Volkswagen skulle ha betalat skatt på 30-35 procent för de importerade delarna enligt lokala regler, men undvek dessa avgifter genom att "felaktigt deklarera och felaktigt klassificera" dessa importer som "enskilda delar". Det resulterade i en lägre tullsats på 5-15 procent.
Sammantaget lyckades bolaget på detta sätt undvika att betala 1,4 miljarder dollar, motsvarande 15,3 miljarder kronor, i skatter.
De importerade delarna togs över av den indiska enheten som monterade ihop bland annat Skoda Superb och Kodiaq, lyxbilarna Audi A4 och A5, samt Volkswagens SUV Tiguan.
”Detta logistiska arrangemang är ett konstgjort arrangemang../../..och inget annat än ett sätt att göra produkterna fria från att betala tillämpliga tull", heter det i det 95-sidiga meddelandet från Office of the Commissioner of Customs i Maharashtra, daterat den 30 september. Dokumentet har inte gjorts tillgängligt för allmänheten.
Volkswagen tappade som mest 2,3 procent i Frankfurt efter att Reuters publicerat artikeln.