embracer.
Swedbank Robur
Börsåret 2025
Fortnox-budet
Swedbank Robur
Börsåret 2025
Fortnox-budet
Amazon.com
Igår, 18:45
Sista-minuten bud på Tiktok
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 478,69