Rätt aktiesäsong för Ray-Ban

EssilorLuxottica har lämnat sin första rapport efter sammanslagningen och den lovar gott. Ledningen ska nu börja arbetet med att jaga synergier och kostnadsbesparingar, vilket gör att aktien ser intressant ut.

placera-redaktionellt-2018-rayban_essilor.png

11 juni, 2019

Det finns en mängd europeiska marknadsledande premium- och lyxprodukttillverkare. Bolagen växer förhållandevis snabbt med en stabil efterfrågan från en allt större kapitalhungrig medelklass. EssilorLuxottica är inget undantag.

Sammanslagningen av franska Essilor och italienska Luxottica skedde under hösten i fjol. Det är en kombination av de ledande tillverkarna av premiumsegmentet för glasögonbågar och solglasögon, och den ledande tillverkaren av optiska linser. Där hittar vi varumärken som Ray-Ban, Oakley inom solglasögon, och Koda Lens samt Varilux som tillverkar både hårda och mjuka linser.

Utöver det så är bolaget marknadsledande och innehar en särställning för tillverkning av glasögonbågar till lyxvarumärken som Chanel, Prada, Polo Ralph Lauren, Tiffany & Co, och Versace för att nämna några.

placera-redaktionellt-2018-essilor_rayban.png

EssilorLuxotitca är betydligt större än näst största bolag på respektive område, med ett marknadsvärde på 46 miljarder euro. Men den globala glasögon marknaden är fragmenterad och företagets marknadsandel uppskattas till runt 15 procent.

Den fragmenterade glasögonmarknaden gör att det finns tydligt utrymme för fortsatta förvärv och konsolidering. Något vi tror att EssilorLuxottica kommer att ha bra förutsättningar att göra, då man har marknadens klart starkaste kassaflöde.

EssolorLuxottica har en bred geografisk närvaro med 25 procent av försäljningen i Europa, 52 procent i Nordamerika, och resterande i snabbväxande Asien och Latinamerika. Försäljning sker genom egna butiker, man säljer också produkterna till andra återförsäljare och har en tydlig närvaro inom e-handel.

placera-redaktionellt-2018-110619essilor1.png

Det sammanslagna bolaget lämnade sin första kvartalsrapport för en månad sedan, och den var lite bättre än förväntat. Intäkterna vid konstanta valutakurser ökade 3,7 procent och 7,5 procent när valutavinsterna räknas in.

Essilors intäkter ökade med 4,3 procent vid konstanta valutakurser och Luxotticas intäkter ökade med 3,2 procent. Linser och optiska instrument som är det största affärsområdet hade en solid tillväxt med 4,6 procent tillväxt. Mycket av tillväxten kom från snabbväxande marknader i Latinamerika och Kina som levererar nära 10 procents tillväxt.

placera-redaktionellt-2018-Lenscrafter.png

Detaljhandelsdivisionen som är det näst största affärsområdet hade en bra tillväxt, upp 4,7 procent  vid konstanta valutakurser och hela 10 procent när valutakursförändringar räknas in. Det var bland annat en stark europeisk efterfrågan samt förbättring hos LensCrafters som är USA:s ledande glasögon- och optikkedja.

EssilorLuxottica är marknadsledare på en global marknad som omfattar totalt 2,5 miljarder människor som har någon typ av synfel. En marknad som växer i takt med ökad befolkning och inte minsta genom att vi blir allt fler äldre människor.

Solglasögonmarknaden är ändå större. Bolaget uppskattar hela 6 miljarder människor inte använder solglasögon som skydd mot solens UV-strålar. Något som kan leda till sår på hornhinnan och senare i livet kan det öka risken för grå starr – men förhindras genom att använda bra solglasögon.

Förutom det, så ökar efterfrågan betydligt på väldesignade lyxglasögonbågar och solglasögon i takt med en snabbväxande medelklass i tillväxtländer i Latinamerika och Asien. En medelklass som är konsumtionshungrig.

Bolagsledningens prognoser för 2019 är en försäljningstillväxt före valuta kursförändringar på mellan 3,5 till 5 procent. Och en nettovinsttillväxt inom intervallet 1 – 1,5 gånger försäljning. Något som man levererade under det första kvartalet.

Ledningen säger att integrationen mellan företagen pågår för fullt och de räknar med lägre kostnader genom synergier på 420 till 600 miljoner euro per år, med fullt genomslag om inom tre år. Många aktörer på finansmarknaden räknar inte med så stora synergier i dagsläget, vilket innebär att de inte är prissatta i dagens aktiekurs.

placera-redaktionellt-2018-110619essilorgraf.PNG

EssilorLuxottica-aktien inte billig, vilket följer mönstret från andra börsnoterade lyxproduktstillverkare. Aktien handlas nu på p/e-tal 24. Lyfter man blicken och ser på p/e-talet för 2020 års vinstprognoser, så sjunker det till 22. Och om ledningen lyckats med kostnadsbesparingarna sjunker p/e-talet betydligt 2021.

Placera tycker om EssilorLuxottica-aktien. Bolagets produkter har en tydlig och bra tillväxt, som även kommer att gynnas av integrationsprogrammet med fokus på tydliga synergier och lägre kostnader.

Det är ett riktigt lins- och glasögonkonglomerat som är marknadsledare, vilket innebär att man har flera ben att stå på som möjliggör tillväxt i något produktområde. Man har också tydliga förutsättningar att expandera verksamheten genom kompletterande förvärv på en klart fragmenterad marknad, som innehåller många mindre aktörer.

Kursutvecklingen sedan sammanslagningen under hösten har varit svag. Och aktien har negativ kursutveckling i år. Vi tror att det kan vara ett bra tillfälle att köpa in sig nu i bolaget för den långsiktige investeraren.

Vill du ha koll på vad som händer på fondmarknaden. Prenumerera på mitt nyhetsbrev som kommer en gång i månaden och är helt gratis. Här lägger du upp din kostnadsfria prenumeration på nyhetsbrevet.

Följ mig gärna på Twitter

Följ Placera på Facebook , LinkedIn, Twitter,  YouTube och Soundcloud

EssilorLuxottica SA

Senast

250,10

1 dag %

−1,26%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

OMX Stockholm 30

1 DAG %

0,04%

Senast

2 428,05

1 mån
Loading market data...
Senaste aktieanalyserna på Placera
Senaste aktieanalyserna på Placera
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Palutko Macéus
Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.
AFV
AFV
Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.
Annons
Introduce
för börsens små- och medelstora företag.
Annons
Investtech
Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.
Börsen idag
Börsen idag
Här hittar du våra artiklar om börsen idag.