Har du blivit uppringd av en telefonförsäljare som vill placera din premiepension? Då är du inte ensam, det är ett klassiskt arbetssätt som PPM-rådgivarna använder sig av.
I dag beräknas PPM-rådgivarna kontrollera omkring 60 miljarder kronor eller 10 procent av svenskarnas premiepensionsmedel.
Den största delen av sin kundstock har rådgivarna införskaffat genom telefonförsäljning med muntliga avtal, en metod som får skarp kritik, läs mer här, främst på grund av att många personer påtvingats avtal utan att ha varit medvetna om att någon affär gjorts upp.
Av den anledningen ska muntliga avtal inte längre räcka som bindande när det gäller telefonförsäljning av premiepensionstjänster.
Den 1 juli måste företag som säljer råd och förvaltning av premiepensionsförvaltning över telefon få en skriftlig bekräftelse från kunden att denne verkligen vill köpa tjänsten.
För fondsparare är förvaltningsförtagens tjänster ofta en dålig affär och därför införs de nya reglerna vid telefonförsäljning av förvaltning av premiepension.
Reglerna som börjar gälla från den 1 juli, innebär att konsumenten på egen hand måste godkänna köpet genom att skriftligen ingå ett avtal med förvaltningsföretaget.
Utan avtalen kan inte företagen kräva betalt för sina råd och sina premiepensionsfondbyten.
De här reglerna gäller än så länge enbart nya avtal. Men enligt färska uppgifter ser Finansinspektionen över möjligheten att införa reglerna även för redan ingångna avtal.