Analys: Säkert att teckna larmjätten

Den europeiska larmjätten kommer till börsen som överlägsen marknadsledare inom sin nisch, med hög andel återkommande intäkter och en lönsam process för att värva nya trogna kunder. Priset är inte lågt men vi tror detta är en notering att teckna.

Verisure placera

Idag, 07:30

Verisure
Teckningskurs: 13,50 EUR (12,25-13,50)
Antal aktier: 1 040,8 m
Börsvärde: 14 050 MEUR
Nettoskuld (efter IPO): 4 956 MEUR
VD: Austin Lally
Ordförande: Stefan Götz

Verisure (teckningskurs 12,25-13,50 euro) ska noteras på Stockholmsbörsen i vad som är det största erbjudandet riktat till svenska allmänheten på 25 år.

Bolaget grundades 1988 inom Securitas och knoppades av 2006 men har sedan dess växt till en europeisk jätte med 5,8 miljoner larmkunder och årliga intäkter på 3,6 miljarder euro.

Koncernen är idag marknadsledare i de flesta västeuropeiska länder, och har utöver det ungefär 10% av intäkterna i Latinamerika. VD sedan 2014 är skotten Austin Lally som dock är baserad i Schweiz där koncernens huvudkontor finns. Han äger cirka 1,2% av bolaget vilket nu blir värt omkring 1,8 miljarder kronor. Han kommer varken teckna eller sälja aktier i erbjudandet.

Vårt huvudscenario (belopp i MEUR)
2024
2025E
2026E
2027E
Omsättning
3 408
3 750
4 163
4 537
 - Tillväxt
+10,3%
+10,0%
+11,0%
+9,0%
Rörelseresultat
307
385
491
598
 - Justeringar
+512
+553
+591
+627
Justerat rörelseresultat
819
938
1 082
1 225
 - Rörelsemarginal
24,0%
25,0%
26,0%
27,0%
Resultat efter skatt
-185
465
700
846
Vinst per aktie
0,40
0,45
0,67
0,81
Utdelning per aktie
0,00
0,10
0,20
0,30
Direktavkastning
0,0%
0,7%
1,5%
2,2%
Avkastning på eget kapital
-3%
6%
8%
9%
Kapitalbindning
10%
8%
7%
5%
Nettoskuld/Ebit
9,3x
4,8x
3,6x
2,6x
P/E
46,0x
30,0x
20,1x
16,7x
EV/Ebit
23,2x
20,3x
17,6x
15,5x
EV/Sales
5,6x
5,1x
4,6x
4,2x
Kommentar: Justeringarna mot resultatet utgörs till drygt 90% av avskrivningar på immateriella tillgångar som uppstått när huvudägaren under 2020 genomförde en intern flytt av sitt ägande i Verisure. Dessa anser vi är rimliga att justera bort. En mindre del av justeringarna är jämförelsestörande poster (transformationskostnader m.m.). Även vinst per aktie för 2024 har justerats.

 

(Åter)noteras på Stockholmsbörsen

 

Fakta

Verisures historia

  • Bolaget grundades 1988 som en division inom den svenska säkerhetskoncernen Securitas, kallad Securitas Direct.
  • Bolaget knoppades av och börsnoterades 2006 men köptes ut igen 2008 av EQT.
  • 2009 bytte bolaget namn från Securitas Direct till Verisure.
  • 2011 sålde EQT bolaget till riskkapitalbolagen Bain Capital och Hellman & Friedman.
  • 2014 tillträdde Verisures nuvarande VD Austin Lally.
  • 2015 köpte Hellman & Friedman ut Bain Capital, och blev därmed bolagets dominerande ägare.
  • Sedan dess har Hellman & Friedman sålt poster till kapitalförvaltarna Eiffel och Alba.

När Verisure nu ska noteras är det en sorts comeback eftersom bolaget under 2006-2008 var noterat på Stockholmsbörsen. Lite speciellt är dock att aktien kommer noteras i euro, som också är bolagets redovisningsvaluta.

Intervallet för teckningskursen är satt till 12,25-13,50 euro per aktie vilket ger koncernen en värdering på 13-14 miljarder euro. I den här analysen har vi tagit höjd för att teckningskursen skulle kunna hamna i toppen av intervallet, och använder därför kursen 13,50 euro.

