Johan Andersson om den mörka tiden och Akelius-debaclet: "Inte mitt stoltaste ögonblick"
Efter att han lämnat VD-stolen lägger Johan Andersson mer tid på barnmat, underkläder och begravningsentreprenörer. I en intervju berättar Mellby Gårds ordförande om arbetet med det egna bolaget, den tuffa tiden i Tyskland och den kraschade Akelius-affären: "Det finns många frågor jag borde ha ställt."
Foto: Åsa Swee
"Ett av våra kriterium är att bolagen ska vara etta eller tvåa i sin marknadsnisch", säger Johan Andersson.
”Jag fick tänka till i morse så att jag hade Oscar Jacobson på mig – till och med skorna är därifrån”, säger Johan Andersson, medan han visar in i Mellby Gårds kontor vid Stureplan.
Kontorstaxen skäller högljutt ut honom, trots att han fortfarande ofta är där i sin nya roll som ordförande. VD-stolen lämnade han över till Mikael Helmersson vid årsskiftet. Efter 11 år var det dags att släppa in nytt blod i familjeföretaget, menar Johan Andersson.
”Det är som med fotbollstränare, jag tror inte man ska sitta mer än sex, sju år. Men jag har ju uppenbarligen inte levt efter den regeln själv…”
Trelleborgs VD Peter Nilsson och Getinges tidigare VD Johan Malmquist ser han som lysande undantag från regeln.
”Tillhör man inte den promillen så tror jag det är viktigt att någon ny tar ledartröjan vidare.”
Barnmat och begravning
Vid samma ålder som pappa Rune Andersson startade investmentbolaget, kliver 46-åringen istället ner, delvis för att få mer tid för sina egna bolag.
I samband med att han slutade som VD köpte han loss begravningsverksamheten Klarahill och familjejuristen Verahill från Mellby Gård.
Med 70 begravningsbyråer och ett hundratal jurister sprider sig verksamheten sakta norrut från södra Sverige, och omsätter idag drygt en halv miljard.
"Vi har en del vita fläckar kvar att täcka på kartan", säger Johan Andersson som hoppas kunna utmana branschen.
Fakta
Johan Andersson
Gör: Ordförande för Mellby Gård och driver egna bolaget Kaknäsgruppen
Ålder: ”Fyller snart 47 – drabbades av gubbvad när jag spelade fotboll med barnen nyligen”
Familj: Fru och tre barn
Bakgrund: Civilingenjör från Chalmers och en MBA från Insead. Analytiker på Lehman Brothers och EQT. VD för Smarteyes International och VD för Mellby Gård 2013-2024.
Via sitt bolag Kaknäs Invest satsar han i den andra änden av livscykeln – i tidig fas. I portföljen finns allt från underklädesmärket Understatement och barnmatsbolaget Alex&Phil till mjukvarubolag som DanAds, Tendium och Senseworks.
”Det konkurrerar ju inte med Mellby Gårds investeringar, där jag fortfarande lägger största delen av min tid.”
Den gemensamma portföljnämnaren är fokus på konsumentbolag med inslag av mode.
”Jag har ju inte den traditionella industribakgrunden, utan kommer från finans och B2C, så jag har alltid haft en viss förkärlek för starka varumärken.”
Foto: Filippa K / Åsa Swee
Filippa K har gjort entré i Oscar Jacobsons portfölj, som ägs av Mellby Gård.
Riskfyllt uppköp
Mellby Gårds modeavdelning växte nyligen med Oscar Jacobsons köp av förlusttyngda Filippa K, från Axel Johnsons Novax.
”Ett starkt varumärke men som också innebär en del risk om vi inte får ordning på det”, medger Andersson, som fick några gråa hår förra gången Mellby Gård utökade damavdelningen.
Det var precis innan pandemin som investmentbolaget köpte ut klädkedjan Kappahl från börsen. Johan Andersson såg ett alltför lågt värderat bolag – även inklusive budpremien på 40%. Ett idag lyckat drag med baby-varumärket Newbie som öppnat egna butiker, men som var nära en fullständig katastrof.
Foto: Kappahl
”Kappahl omsätter 5 miljarder idag, varav barnkläder står för nära hälften, så där är vi starka", säger Johan Andersson.
