Formel 1 är världens mest prestigefyllda motorsporttävling. Den började år 1950 och har sedan dess blivit den mest populära årliga motorsporten.
Närvaron vid F1-evenemang har varit på uppgång. År 2022 det första året då alla F1-lopp var öppna för allmänheten sedan pandemin drog de 22 loppen sammanlagt 5,7 miljoner åskådare. År 2023 var den totala närvaron 6,2 miljoner, vilket är nytt rekord.
Som jämförelse år 2019, det sista året före pandemin, var närvaron vid alla 21 F1-lopp totalt 4,1 miljoner. Dessutom var den genomsnittliga närvaron öven en helg för F1-evenemang i fjol mer än 270 000 åskådare, en ökning från 195 000 fyra år tidigare.
Säsongen 2023 attraherade fler än 1,5 miljarder unika tittare från 200 länder. Som jämförelse var antalet 450 miljoner säsongen 2020. Tillväxten har de senaste åren varit störst i USA.
Genom att strategisk öka antal racehelger i kombination med lanseringen av den omåttligt populära Netflixdokumentären ”Drive to survive”, har Formel 1 förnyat sig och nått en allt yngre och bredare målgrupp, som nu driver tillväxt.
Formula 1 group innehar de exklusiva kommersiella rättigheterna till FIA Formula One World Championship, en årlig cirka nio månader lång tävlingssäsong där teamen tävlar om konstruktörsmästerskapet och förarna tävlar om förarmästerskapet.
John C. Malone
Liberty Media Corporation, under den visionära ordförande John C. Malone, förvärvade Formula 1 groups rättigheter i januari 2017 för 8 miljarder dollar från ett antal investerare med legendaren Bernie Ecclestone i spetsen.
Bernie Ecclestone
Sedan dess har Liberty aktivt marknadsfört F1-racing med målet att attrahera nya fans. Sociala medier, Netflix-såpadokumentären "Drive to Survive" och initiativ som syftar till att främja kvinnors engagemang i sporten har bidragit till att öka intresset bland unga kvinnor, bloggare, reportrar och program utformade för att främja kvinnliga förare.
Andra initiativ omfattar en dedikerad on-demand videotjänst, videospel och en eSports-plattform. Dessa strategier ledde till en ökning av antalet fans, reklamkampanjer, och sponsorer med hjälp av återkomsten till Las Vegas förra året efter 40 års frånvaro.
Exklusiva rättigheter och avtal
Formula 1 group kontrollerar de exklusiva kommersiella och marknadsföringsrättigheterna till FIA Formula One World Championship-serien. Strukturen för FIA Formula One World Championship är relativt komplex och rättigheterna och relationerna mellan varje part är ibland svåra att utreda.
Gruppens huvudverksamhet är att tjäna pengar på dessa rättigheter och de ansvarar för utveckling och marknadsföring av Formel 1-serien i samarbete med sina tre partners: FIA (reglerande organ), de deltagande F1-teamen (total 10) och seriens kommersiella partners, inklusive loppens arrangörer, TV-bolag, sponsorer och annonsörer.
Formula 1 group innehar de exklusiva promotions- och kommersiella rättigheterna till tävlingsserien fram till 2110 enligt ett avtal med Fédération Internationale de l'Automobile (FIA).
Medan FIA-avtalet ger vissa exklusiva långsiktiga kommersiella och varumärkesrättigheter till Formula 1 group, täcktes de kort- till medelfristiga operationerna och reglerna för Formel 1-serien tidigare av en serie så kallade Concorde-avtal mellan FIA, Formel 1 Group och de enskilda raceteamen.
Struktur
Formel 1 group genererar sina intäkter och driftinkomster enbart från Formel 1-rättigheterna. Dessa rättigheter ger tre huvudsakliga inkomstkällor: arrangörsavgifter från loppens promotorer, försäljning av sändningsrättigheter till gratis- och betal-TV-nätverk runt om i världen, samt sponsor- och reklamintäkter för serien och enskilda lopp. Dessa tre källor stod för över 82 procent av Formel 1 Groups intäkter under 2023.
Utveckling
Under de senaste 20 åren har sporten expanderat sin räckvidd utanför sitt traditionella fäste i Västeuropa och Storbritannien genom att lägga till lopp i Öst- och Centralasien, Mellanöstern och USA. Av de 24 Grand Prix-loppen i år körs de i 21 länder varav 14 utanför Europa och Kina är tillbaka för första gången sedan 2019.