Erbjudandet uppgår till omkring 3,2 miljarder euro. Nästan allt, 98% exklusive övertilldelningsoptionen, avser nyemitterade aktier i bolaget. Det kapital som tillförs ska framför allt gå till att minska den höga nettoskulden till omkring 3,0 gånger justerad Ebitda.

Ett antal ankarinvesterare finns som kommer ta omkring 44% av erbjudandet. Däribland Alecta, AMF, Swedbank Robur och Tredje AP-fonden.

IPO-GUIDE
Verisure
Lista: Nasdaq Stockholm
Rådgivare: Carnegie, Goldman Sachs, Morgan Stanley
Omsättning rullande tolv månader: 37 522 Mkr
Antal anställda: 30 300
Teckningskurs: 12,25 - 13,50
Storlek på erbjudande: 34 737 Mkr (varav 98% nyemission)
Börsvärde vid IPO: Cirka 147 534 Mkr
Emissionskostnad: Cirka 1 253 Mkr (3,6% av erbjudandet)
Säkrad andel av IPO: 44% *
Investerare som ska teckna i IPO: Alecta, AMF, GIC, Swedbank Robur, Tredje AP-fonden (44% i åtagande)
Flaggor: En flagga **
Garanter: -
Sista teckningsdag: 2025-10-06
Beräknad första handelsdag: 2025-10-08
* Andelen av antalet aktier i erbjudandet som på förhand är säkrade via förbindelser (garantiåtagande/teckningsåtaganden).
** Särskild metodik. Se faktaruta nedan.
Källa: Affärsvärlden / bolaget

Fakta

En flagga enligt Affärsvärldens IPO-guide

Affärsvärldens IPO-guide granskar alla noteringar efter 25 typfall av så kallade flaggor. Genomsnittet efter 483 granskade börsnoteringar är 1,6 flaggor för miljardbolag, 2,8 för småbolag och 3,8 för mikrobolag. En flagga är inte så allvarligt i sig utan mer en signal om att man som investerare bör fundera ett extra varv kring vissa aspekter.

Affärsvärldens IPO-guide hittar en flagga i Verisure

# Bristfällig information

Det är en varningsflagga om man anar eller vet att det saknas viktig information i prospektet. Exempel på detta är att det saknas information om emissionskostnader, intressekonflikter, teckningsåtagare etc. Hit räknas också rejält vilseledande information.

Det är ett antal aspekter runt de framtida ägarförhållandena i Verisure som är svårtydda i prospektet. Bland annat vilka aktieägare som säljer aktier som en del av erbjudandet. De nuvarande aktieägarna har även ingått ett aktieägaravtal som kommer reglera bland annat styrelsens sammansättning efter noteringen. Ingen av dessa aspekter är enligt vår tolkning i sig dåliga för IPO:ns investerare. Det hela blir dock snårigt och gör att det blir krångligt för investerarna att bilda sig en uppfattning.

Vi hissar en flagga för bristfällig information.

Stabila återkommande intäkter

Utöver den lite tråkiga baksidan av verksamheten – med försäljning via envetna dörrknackare samt höga och stadigt stigande månadsavgifter – så finns det mycket som lockar med affärsmodellen.

Kunderna bekostar själva en del av installationen. I genomsnitt betalar en kund omkring 4 800 kronor för en nyinstallation (trots att Verisure äger själva produkterna åtminstone de första fem åren). Installationsavgiften håller dels nere kostnaderna för att värva nya kunder, men gör faktiskt också många kunder mindre benägna att säga upp tjänsten eftersom de redan investerat meningsfulla belopp i sitt system.

I genomsnitt stannar en larmkund i hela 15 år vilket sägs vara en mycket stark siffra i branschen. Under tiden betalar kunden en avgift för larmtjänsten som nu i genomsnitt uppgår till 515 kronor per månad. Runt 90% av bolagets intäkter utgörs av den här typen av återkommande månadsavgifter.

Skapar sin egen marknad

En intressant aspekt som VD Austin Lally lyfter är att andelen hushåll med hemlarm på en marknad inte i första hand korrelerar exempelvis med mängden brott eller upplevd otrygghet – utan med mängden marknadsföring. En tolkning är att larmbolagen i mångt och mycket skapar sin egen marknad genom att marknadsföra sig.

Som bevis för att det fortfarande finns mycket kvar att göra lyfter Verisure att den totala penetrationen för övervakade larmsystem är omkring 4% på bolagets marknader. Detta kan exempelvis jämföras med siffran 23% i USA.