”Vi var mitt uppe i en refinansiering när pandemin väl slog till våren 2020 och försäljningen rasade med 70%. Den existerande banken ville inte vara kvar vid bordet och ingen annan ville ta i bolaget heller”, minns Johan Andersson.
"I tre månader jobbade vi dag och natt för att komma överens med banken. Tre dagar innan bankavtalet skulle löpa ut lyckades vi till slut.”
Fyller på servetter
Pandemin slog samtidigt hårt mot innehavet Duni, som initialt tappade 90%.
”Det var jobbiga månader, där och då visste man ju inte hur länge det skulle hålla på. Ovissheten och de tuffa beslut man fick ta under pandemin, det var nog den mest krävande perioden i mitt yrkesliv.”
Nyligen ökade Mellby Gård ägandet till 51% i servett- och förpackningsbolaget som snabbt återhämtade sig tack vare all hämtmat under pandemin.
”Ett fint bolag i premiumsegmentet med möjlighet att konsolidera branschen med ytterligare förvärv.”
Ska ni köpa ut Duni från börsen också?
”Det är numera ett dotterbolag och vi är väldigt nöjda som det är, men om priset är rätt så kommer vi att fortsätta köpa aktier.”
Det finns inget bolag som Mellby Gård satsar så mycket på som Kappahl just nu, säger Johan Andersson. Nära en och en halv miljard investeras i ett nytt lager och distributionscenter.
Delvis med pengar från försäljningen av Röko-aktierna. Vinsten på 750 miljoner kronor kom också lägligt inför en kapitalrunda i biopharmabolaget Anocca och ytterligare investeringar i kreditmarknadsbolaget Aros Kapital, berättar han.
”Jag kunde aldrig gissa att Röko skulle bli en så bra affär!”
Försäljningen av optikkedjan Smarteyes till EssilorLuxottica-ägda Grand Vision 2022 var ännu mer lönsam, men resan dit innefattade en mörk tid i Johan Anderssons liv.
Foto: Smarteyes
Dolph Lundgren var ett av Smarteyes tidiga affischnamn.
Tufft i Tyskland
Efter några år på Lehman Brothers och EQT, klev Johan Andersson in i familjebolaget 2010 med ett stort mått självförtroende. Första uppdraget var att växa Smarteyes i Tyskland.
”Jag tyckte själv att jag hade haft en semi-framgångsrik karriär utanför familjen och skulle visa framfötterna, men jävlar vad tufft det var. Den tyska marknaden är inte att leka med. Jag blev nästan direkt stämd för otillbörlig marknadsföring med ett brev hem till ’Geschäftsführer Andersson’. Och särskilt bra gick det inte heller.”
Det tog flera år innan Smarteyes fick fart i Tyskland och att inte lyckas tärde på självförtroendet.
”Till en början hanterade jag det inte särskilt bra – alls. Det var många sömnlösa nätter och jag drack en hel del, ohälsosamt ofta och mycket. Efter ett tag insåg jag att ’nu får jag fan ta mig i kragen’ och den självdisciplinen hade jag ändå. Lärdomen är att man ska låta saker ta tid.”
Foto: Åsa Swee
"Jag hade nog lite för många högskolepoäng och ville visa mig duktig", säger Johan Andersson om den kärva starten i Tyskland.
Även om det var en tuff period i början, sätter Johan Andersson Smarteyes högt på listan över det som varit roligast i karriären hittills.
”Vi var först med abonnemangsmodellen och utmanade hela optikbranschen med fasta priser - kunderna trodde inte sina ögon. Det var faktiskt lite jobbigt att skriva under säljavtalet till slut, det var som att sälja en baby på något sätt.”
Saucedo & Dolph
Vi lämnar kontoret och sneddar över Birger Jarlsgatan till Oscar Jacobsons butik mittemot. På vägen dit hälsar flera personer glatt och väl inne i butiken sticker artisten Danny Saucedo in huvudet och ropar 'tjena Johan!'
Mellby Gårds ordförande är ingen yvig person och blir aningen besvärad av påståendet att han verkar känna alla.
”Danny känner jag sedan reklamen för Smarteyes. Under en plåtning träffade jag också Dolph Lundgren, han lade handen på min axel och den var stor som ett dasslock!” berättar han med ett skratt och flyttar snabbt fokus.
