Hög osäkerhet i Feelgood
Hälsobolaget Feelgood överraskade med ett väldigt starkt första kvartal och aktien sköt i höjden. Frågan är om det är det en tillfällig ljusglimt eller en långvarig trendvändning?
12 juli, 2016
Hälsobolaget Feelgood överraskade med ett väldigt starkt första kvartal och aktien sköt i höjden. Frågan är om det är det en tillfällig ljusglimt eller en långvarig trendvändning?
12 juli, 2016
Feelgood erbjuder helhetslösningar för företagshälsovård. Marknaden omsätter i Sverige 4 miljarder kronor årligen. Den är hårt konkurrensutsatt och inträdesbarriärerna låga. Bolaget har en 15-procentig marknadsandel. 70 procent av intäkterna kommer från privata näringslivet, resterande 30 procent från offentlig sektor.
Anställda mår allt sämre och både långa och korta sjukskrivningar ökar. Satsningar på hälsa och träning säljs in till arbetsgivarna som förebyggande åtgärder som på sikt ska löna sig.
Det finns dock inga konkreta bevis på att ohälsan skulle bero av arbete men det är i arbetsgivarnas främsta intresse att personalen dyker upp och gör sitt jobb. Därför betalar de i snitt 1 300 kronor per år och anställd för hälsobejakande tjänster. Dessutom har arbetsmiljökraven på arbetsgivarna skärpts under 2016.
De hårdare kraven tros vara en av anledningarna till den goda tillväxten i första kvartalet. Intäkterna ökade med 18,7 procent och rörelseresultatet steg till 16,5 Mkr, vilket gör kvartalet till ett av de starkaste i bolagets historia. Dessutom var merparten av tillväxten organisk.
I kvartalet har ingen skatt dragits på resultatet då bolaget har stora underskottsavdrag i böckerna. Totala 118,9 Mkr vid kvartalets utgång.
Aktien steg över 100 procent när marknaden greppat sifforna och euforin förklaras av att det anmärkningsvärt starka kvartalsresultatetet. Historiskt har dock helårsresultaten varierat mycket. Under fjolåret gjorde bolaget en rörelseförlust på 4,8 Mkr, de två åren dessförinnan mindre plusresultat.
Ett tidigare rekordår var 2012 och då nådde rörelseresultatet 19,7 Mkr. Även den gången efter ett mycket starkt andra kvartal med ett rörelseresultat på 16,5 Mkr.
Det året sköt också aktien i höjden men den som köpte direkt efter ruschen fick en dyrköpt läxa när kursen föll tillbaka. Frågan är om historien upprepas eller om situationen är annorlunda idag?
Det vi vet är att resultaten har spretat historiskt och av äldre analyser märks att rösterna går brett isär om bolagets förutsättningar.
Bolagets eget mål är att växa med 10 procent per år över en konjunkturcykel med en vinstmarginal på 7,5 procent. Tyvärr har det visat sig vara en svårvunnen målsättning, i alla fall sen 2011. Över 6 procents tillväxt år mot år har uppnåtts bara ett enskilt år under perioden 2011-2015.
Skulle vi anta att målsättningen infrias till 100 procent i år så stiger omsättningen till 630 Mkr och vinsten per aktie till 45 öre. Kalkylen gör då aktien riktigt billig på p/e 5,5. Men det är ett allt för djärvt antagande baserat på den ojämna historiken.
På bara första kvartalets vinst värderas bolaget till p/e 13 och med ett högre snitt i branschen sett till helårsresultat är entusiasmen och kursrusningen i Feelgood dock förståelig.
Men alla kvartal har historiskt aldrig varit lika starka och näst på tur väntar ett säsongsmässigt svagare tredje kvartal.
Rent finansiellt är bolaget inget heller något skrytbygge. De immateriella tillgångarna väger nästan lika tungt som det egna kapitalet. Börsvärdet är efter kursrusningen 245 Mkr och de räntebärande skulderna uppgår till 71,7 Mkr.
Den svaga historiken gör att vi inte vågar ta gift på en varaktig vändning för Feelgood riktigt ännu. Det går att måla en vacker framtidsbild utifrån ett väldigt bra enskilt kvartal men vi drar oss från att göra det innan vi sett minst ytterligare ett bra kvartal läggas till trenden.
Rådet blir skynda långsamt i aktien inför tredje kvartalet och rekommendation landar därför på neutral.