Totalt bedöms det finnas 436 miljoner hushåll och småföretag på bolagets adresserbara marknad (TAM). För många hushåll kommer det dock inte vara aktuellt att skaffa larm. När bolaget gjort avdrag för vissa faktorer som minskar sannolikheten att skaffa larm (exempelvis för lägenheter, hyresbostäder, bostäder på landsbygden och områden med svaga ekonomiska förutsättningar) krymper den så kallade tillgängliga adresserbara marknaden (SAM) till 135 miljoner hushåll och småföretag.

Vi skulle betrakta SAM som den mest talande siffran, och då visar bolagets siffror bland annat att 29% av alla relevanta hushåll och småföretag i Norden, Spanien och Portugal redan har larm. Här kan man fundera på om marknaderna börjar närma sig ett något mer mättat tillstånd.

Verisure och marknaden (siffror för 2024)
Iberia and Nordics
Other Europe
Latin America
Totalt
Total adresserbar marknad (TAM)
56 m
186 m
195 m
436 m
Tillgänglig adresserbar marknad (SAM)
18 m
77 m
39 m
135 m
Nuvarande penetration av larm på marknaden
5,4 m = 29% av SAM
7,0 m = 9% av SAM
2,8 m = 7% av SAM
15,3 m = 11% av SAM
 - varav Verisure
3,3 m = 60% marknadsandel
1,8 m = 25% marknadsandel
0,6 m = 20% marknadsandel
5,6m = 37% marknadsandel
Verisures rörelsemarginal
40%
21%
3%
24%

Samtidigt visar tabellen att dessa mer mogna marknader också är betydligt mer lönsamma. I Norden, Spanien och Portugal har Verisure rörelsemarginaler på hela 40%. I övriga regioner, där bolaget återinvesterar mer av vinsten i ytterligare tillväxt, är lönsamheten väsentligt lägre.

Investeringarna har dock gett resultat eftersom Verisure under perioden 2019-2024 tagit två tredjedelar av den totala tillväxten i antalet larm på marknaden. Bolaget är största aktör på de flesta av sina marknader, och bedömer sig totalt sett vara mer än fem gånger så stor som den näst största konkurrenten. Några av de största konkurrenterna är Sector Alarm, G4S Security Services och Movistar Prosegur Alarmas.

Verisure störst på de flesta marknaderna

 

Verisure Karta 1

Attraktiv kundanskaffningsmodell

Vår uppfattning är att en väsentlig del av tillväxtreceptet bygger på att genom dörrknackning och telefonförsäljning marknadsföra det egna larmsystemet för att på så sätt värva nya kunder. Det här kan man tycka olika om och åtminstone i Sverige diskuteras nu ett förbud mot telefonförsäljning alltmer seriöst.

Oavsett kan man dock konstatera att affärsmodellen verkar fungera. Efter avdrag av det belopp som kunden själv betalar vid installation lägger Verisure i genomsnitt ut 16 200 kronor för att värva en ny kund. Den här kostnaden är ”inklusive allt” – även en andel av bolagets overheadkostnader.

Av kundernas snittintäkt på 515 kronor i månaden blir typiskt sett ungefär 380 kronor per månad och kund kvar i ett rörelseresultat före avskrivningar (Ebitda). Räknat på det här sättet kan man lite förenklat säga att bolaget får tillbaka sin investering på ungefär 3,6 år.

Snittkunden stannar som sagt i cirka 15 år vilket alltså ger en stor vinst. Och en betydande del av vinsterna återinvesteras i sin tur i att värva nya kunder vilket ger ett stadigt och förutsägbart tillväxtmaskineri. Senaste åren har intäkterna växt drygt 10% i snitt per år, trots den levnadskostnadskris som hushållen genomgått under tiden.

Gör förvärv i Mexiko

Ett undantag i den annars mestadels organiska tillväxtstrategin är det kommunicerade förvärvet av ADT Mexico, som väntas slutföras i fjärde kvartalet. Verksamheten köps för 200-220 miljoner euro från amerikanska Johnson Controls.

Vanligtvis ogillar vi förvärv som görs under pågående börsnoteringsprocess – särskilt om det är den typ av stora strategiska förvärv som ibland genomförs för att biffa upp en verksamhet inför IPO. Så är dock inte fallet här, utan ADT Mexico verkar vara ett litet men välskött tillskott till Verisures befintliga verksamhet i Latinamerika.