Butikspersonalen visar det senaste från höstkollektionen och lyfter fram flanell, gingham-rutigt, kaffebrunt och burgundy som det hetaste just nu.
Foto: Åsa Swee
”Många håller sig borta från mode men vi tycker det är roligt."
"Akelius-debaclet"
Om Kappahl-förvärvet och Smarteyes-expansionen var utmanande, så ligger försäljningsförsöket av Academedia-innehavet högt på listan över tuffa tider för Mellby Gårds tidigare VD.
“När man summerar resan så är Akelius-debaclet helt klart not my proudest moment.”
Den avbrutna försäljningen av utbildningsföretaget till Roger Akelius kunde ha skötts bättre, menar Johan Andersson.
”Det fanns en logik att göra affären där och då, med en premie på nästan 30%, men det finns många frågor jag borde ha ställt. Jag borde ha gjort min due dilligence och varit mer noggrann med Akelius avsikter med bolaget. Men vad jag aldrig kunde styra över var hans uttalanden direkt efter att affären blev känd, som att det svenska utbildningssystemet jämfördes med skolorna i Nazityskland.”
Foto: Åsa Swee
Johan Andersson hittar en smoking han ska komma tillbaka och prova senare. "Den jag har hemma har krympt lite, som man säger"
Kursras och stora rubriker
Jätteaffären på 1,7 miljarder annonserades på en tisdag och på söndag kväll var den avblåst, efter kursras, stora skriverier och besked om inställd utdelning.
”Det var några skälvande dagar och jag är väldigt glad att Akelius gick med på att backa och avbryta affären. Så som det spelade ut tror jag inte han var så nöjd heller. Men han är en filantrop som gör mycket gott i många avseenden och man är som sagt två om en affär...”
Idag är Johan Andersson glad att Academedia inte såldes.
”Nu har vi inte det behovet av pengar heller. Vi har en fin lönsamhet och bra kassaflöde. Academedia är mer intressant än någonsin med den internationella expansionen vi håller på med. Det är jättespännande”, säger Johan Andersson och blickar återigen mot Tyskland.
Den här gången med betydligt mer erfarenhet i bagaget.
Johan Andersson om den mörka tiden och Akelius-debaclet: "Inte mitt stoltaste ögonblick"
Efter att han lämnat VD-stolen lägger Johan Andersson mer tid på barnmat, underkläder och begravningsentreprenörer. I en intervju berättar Mellby Gårds ordförande om arbetet med det egna bolaget, den tuffa tiden i Tyskland och den kraschade Akelius-affären: "Det finns många frågor jag borde ha ställt."
Foto: Åsa Swee
"Ett av våra kriterium är att bolagen ska vara etta eller tvåa i sin marknadsnisch", säger Johan Andersson.
”Jag fick tänka till i morse så att jag hade Oscar Jacobson på mig – till och med skorna är därifrån”, säger Johan Andersson, medan han visar in i Mellby Gårds kontor vid Stureplan.
Kontorstaxen skäller högljutt ut honom, trots att han fortfarande ofta är där i sin nya roll som ordförande. VD-stolen lämnade han över till Mikael Helmersson vid årsskiftet. Efter 11 år var det dags att släppa in nytt blod i familjeföretaget, menar Johan Andersson.
”Det är som med fotbollstränare, jag tror inte man ska sitta mer än sex, sju år. Men jag har ju uppenbarligen inte levt efter den regeln själv…”
Trelleborgs VD Peter Nilsson och Getinges tidigare VD Johan Malmquist ser han som lysande undantag från regeln.
”Tillhör man inte den promillen så tror jag det är viktigt att någon ny tar ledartröjan vidare.”
Barnmat och begravning
Vid samma ålder som pappa Rune Andersson startade investmentbolaget, kliver 46-åringen istället ner, delvis för att få mer tid för sina egna bolag.
I samband med att han slutade som VD köpte han loss begravningsverksamheten Klarahill och familjejuristen Verahill från Mellby Gård.
Med 70 begravningsbyråer och ett hundratal jurister sprider sig verksamheten sakta norrut från södra Sverige, och omsätter idag drygt en halv miljard.
"Vi har en del vita fläckar kvar att täcka på kartan", säger Johan Andersson som hoppas kunna utmana branschen.
