Den europeiska lyxvarusektorn hade ett riktigt bra fjolår. Detta trots att det blåste fortsatt motvind i form av begränsningar i butiker, nedstängda ekonomier och en obefintlig turism mellan de stora regionerna och världsdelarna.
Finansmarknaden fick hicka när den kinesiska regeringen började prata om ”Common prosperity” eller gemensamt välstånd i augusti. Det fick hela lyxsektorn att backa. En signal om vikande efterfrågan i Kina skulle sannolikt inneburit en rejäl avkylning för hela lyxsektorn.
Men så blev inte fallet.
Världens största lyxkonglomerat LVMH gjorde som man gjort flera gånger tidigare, och levererade överraskande starka försäljningssiffror för helåret som utlöste ett lyxaktierally.
Flera andra bolag som schweiziska Richemont, som bland annat äger den franska juveleraren Cartier, lämnade en urstark rapport.
Under förra veckan kom franska Kering med en överraskande bra rapport där bolagets största modehus Gucci ökade vinsten betydligt mer än marknaden hade i sina förväntningar.
Listan fortsätter. Det italienska modehuset Prada som står inför en turn-around bevisade att de senaste årens hårda arbete resulterat i snabbare omsättningstillväxt än förväntat.
Tyska Hugo Boss som var klart sämsta lyxaktie under 2020 redovisade rekordhöga siffror för 2021.
Den franska modejätten Hermes sticker ut då försäljningen var lägre än väntat under fjärde kvartalet. Bolaget har fått införa produktionstak vilket gjort att man inte kunnat hålla jämna steg med efterfrågan. Försäljningen inom Hermes läderdivision, som står för hälften av koncernens omsättning och inkluderar de kända handväskorna Birkin och Kelly, minskade med 5,4 procent. Bolaget hänvisar till kapacitetsbegränsningar som orsak till tappet.
Placera tror att tillväxten fortsätter för sektorn och det finns flera faktorer som talar för det.
Den europeiska lyxvarusektorn ökade med 240 miljarder euro i börsvärde under fjolåret. Det motsvara hela börsvärdet för den europeiska detaljhandelssektorn.
Lyxvarukunderna har ökat inköpen online och samtidigt har de tio viktigaste städerna på global basis minskat sin totala marknadsandel för lyxvaror. Inköpen sker i allt högre grad i mindre städer.
Generationerna Y och Z:s andel av den totala omsättningen motsvarar 63 procent.
När vi summerar lyxvarubolagens resultat så indikerar det att rörelsemarginalen under fjolåret var den högsta någonsin. Och bolagens kassor är större än någonsin – vilket skapar möjligheter inom nya förvärv.
Och inte minst har den kinesiska medelklassen vuxit med över 350 procent de senaste tio åren. En tillväxt som antas öka under det kinesiska programmet för gemensamt välstånd.
Värderingen för sektorn är relativt låg. Placera har valt att se på förändringen i kursutvecklingen kontra utvecklingen för vinsten per aktie på 2022 års vinster under det senaste året.
Bolag | Kurs 1 år | EPS 2022 utveck. 1 år | P/e-talsutveck. | P/e tal 22 |
Brunello | 50% | 27% | + | 66,8 |
Ferragamo | 26% | 73% | - | 40,8 |
Hermés | 30% | 40% | - | 49,3 |
Hugo Boss | 95% | 26% | + | 22,1 |
Kering | 20% | 18% | + | 21,5 |
LVMH | 26% | 51% | - | 25,5 |
Moncler | 6% | 20% | - | 30,3 |
Prada | -2% | 36% | - | 40,1 |
Richemont | 41% | 91% | - | 25,7 |
Tod´s | 73% | 155% | - | 107,0 |
| 36% | 54% | | 42,9 |
Källa: Bofa Securities, S&P Consensus Estimates, Infront | | |
I Placeras urval om tio bolag är det bara tre bolag där kursen rusat i väg mer än uppjusteringen för vinsten per aktie. Det innebär att aktien blivit dyrare mätt i P/E-tal för 2022.
Men majoriteten av aktierna blivit betydligt lägre värderade under fjolåret. Som exempel har nu LVMH ett lägre P/E-tal än för ett år sedan. Lägg till att vinsten spås växa med 11 procent under 2022 så tycker jag att det ser mer aptitligt ut än på länge. Vilket gäller för flera av bolagen.
Flera bolag har annonserat prishöjningar som mottagits väl av kunderna, vilket indikerar att de sannolikt kommer att klara av högre inflation utan att det påverkar marginalerna. Det gör sektorn extra intressant i ett klimat med högre inflationsförväntningar och höstigande marknadsräntor.
Gå till Placera.se och läs fler artiklar
Vill du ha koll på vad som händer på fondmarknaden. Prenumerera på mitt nyhetsbrev som kommer en gång i månaden och är helt gratis. Här lägger du upp din kostnadsfria prenumeration på nyhetsbrevet.
Följ mig gärna på Twitter
Följ Placera på Facebook , LinkedIn, Twitter, YouTube och Soundcloud