E-handelsbolaget beslutade sig i februari för att lägga ner den från början till slut förlustbringande tyska verksamheten. Alla kostnader för detta har nu tagits. Tysklandsförlusterna har under flera år legat som en våt filt över Netonnets lönsamhet. Följande siffror baseras på kvarvarande verksamhet, alltså exklusive Tyskland, under räkenskapsåret 2006/2007: Försäljningen steg med 25 procent till 1160 (927) Mkr och fjärde kvartalet isolerat var försäljningsökningen 58 procent. Resultatet före skatt för helåret slutade på 11,6 (21,7) Mkr, men då ingår reavinst från en fastighetsförsäljning med 14,2 Mkr. För fjärde kvartalet låg förlusten på -17,3 (-4,9). Netonnet har numera även en mindre verksamhet i Norge, men framförallt är det alltså Sverige som går knackigt. Detta förklaras med att man har öppnat flera fysiska butiker (så kallade Lagershopar) under året.
Kärnan i Netonnet, som startades 1999 av boråsaren Anders Halvarsson, är e-handel. Men nu har man alltså utvidgat affärsmodellen till egna fysiska butiker. Det är dock inte frågan om "vanliga" butiker utan dessa är mer att jämföra med ett lager med ett stort mått av självbetjäning och utan demonstrationsvaror inkopplade. Den sjätte Lagershopen i Sverige beräknas öppna i Kalmar till hösten. Planen är att man de kommande åren ska öppna två nya butiker om året. Har man ett starkt varumärke som lågprisleverantör så finns det helt klart potential i att utöka affärsmodellen. Netonnet erbjuder numera kunderna att teckna mobiltelefonabonnemang via Internet. SIBA har ju framgångsrikt byggt upp en finansverksamhet (lånefinansiering med mera) som står för en stor del av vinsten. Och Netonnet har tidigare pratat om att göra något åt detta håll.
Apropå SIBA så köpte Göteborgsbolagets ägare (familjen Bengtsson) ifjol in sig i Netonnet och sitter nu på 20 procent av aktierna. Ett eventuellt uppköpsbud från familjen Bengtsson kan visserligen stoppas av Netonnets vd och grundare Anders Halvarsson, som sitter på knappt 11 procent av aktierna. Å andra sidan är ett samgående nog inte en så tokig idé i en bransch där stora volymer är helt avgörande för att nå en acceptabel lönsamhet.
Netonnet är i dagsläget rätt högt värderat. Företagsvärdet (börsvärde plus nettoskuld) ligger på 442 Mkr. Baserat på detta värde betalar man cirka 40 öre för varje försäljningskrona. Det är en värdering som kräver att Netonnet når upp i en stadigt högre rörelsemarginal jämfört med vad man har klarat historiskt. Senaste Netonnet visade vinst (2003 och 2004) låg marginalen på drygt två procent. Ledningen siktar på att nå en marginal, beräknat på resultat före skatt, på 5 procent till år 2010. Det låter optimistiskt.
Visserligen växer hemelektronikbolaget fort och har gjort så sedan starten, och att man äntligen har stoppat blodflödet i Tyskland är positivt. Förändringarna av bolagets affär kan mycket väl visa sig bli lyckade. Men samtidigt är detta en extremt konkurrensutsatt bransch där kunderna aldrig är längre än ett musklick från en billigare platt-TV eller ny dator. Vi behåller rådet att man ska minska i Netonnet på 3-6 månaders sikt.