Skapar sin egen marknad
En intressant aspekt som VD Austin Lally lyfter är att andelen hushåll med hemlarm på en marknad inte i första hand korrelerar exempelvis med mängden brott eller upplevd otrygghet – utan med mängden marknadsföring. En tolkning är att larmbolagen i mångt och mycket skapar sin egen marknad genom att marknadsföra sig.
Som bevis för att det fortfarande finns mycket kvar att göra lyfter Verisure att den totala penetrationen för övervakade larmsystem är omkring 4% på bolagets marknader. Detta kan exempelvis jämföras med siffran 23% i USA.
Totalt bedöms det finnas 436 miljoner hushåll och småföretag på bolagets adresserbara marknad (TAM). För många hushåll kommer det dock inte vara aktuellt att skaffa larm. När bolaget gjort avdrag för vissa faktorer som minskar sannolikheten att skaffa larm (exempelvis för lägenheter, hyresbostäder, bostäder på landsbygden och områden med svaga ekonomiska förutsättningar) krymper den så kallade tillgängliga adresserbara marknaden (SAM) till 135 miljoner hushåll och småföretag.
Vi skulle betrakta SAM som den mest talande siffran, och då visar bolagets siffror bland annat att 29% av alla relevanta hushåll och småföretag i Norden, Spanien och Portugal redan har larm. Här kan man fundera på om marknaderna börjar närma sig ett något mer mättat tillstånd.
Verisure och marknaden (siffror för 2024) | Iberia and Nordics | Other Europe | Latin America | Totalt |
Total adresserbar marknad (TAM) | 56 m | 186 m | 195 m | 436 m |
Tillgänglig adresserbar marknad (SAM) | 18 m | 77 m | 39 m | 135 m |
Nuvarande penetration av larm på marknaden | 5,4 m = 29% av SAM | 7,0 m = 9% av SAM | 2,8 m = 7% av SAM | 15,3 m = 11% av SAM |
- varav Verisure | 3,3 m = 60% marknadsandel | 1,8 m = 25% marknadsandel | 0,6 m = 20% marknadsandel | 5,6m = 37% marknadsandel |
Verisures rörelsemarginal | 40% | 21% | 3% | 24% |
Samtidigt visar tabellen att dessa mer mogna marknader också är betydligt mer lönsamma. I Norden, Spanien och Portugal har Verisure rörelsemarginaler på hela 40%. I övriga regioner, där bolaget återinvesterar mer av vinsten i ytterligare tillväxt, är lönsamheten väsentligt lägre.
Investeringarna har dock gett resultat eftersom Verisure under perioden 2019-2024 tagit två tredjedelar av den totala tillväxten i antalet larm på marknaden. Bolaget är största aktör på de flesta av sina marknader, och bedömer sig totalt sett vara mer än fem gånger så stor som den näst största konkurrenten. Några av de största konkurrenterna är Sector Alarm, G4S Security Services och Movistar Prosegur Alarmas.