De nyare loppen betalar i genomsnitt en högre arrangörsavgift än de äldre Grand Prix-loppen och många av de nyare loppen subventioneras av nationella eller lokala regeringar.
Framtid
Sedan Liberty Medias förvärv har Formel 1 haft betydande tillväxt, driven av utökade medierättighetsavtal, satsning på nya marknader och innovativa strategier för att engagera fans. Sportens globala fanbas i kombination med den ökande populariteten för streamingtjänster, positionerar Formel 1 för fortsatt intäktstillväxt.
Utöver det har två förvärv genomförts i Quint och MotoGP. Quint är en ledande leverantören av officiella biljetter och hospitality-paket till fans och föregatskunder, de har tillgång till många av världens mest framstående sport- och underhållningsevenemang.
Quint har en portfölj med över 15 officiella samarbetspartners som hanterar över 90 evenemang, inklusive Formel 1, NBA, Kentucky Derby, MotoGP, Chicago Bears, Green Bay Packers, The Open Championship, NASCAR, Breeders Cup, Belmont Stakes och NHL.
MotoGP är höjdpunkten inom motorcykelracing. Från sin första säsong 1949 som arrangerades i sex omgångar över Europa, har MotoGP vuxit betydligt och kommer att hålla 21 lopp i 17 länder under säsongen 2024.
Utfall och prognoser
En komplex verksamhet med viktiga avtal i botten skapar ett kapitallätt bolag med ett stort fritt kassaflödet.
Analytikernas vinstprognoser indikerar en försäljningstillväxt på närmare 20 procent i år och nästa år förväntas tillväxten fortsätta med 9 procent. Alla vintsprognoser är inte uppdaterade med de båda förvärven i siffrorna för 2025.
Både rörelsemarginalen och nettovinstmarginalen fortsätter att öka från fjolårets 9,2 respektive 5,7 procent till 12,4 och 7,7 i år. En fortsatt marginalexpansion ligger i korten under både 2025 och 2026.
Tack vare affärsmodellens dynamik och effektivitets ökningar stiger nettovinsten snabbare än omsättningen. Från en vinst per aktie på 0,6 dollar till 1,3 i år, nästa år spås en vinsten per aktie på 1,5 procent.
Idag handlas bolaget till p/e-talsvärderingen 59, värderingen fortsätter att sjunka i takt med vinstökningen. P/e-talet på 2025 års vinstprognoser är 36,7. Värderingen är hög men speglar ett monopolbolag med bra underliggande tillväxt.
De tio analytiker som följer bolaget enligt S&P Global Markets Intelligence har kontinuerligt justerat upp vinstprognoser för både innevarande och nästkommande år sedan årsskiftet. Det ger aktierna ett bra momentum.
Aktien
Liberty Media har noterat två Formel 1-aktier. FWONA och FWONK är båda noterade på Nasdaq-börsen. Det som skiljer mellan aktierna är dess rösträtt. FWONA omfattar en röst per aktie samtidigt som FWONK inte omfattas av någon rösträtt.
En annan skillnad är antal noterade aktier. FWONA har knappt 24 miljoner aktier noterade och FWONK är betydligt mer likvid och har nästan 10 gånger så många aktier noterade. Liberty Media har även en B-aktie som heter FWONB som bara omfattar 2,4 miljoner aktier. Den är OTC-noterad och 97 procent av aktierna ägas av John C. Malone.
Institutioner köper FWONK då den erbjuder betydligt större likviditet än övriga aktier. På ägarlistan hittar vi bland annat Warren Buffets investmentbolag Berkshire Hathaway som tredje största ägare med 3,7 procent av FWONK.
Analytikerna har justerat upp riktkurser och snitt riktkursen om 12 månader är vid skrivandets stund på 91 dollar. Vid årsskiftet var motsvarande riktkurs 75 dollar. Det ger en kurspotential på 22 procent på FWONK-aktien och 32 procent på FWONA-aktien som handlas med rabatt.
F1 Hungarian Grand Prix 2023
Placera tycker Formula 1 group erbjuder en spännande exponering mot motorsport som har en bra underliggande tillväxt. Vi tycker att köpet av MotoGP skapar en bredare bas för fortsatt tillväxt för bolaget. Placera ger tummen upp för Formula 1 group men väljer att köpa in oss med rabatt i FWONA-aktien.
Värdepapper | Råd från Placera | Kurs vid publicering | Sedan publicering |
---|---|---|---|
Liberty Media A Formula One | Köp | 65,57 | - |