Tillsammans med UPS och DHL är Fedex en av stora spindlarna i det globala leveransnätet för paket. Fedex har över en halv miljon anställda och hanterar transport- och frakttjänster i flera olika delområden över hela världen, vilket gör bolaget till en intressant temperaturmätare på aktiviteten i ekonomin.
Största benet är Fedex Express, som står för halva omsättningen, och som levererar paket till över 220 länder med företrädesvis flyg. Näst största området är Fedex Ground som kör ut paket till hushåll i USA och Kanada. Utöver det finns i arsenalen en mängd andra tjänster för frakt, data, fakturering och kundservice.
På tisdagskvällen kom bolaget med sitt bokslut för det brutna räkenskapsåret, juni-maj, och där framgick att volymerna under senaste kvartalet har fallit med 7 respektive 6 procent i de två stora divisionerna. Framför allt är det inom Express som baksmällan efter pandemin nu är tydlig, med tuffa jämförelsesiffror och reparerade leveranskedjor som har minskat behovet av att ersätta båtfrakt med dyrare flygfrakt. Något som sänker tillväxten.
Att vinsten per aktie på 4,94 dollar kom in marginellt över analytikernas förväntan kommer sannolikt att bli en klen tröst för ägarna när aktiehandeln öppnar i eftermiddag i New York, eftersom helårsprognosen för det nyss påbörjade året var lägre än förväntad.
Fedex spår att tillväxten i år blir oförändrad till låg ensiffrig, medan vinsten per aktie väntas hamna i intervallet 16,50-18,50 dollar per aktie. Enligt S&P Globals konsensusprognoser räknade analytikerna med en vinst på 18,50 dollar så rimligen kommer en del firmor att behöva skära i sina prognoser efter rapporten.
Precis som Fedex själv gör räknar analytikerna med trög försäljningstillväxt de kommande åren, i ljuset av ett osäkert konjunkturläge. Men som tabellen nedan visar väntas ändå vinsten per aktie stiga rejält framöver.
2023A | 2024E | 2025E | 2026E | |
Oms.tillväxt | -4% | 0% | 4% | 4% |
Vinsttillväxt (eps) | -27% | 24% | 22% | 11% |
Ev/Ebit | 16,5 | 13,6 | 11,9 | 11,0 |
P/e-tal | 15,6 | 12,5 | 10,3 | 9,3 |
Källa: S&P Global |
Förklaringen är ett offensivt besparingsgrepp. Bland annat har man parkerat en del fraktplan och man ska samordna de idag uppdelade enheterna bättre för att kapa dubbla kostnader. Att köra med parallella leveranssystem är något som skiljer bolaget från UPS och som analytiker brukar peka på som orsak till lägre lönsamhet och värdering än konkurrenten.
Totalt ska Fedex spara 4 miljarder dollar i kostnader på två år, där nästan 2 miljarder ska kicka in i år, och bortom det finns ytterligare besparingar kring 2 miljarder på radarn när de interna sammanslagningarna är gjorda. Som en jämförelse var nettovinsten under det nyss rapporterade helåret 4 miljarder dollar, vilket säger en del om potentialen ifall man lyckas krympa kostymen utan att tappa intäkter.
Men Fedex har kommit med besvikelser och sänkta prognoser förr, vilket kan förklara varför analytikerna inte vågar ta ut besparingarna i förskott. De flesta firmor är dock positivt inställda till aktien med 18 köp, 14 neutrala och ingen som säger sälj.
Det trots att kursen har piggnat till ordentligt efter att i höstas ha fallit som en sten när man vinstvarnade och pekade på en global inbromsning i volymerna som hade accelererat. Med facit i hand visade det sig inte vara en befarad signal om att världsekonomin gick ned för en hårdlandning.
Bokslutet pekar inte heller på någon hårdlandning, men att förlita sig helt på kostnadsbesparingar och att efterfrågan blir stabil i år är samtidigt inte jättelockande efter det senaste halvårets kursuppgång.
Värderingen är inte särskilt utmanande, med låga p/e-tal kommande år, och att äga ett slimmat Fedex när nästa konjunkturuppgång tar fart kan mycket väl bli en riktigt kul aktieresa. Där är vi inte idag utan det ligger nog minst ett år bort och då är det bättre att låta pengarna jobba någon annanstans under tiden som vi ser det.