Fakta
Johan Andersson
Gör: Ordförande för Mellby Gård och driver egna bolaget Kaknäsgruppen
Ålder: ”Fyller snart 47 – drabbades av gubbvad när jag spelade fotboll med barnen nyligen”
Familj: Fru och tre barn
Bakgrund: Civilingenjör från Chalmers och en MBA från Insead. Analytiker på Lehman Brothers och EQT. VD för Smarteyes International och VD för Mellby Gård 2013-2024.
Via sitt bolag Kaknäs Invest satsar han i den andra änden av livscykeln – i tidig fas. I portföljen finns allt från underklädesmärket Understatement och barnmatsbolaget Alex&Phil till mjukvarubolag som DanAds, Tendium och Senseworks.
”Det konkurrerar ju inte med Mellby Gårds investeringar, där jag fortfarande lägger största delen av min tid.”
Den gemensamma portföljnämnaren är fokus på konsumentbolag med inslag av mode.
”Jag har ju inte den traditionella industribakgrunden, utan kommer från finans och B2C, så jag har alltid haft en viss förkärlek för starka varumärken.”
Foto: Filippa K / Åsa Swee
Filippa K har gjort entré i Oscar Jacobsons portfölj, som ägs av Mellby Gård.
Riskfyllt uppköp
Mellby Gårds modeavdelning växte nyligen med Oscar Jacobsons köp av förlusttyngda Filippa K, från Axel Johnsons Novax.
”Ett starkt varumärke men som också innebär en del risk om vi inte får ordning på det”, medger Andersson, som fick några gråa hår förra gången Mellby Gård utökade damavdelningen.
Det var precis innan pandemin som investmentbolaget köpte ut klädkedjan Kappahl från börsen. Johan Andersson såg ett alltför lågt värderat bolag – även inklusive budpremien på 40%. Ett idag lyckat drag med baby-varumärket Newbie som öppnat egna butiker, men som var nära en fullständig katastrof.
Foto: Kappahl
”Kappahl omsätter 5 miljarder idag, varav barnkläder står för nära hälften, så där är vi starka", säger Johan Andersson.
”Vi var mitt uppe i en refinansiering när pandemin väl slog till våren 2020 och försäljningen rasade med 70%. Den existerande banken ville inte vara kvar vid bordet och ingen annan ville ta i bolaget heller”, minns Johan Andersson.
"I tre månader jobbade vi dag och natt för att komma överens med banken. Tre dagar innan bankavtalet skulle löpa ut lyckades vi till slut.”
Fyller på servetter
Pandemin slog samtidigt hårt mot innehavet Duni, som initialt tappade 90%.
”Det var jobbiga månader, där och då visste man ju inte hur länge det skulle hålla på. Ovissheten och de tuffa beslut man fick ta under pandemin, det var nog den mest krävande perioden i mitt yrkesliv.”
Nyligen ökade Mellby Gård ägandet till 51% i servett- och förpackningsbolaget som snabbt återhämtade sig tack vare all hämtmat under pandemin.
”Ett fint bolag i premiumsegmentet med möjlighet att konsolidera branschen med ytterligare förvärv.”
Ska ni köpa ut Duni från börsen också?
”Det är numera ett dotterbolag och vi är väldigt nöjda som det är, men om priset är rätt så kommer vi att fortsätta köpa aktier.”
Det finns inget bolag som Mellby Gård satsar så mycket på som Kappahl just nu, säger Johan Andersson. Nära en och en halv miljard investeras i ett nytt lager och distributionscenter.
Delvis med pengar från försäljningen av Röko-aktierna. Vinsten på 750 miljoner kronor kom också lägligt inför en kapitalrunda i biopharmabolaget Anocca och ytterligare investeringar i kreditmarknadsbolaget Aros Kapital, berättar han.
”Jag kunde aldrig gissa att Röko skulle bli en så bra affär!”
Försäljningen av optikkedjan Smarteyes till EssilorLuxottica-ägda Grand Vision 2022 var ännu mer lönsam, men resan dit innefattade en mörk tid i Johan Anderssons liv.
Foto: Smarteyes
Dolph Lundgren var ett av Smarteyes tidiga affischnamn.
