Konsument: Tuff makro i priserna

Konsumentbolagens utmaningar är det få som missat. Det ligger redan inprisat i aktierna. Investerarkollektivets fokus på kommande kvartal, skapar möjligheter för de långsiktiga. Placera har gått igenom värderingen på 22 konsumentnära bolag.

placera-redaktionellt-2023bilder-Graf_konsument241002.JPG

2 oktober, 2024

Dustin, Dometic och Husqvarna. Tre konsumentnära bolag som tidigt varnade för att siffrorna för årets tredje kvartal inte kommer att nå upp till marknadens förväntningar. Här kan du läsa Placeras text om vinstvarningarna. En kortfattad lägesbild är svag efterfrågan, återförsäljare lättar som på lagernivåer och allmänt tuff makro som dessutom inte ser ut att vända i år.

Kvartalets vinstvarningar är en direkt konsekvens av att bolag och analytiker tidigare varit för optimistiska om bolagens framtida intjäning. Och i de flesta fall ger det avtryck i aktierna i form av fallande kurser.

Husqvarna-aktien är däremot på plus sedan bolaget informerade marknaden om fortsatt utmanande marknadsförhållanden. Det visar på vikten om att ha uppfattning om utgångläget och vad för information som redan ligger i priset på aktien.

placera-redaktionellt-2023bilder-Graf_konsument241002.JPG

I fallet Husqvarna hade amerikanska konkurrenten Toro veckan innan presenterat de finansiella resultaten för perioden maj till juni – en rapport som även Husqvarna handlades ned på.

Budskapet från bolagen som lämnat vinstvarningar är tydligt – det ljusnar inte i närtid. När det dessutom haglar vinstvarningar från andra sektorer är det uppenbart att tuff makro inte är isolerat till konsumentbolagen.

Medan flera industrinära bolag nu prisas till perfektion och värderas till cirka 40 gånger nästa års förväntade resultat, ser det annorlunda ut bland konsumentnära bolagen.

placera-redaktionellt-2023bilder-Sistakonsument_oktober.JPG

Med hänsyn taget till kassa- eller nettoskuld, värderas några bolag i listan runt 10 gånger det förväntade rörelseresultatet nästa år – ett utgångsläge som skapar utrymme för högre vinstmultiplar. Flera bolag har dessutom en lång historik av lönsamhet, vinstökning och bra marknadspositioner.

De flesta är nu överens om att de kommande kvartalen, nästan oavsett bransch, blir svaga. Men fundera redan nu vad som ligger i aktiekurserna och hur du kan utnyttja kortsiktiga flöden.

Blickar vi istället ut ett par år är läget sannolikt bättre. I den bästa av världar innehåller framtiden både vinst- och multipelexpansion – även om det senare lär bli svårt för de konjunkturberoende bolagen som redan prisas till perfektion. 

Ämnen i artikeln

Axfood

Senast

298,10

1 dag %

−2,26%

1 dag

1 mån

1 år

Bokusgruppen

Senast

78,00

1 dag %

0,52%

Boozt

Senast

95,25

1 dag %

−2,61%

Byggmax Group

Senast

60,90

1 dag %

−1,46%

Clas Ohlson B

Senast

351,00

1 dag %

−0,23%

Cloetta

Senast

33,12

1 dag %

−1,08%

Dometic Group

Senast

55,75

1 dag %

−4,21%

Dustin Group

Senast

1,67

1 dag %

−2,90%

Essity B

Senast

257,60

1 dag %

0,90%

Fagerhult Group

Senast

40,55

1 dag %

−0,49%

H&M B

Senast

142,15

1 dag %

−2,07%

Husqvarna B

Senast

56,66

1 dag %

−1,97%

Kjell Group

Senast

9,72

1 dag %

−3,76%

Lyko Group A

Senast

142,20

1 dag %

0,85%

Mips

Senast

409,80

1 dag %

0,15%

New Wave B

Senast

107,90

1 dag %

−0,55%

Profoto Holding

Senast

18,20

1 dag %

−0,27%

RugVista Group

Senast

78,20

1 dag %

0,77%

Revolutionrace

Senast

48,12

1 dag %

−1,68%

Svedbergs Group B

Senast

52,70

1 dag %

−1,86%

Thule Group

Senast

273,80

1 dag %

−5,91%
Marknadsöversikt

OMX Stockholm 30

1 DAG %

−0,44%

Senast

2 656,85

1 mån
Loading market data...