Läs fler aktieanalyser från Placera.
Hälsobolaget Feelgood överraskade med ett väldigt starkt första kvartal och aktien sköt i höjden. Frågan är om det är det en tillfällig ljusglimt eller en långvarig trendvändning?
12 juli, 2016
Feelgood erbjuder helhetslösningar för företagshälsovård. Marknaden omsätter i Sverige 4 miljarder kronor årligen. Den är hårt konkurrensutsatt och inträdesbarriärerna låga. Bolaget har en 15-procentig marknadsandel. 70 procent av intäkterna kommer från privata näringslivet, resterande 30 procent från offentlig sektor.
Anställda mår allt sämre och både långa och korta sjukskrivningar ökar. Satsningar på hälsa och träning säljs in till arbetsgivarna som förebyggande åtgärder som på sikt ska löna sig.
Det finns dock inga konkreta bevis på att ohälsan skulle bero av arbete men det är i arbetsgivarnas främsta intresse att personalen dyker upp och gör sitt jobb. Därför betalar de i snitt 1 300 kronor per år och anställd för hälsobejakande tjänster. Dessutom har arbetsmiljökraven på arbetsgivarna skärpts under 2016.
De hårdare kraven tros vara en av anledningarna till den goda tillväxten i första kvartalet. Intäkterna ökade med 18,7 procent och rörelseresultatet steg till 16,5 Mkr, vilket gör kvartalet till ett av de starkaste i bolagets historia. Dessutom var merparten av tillväxten organisk.
I kvartalet har ingen skatt dragits på resultatet då bolaget har stora underskottsavdrag i böckerna. Totala 118,9 Mkr vid kvartalets utgång.
Aktien steg över 100 procent när marknaden greppat sifforna och euforin förklaras av att det anmärkningsvärt starka kvartalsresultatetet. Historiskt har dock helårsresultaten varierat mycket. Under fjolåret gjorde bolaget en rörelseförlust på 4,8 Mkr, de två åren dessförinnan mindre plusresultat.
Ett tidigare rekordår var 2012 och då nådde rörelseresultatet 19,7 Mkr. Även den gången efter ett mycket starkt andra kvartal med ett rörelseresultat på 16,5 Mkr.
Det året sköt också aktien i höjden men den som köpte direkt efter ruschen fick en dyrköpt läxa när kursen föll tillbaka. Frågan är om historien upprepas eller om situationen är annorlunda idag?
Det vi vet är att resultaten har spretat historiskt och av äldre analyser märks att rösterna går brett isär om bolagets förutsättningar.
Bolagets eget mål är att växa med 10 procent per år över en konjunkturcykel med en vinstmarginal på 7,5 procent. Tyvärr har det visat sig vara en svårvunnen målsättning, i alla fall sen 2011. Över 6 procents tillväxt år mot år har uppnåtts bara ett enskilt år under perioden 2011-2015.
Skulle vi anta att målsättningen infrias till 100 procent i år så stiger omsättningen till 630 Mkr och vinsten per aktie till 45 öre. Kalkylen gör då aktien riktigt billig på p/e 5,5. Men det är ett allt för djärvt antagande baserat på den ojämna historiken.
På bara första kvartalets vinst värderas bolaget till p/e 13 och med ett högre snitt i branschen sett till helårsresultat är entusiasmen och kursrusningen i Feelgood dock förståelig.
Men alla kvartal har historiskt aldrig varit lika starka och näst på tur väntar ett säsongsmässigt svagare tredje kvartal.
Rent finansiellt är bolaget inget heller något skrytbygge. De immateriella tillgångarna väger nästan lika tungt som det egna kapitalet. Börsvärdet är efter kursrusningen 245 Mkr och de räntebärande skulderna uppgår till 71,7 Mkr.
Den svaga historiken gör att vi inte vågar ta gift på en varaktig vändning för Feelgood riktigt ännu. Det går att måla en vacker framtidsbild utifrån ett väldigt bra enskilt kvartal men vi drar oss från att göra det innan vi sett minst ytterligare ett bra kvartal läggas till trenden.
Rådet blir skynda långsamt i aktien inför tredje kvartalet och rekommendation landar därför på neutral.
Läs fler aktieanalyser från Placera.
Rapportperioden
Analyser
Investor
Fonder
Bostadsmarknaden
Rapportperioden
Analyser
Investor
Fonder
Bostadsmarknaden
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 423,13
Igår, 16:32