Tufft i Tyskland
Efter några år på Lehman Brothers och EQT, klev Johan Andersson in i familjebolaget 2010 med ett stort mått självförtroende. Första uppdraget var att växa Smarteyes i Tyskland.
”Jag tyckte själv att jag hade haft en semi-framgångsrik karriär utanför familjen och skulle visa framfötterna, men jävlar vad tufft det var. Den tyska marknaden är inte att leka med. Jag blev nästan direkt stämd för otillbörlig marknadsföring med ett brev hem till ’Geschäftsführer Andersson’. Och särskilt bra gick det inte heller.”
Det tog flera år innan Smarteyes fick fart i Tyskland och att inte lyckas tärde på självförtroendet.
”Till en början hanterade jag det inte särskilt bra – alls. Det var många sömnlösa nätter och jag drack en hel del, ohälsosamt ofta och mycket. Efter ett tag insåg jag att ’nu får jag fan ta mig i kragen’ och den självdisciplinen hade jag ändå. Lärdomen är att man ska låta saker ta tid.”
Foto: Åsa Swee
"Jag hade nog lite för många högskolepoäng och ville visa mig duktig", säger Johan Andersson om den kärva starten i Tyskland.
Även om det var en tuff period i början, sätter Johan Andersson Smarteyes högt på listan över det som varit roligast i karriären hittills.
”Vi var först med abonnemangsmodellen och utmanade hela optikbranschen med fasta priser - kunderna trodde inte sina ögon. Det var faktiskt lite jobbigt att skriva under säljavtalet till slut, det var som att sälja en baby på något sätt.”
Saucedo & Dolph
Vi lämnar kontoret och sneddar över Birger Jarlsgatan till Oscar Jacobsons butik mittemot. På vägen dit hälsar flera personer glatt och väl inne i butiken sticker artisten Danny Saucedo in huvudet och ropar 'tjena Johan!'
Mellby Gårds ordförande är ingen yvig person och blir aningen besvärad av påståendet att han verkar känna alla.
”Danny känner jag sedan reklamen för Smarteyes. Under en plåtning träffade jag också Dolph Lundgren, han lade handen på min axel och den var stor som ett dasslock!” berättar han med ett skratt och flyttar snabbt fokus.
Butikspersonalen visar det senaste från höstkollektionen och lyfter fram flanell, gingham-rutigt, kaffebrunt och burgundy som det hetaste just nu.
Foto: Åsa Swee
”Många håller sig borta från mode men vi tycker det är roligt."
"Akelius-debaclet"
Om Kappahl-förvärvet och Smarteyes-expansionen var utmanande, så ligger försäljningsförsöket av Academedia-innehavet högt på listan över tuffa tider för Mellby Gårds tidigare VD.
“När man summerar resan så är Akelius-debaclet helt klart not my proudest moment.”
Den avbrutna försäljningen av utbildningsföretaget till Roger Akelius kunde ha skötts bättre, menar Johan Andersson.
”Det fanns en logik att göra affären där och då, med en premie på nästan 30%, men det finns många frågor jag borde ha ställt. Jag borde ha gjort min due dilligence och varit mer noggrann med Akelius avsikter med bolaget. Men vad jag aldrig kunde styra över var hans uttalanden direkt efter att affären blev känd, som att det svenska utbildningssystemet jämfördes med skolorna i Nazityskland.”
Foto: Åsa Swee
Johan Andersson hittar en smoking han ska komma tillbaka och prova senare. "Den jag har hemma har krympt lite, som man säger"
Kursras och stora rubriker
Jätteaffären på 1,7 miljarder annonserades på en tisdag och på söndag kväll var den avblåst, efter kursras, stora skriverier och besked om inställd utdelning.
”Det var några skälvande dagar och jag är väldigt glad att Akelius gick med på att backa och avbryta affären. Så som det spelade ut tror jag inte han var så nöjd heller. Men han är en filantrop som gör mycket gott i många avseenden och man är som sagt två om en affär...”
Idag är Johan Andersson glad att Academedia inte såldes.
”Nu har vi inte det behovet av pengar heller. Vi har en fin lönsamhet och bra kassaflöde. Academedia är mer intressant än någonsin med den internationella expansionen vi håller på med. Det är jättespännande”, säger Johan Andersson och blickar återigen mot Tyskland.
Den här gången med betydligt mer erfarenhet i bagaget.