Bolaget har en ledande position i Mexiko med närmare 40% marknadsandel, 125 000 larmkunder och intäkter på 78 miljoner euro. Däremot har företaget inte växt nämnvärt och planen är nu att återinvestera en del av lönsamheten för att gasa tillväxten i Mexiko. Verisure förväntar sig därför att rörelsemarginalen i ADT kommer falla från dagens mycket höga 40% till omkring 25%.

20 gånger rörelseresultatet

Att Verisures värdering i börsnoteringen skulle vara lägre än vad som tidigare spekulerats om – vilket diskuterats i både DI och EFN – håller vi inte med om. Här verkar det i stället skett en sammanblandning av olika värderingsmått som behandlar bolagets skuldsättning på olika vis.

Fakta

Verisures finansiella mål

  • Tillväxt. På medellång sikt växa återkommande intäkter (ARR) med omkring 10% år och växa omsättningen maximalt 1 procentenhet långsammare än ARR-tillväxten.
  • Lönsamhet. Gradvis öka justerad Ebit för att nå 30% på lång sikt.
  • Skuldsättning. Minska nettoskuld till 2,50-2,75 gånger justerad Ebitda mot slutet av 2026 och hålla omkring 2,50 gånger därefter.
  • Utdelning. Ordinarie utdelning om 30-40% av justerad nettovinst, där första utdelningen förväntas ske under andra halvan av 2026.

På våra prognoser för 2025 värderas Verisure till drygt 20 gånger rörelseresultatet (EV/Ebit). Blir tillväxten som vi tänker oss (runt 10%) och marginalerna kan stiga något hack från dagens nivåer (runt 25%) så faller värderingen under 16 gånger det justerade rörelseresultatet för 2027. Bolagets mål är att tjäna 30% på sikt.

Verisures redovisade resultat kommer vara betydligt lägre än det justerade. Men justeringarna utgörs i huvudsak av avskrivningar på immateriella tillgångar som uppstått när huvudägaren under 2020 genomförde en intern flytt av sina aktier i Verisure. Generellt ser vi alltså det justerade rörelseresultatet som rättvisande.

Vi noterar att det mest likartade börsnoterade bolaget som vi känner till, amerikanska ADT, värderas betydligt lägre. Vi känner inte till det här bolaget i mer detalj, men det är ett företag med sämre tillväxt som verkar på den redan mer välpenetrerade amerikanska marknaden. I övrigt har det dock en del liknande egenskaper med hög andel återkommande intäkter men iögonfallande låg värdering.

Bolag
Börsvärde (mdr euro)
P/E 2026E
EV/Ebit 2026E
EV/Sales 2026E
Ebit-marginal 2026E %
Årlig tillväxt 2026E-2027E %
Verisure
14,1
20,1x
17,6x
4,6x
26,0%
10,0%
ADT, Inc.
6,3
9,0x
10,7x
2,9x
27,1%
3,9%
Genomsnitt
10,2
14,6x
14,1x
3,7x
26,6%
7,0%
Källa: Factset

 

Säkert att teckna Verisure

Inför noteringen är bolagets skuldsättning hög, men den sjunker kraftigt i och med det kapital som noteringen tillför. Det kommer också bättra på bolagets kassaflöde som fram till och med noteringen varit uselt.

Mycket av vinsterna kommer återinvesteras i ytterligare tillväxt. Det är helt klart att föredra då lönsamheten på de här investeringarna ter sig väldigt hög. Det finns fortfarande mycket att göra åtminstone utanför Norden, Spanien och Portugal. Strategin verkar i mångt och mycket vara att jobba på enligt samma recept som tidigare.

Värderingen på 20 gånger rörelseresultatet är kanske inte låg – men går att motivera givet att det handlar om en klar marknadsledare med hög andel stabila återkommande intäkter och en lönsam process för att värva nya kunder som sedan stannar kvar i lång tid.

Vi landar i att man bör teckna Verisure.

Största ägare i Verisure efter IPO
Värde
Andel
Hellman & Friedman
67 718 Mkr
45,9%
Eiffel
24 786 Mkr
16,8%
Alba
9 147 Mkr
6,2%
Securholds
7 967 Mkr
5,4%
Alecta
3 303 Mkr
2,2%
AMF
3 303 Mkr
2,2%
GIC
3 303 Mkr
2,2%
Swedbank Robur
3 303 Mkr
2,2%
Ämnen i artikeln
Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån