Volvo Cars |
|---|
Börskurs: 33,00 kr | Antal aktier: 2 969,9 m |
Börsvärde: 98 006 Mkr | Nettokassa: 12 134 Mkr |
VD: Håkan Samuelsson | Ordförande: Li Shufu |
Volvo Cars (33 kr) steg 38% på sin Q3-rapport förra veckan efter att besparingsprogrammet bitit snabbare än väntat och rörelseresultatet krossade förväntningarna.
Sedan vi skrev om bolaget har de fått tillbaka sin gamla VD Håkan Samuelsson efter en rätt svag period med Jim Rowan vid ratten. Samuelsson ska vara VD i två år, till april 2027. Han äger aktier för 68 Mkr.
Största ägare är kinesiska bilkonglomeratet Geely med väldigt stor ägarandel på nästan 79%. Geely-Grundaren Li Shufu är styrelseordförande.
Ägarlistan i övrigt består av fonder och institutioner.
Affärsvärldens huvudscenario | 2024 | 2025E | 2026E | 2027E |
Omsättning | 400 234 | 364 213 | 375 139 | 393 896 |
- Tillväxt | +0,2% | -9,0% | +3,0% | +5,0% |
Rörelseresultat | 22 318 | 12 383 | 19 882 | 22 058 |
- Rörelsemarginal | 5,6% | 3,4% | 5,3% | 5,6% |
Resultat efter skatt | 15 401 | 8 957 | 14 565 | 16 718 |
Vinst per aktie | 5,17 | 3,00 | 4,90 | 5,60 |
Utdelning per aktie | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Avkastning på eget kapital | 11% | 6% | 9% | 10% |
| -0,9x | -1,4x | -1,3x | -1,7x |
| 6,4x | 11,0x | 6,7x | 5,9x |
| 3,8x | 6,9x | 4,3x | 3,9x |
| 0,2x | 0,2x | 0,2x | 0,2x |
Kommentar: Rörelseresultatet för 2025 är justerat med totalt +12 900 Mkr för nedskrivningar och omstruktureringskostnader. |
Volvos modeller riktar sig till premiumsegmentet för familjebilar och marknadsandelen uppgår till 1% av personbilsmarknaden. En omställning mot elektrifierade modeller pågår för fullt där tidigare målet var att nå 50% helt eldrivna i slutet av 2025. Idag är 20% av försäljningsvolymen helt elektriska och 25% laddhybrid. Bruttomarginalerna för elbilar är i paritet med bensinbilarna på drygt 20%.
Försäljningen har dock utvecklats svagt sedan 2023 och underpresterat jämfört med marknaden som helhet. Lönsamheten har varit stabil, men har pressats i takt med att volymerna minskat. Målet sedan tidigare är att nå 7-8% rörelsemarginal. Kassaflödet har varit extra svagt till följd av en omfattande investeringscykel som pågått.
Att plocka in sin tidigare VD i två år tyder på ett kortsiktig fokus att reda ut problem i organisationen här och nu. Detta blev tydligt när Samuelsson tillträdde i april och började med sitt städjobb direkt.
Ett besparingsprogram lanserades och innebar bland annat varsel på totalt 3 000 tjänster, varav många i Sverige. Redan i tredje kvartalet syntes effekter "som medfört snabbare minskningar av rörliga och indirekta kostnader än planerat." Programmet väntas slutföras i fjärde kvartalet. Det ska också sänka inköpskostnaderna. För kinesiska marknaden ska synergier i utveckling tas fram med Geelys andra dotterbolag.
Kassaflödet har setts som en svaghet i Volvo och är något som också ska bli bättre av besparingsprogrammet. Samtidigt har Volvo precis tagit sig över en stor investeringspuckel som väntas lätta framöver. Förväntningarna är att kassaflödet nu äntligen ska närma sig resultatet. Nedan syns en graf baserad på analytikernas estimat som visar på ökat fritt kassaflöde framöver.
Kan Volvo visa starkt kassaflöde framöver finns möjlighet till både utdelning och uppvärdering. Balansräkningen är redan stark med över 10 Mdkr i nettokassa. Förhoppningsvis kan något skjutas över till aktieägarna. Bland de 13 analyshus som följer Volvo tror endast två stycken på utdelning för 2026.