Volvos VD: "Kommer få en bra hävstång"
Volvos aktie rasar när den viktiga Nordamerikanska marknaden inte levererar. "Sedan handlar det om att helt enkelt trimma tills kunderna börjar återvända", säger VD Martin Lundstedt till Placera.

Igår, 13:56
Volvos aktie rasar när den viktiga Nordamerikanska marknaden inte levererar. "Sedan handlar det om att helt enkelt trimma tills kunderna börjar återvända", säger VD Martin Lundstedt till Placera.
Igår, 13:56
Volvos aktie har gått svagt den senaste månaden och faller ytterligare 8% på sin rapport för det tredje kvartalet. En rapport som inte levde upp till förväntningarna.
För första gången guidar lastbilstillverkaren för 2026 och bolagets VD Martin Lundstedt drar ner prognosen för den viktiga nordamerikanska marknaden.
"Den här prognosen är en av de mer osäkra prognoserna jag har givit. Eftersom det är så många parametrar fortfarande i luften, inte minst när det gäller Nordamerika. Egentligen måste man nästan titta på det som ett spann", säger Martin Lundstedt till Placera.
För 2025 tror bolaget på en försäljning av 265 000 lastbilar i Nordamerika, det är 10 000 färre än man tidigare sagt. Och för 2026 guidar de för 250 000 lastbilar.
VD tror att om kunderna känner av vilka förutsättningar som gäller för 2026 och framåt så kan orderingången bli stabilare.
Samtidigt använder VD ordet osäker väldigt många gånger under rapportkonferensen. Bland annat på grund av den fortsatta tullosäkerheten
"Skulle de komma in från första november då kan det ha en påverkan dels på totalmarknaden, men det kan också ha en påverkan på hur den relativa konkurrenssituationen ser ut med olika spelare. Där vi i det fallet relativt sett kommer att ha en komparativ fördel."
Volvos justerade rörelsemarginal har sjunkit till 10,6% från 12% förra året.
"Det är klart att det ligger i vårt intresse att hela tiden säkerställa att vi har en bra marginalutveckling", säger Lundstedt även om han, baserat på var vi är i cykeln samt osäkerhetsfaktorer, tycker den är "klart godkänd".
"Det är framförallt Nordamerika och lastvagnar vi behöver hålla ögonen på nu. Spela bollen där den ligger, vara säkra på att vi använder de flexibilitetsverktyg vi har och komma i kapp kurvan. Vi ligger lite efter kurvan där det gäller anpassningen. Så det är nog kanske den viktigaste prioriteringen för oss. Men med det sagt som jag sa också, vi tror ju väldigt mycket på Nordamerika så vi får inte vara övernervösa nu och göra fel grejer utan vi ska påverka det vi kan."
Martin Lundstedt säger att bolaget behöver komma i balans gällande efterfrågan och produktionsnivåer.
"Vi ligger fortfarande efter. Den har korrigerats snabbare än vi hade räknat med beroende på de här osäkerhetsfaktorerna", säger han och lägger till:
"Sen handlar det om att att helt enkelt trimma tills kunderna börjar återvända för det kommer de göra i Nordamerika. Det underliggande behovet finns där, ersättningsbehovet finns där. Och när det kommer, då är vi i pool position för då har vi liksom trimmat. Vi har ett nytt produktprogram, vi har mer kapacitet än vad vi haft tidigare och vi ligger rätt när det gäller vår kostnadsmassa och då kommer vi få en bra hävstång."
För Europa så ser Volvo ljusare på framtiden, även om orderingången för Q3 var svag.
"Jag tycker att kvartal tre alltid är lite lurigt att analysera ur längre perspektiv eftersom det är ett semesterkvartal. Inte minst i Europa så är det alltid lite svårt att säga hur ser den långsiktiga trenden ut. Men tittar man lite längre så känner vi oss ändå trygga med att marknaden börjar bottna ur", säger VD.
Han beskriver det som att Volvo haft en korrektion 2024-2025 som gjort att totalmarknaden i Europa landar på 290 000 lastbilar. För 2026 guidar de för 295 000 lastbilar.
Lastbilsaffärens förhållande mellan inkommande ordrar och fakturerad försäljning, book to bill, var svag på 0,83 gånger i kvartalet.
"Det är lågt", håller Lundstedt med om, men vill nyansera bilden.
I Europa menar han att de levererat bra, men att bolaget medvetet varit restriktiva med orderläggningen i Asien och Latinamerika.
Det handlar om att de vill göra klart ordrar och se till att lagernivåerna går ner innan de tar sig an nya projekt.
"Tittar man på book to bill i de här två regionerna tidigare kvartal så har de varit väldigt positiva. Och då har vi sagt till dem: 'nu får ni använda de ordrar ni har gett innan vi lägger in nya'. Så vi inte får för stora obalanser mellan lager, orderbok och produktion."
Region | Utfall 2024 | Prognos 2025 | Förändring mot tidigare prognos | Prognos 2026 |
Europa 30 | 313 894 | 290 000 | oförändrad | 295 000 |
Nordamerika | 308 141 | 265 000 | -10 000 | 250 000 |
Brasilien | 97 686 | 85 000 | oförändrad | 75 000 |
Kina | 704 534 | 760 000 | +50 000 | 760 000 |
Indien | 351 252 | 360 000 | oförändrad | 380 000 |
Källa: Finwire
Region | Prognos 2025 | Tidigare prognos 2025 |
Europa | -5 till + 5 procent | -5 till + 5 procent |
Nordamerika | -10 till 0 procent | -15 till -5 procent |
Sydamerika | -5 till + 5 procent | -5 till + 5 procent |
Asien exklusive Kina | -5 till + 5 procent | -5 till + 5 procent |
Kina | +5 till +15 procent | +5 till +15 procent |
Källa: Finwire
Volvos aktie rasar när den viktiga Nordamerikanska marknaden inte levererar. "Sedan handlar det om att helt enkelt trimma tills kunderna börjar återvända", säger VD Martin Lundstedt till Placera.
Igår, 13:56
Volvos aktie har gått svagt den senaste månaden och faller ytterligare 8% på sin rapport för det tredje kvartalet. En rapport som inte levde upp till förväntningarna.
För första gången guidar lastbilstillverkaren för 2026 och bolagets VD Martin Lundstedt drar ner prognosen för den viktiga nordamerikanska marknaden.
"Den här prognosen är en av de mer osäkra prognoserna jag har givit. Eftersom det är så många parametrar fortfarande i luften, inte minst när det gäller Nordamerika. Egentligen måste man nästan titta på det som ett spann", säger Martin Lundstedt till Placera.
För 2025 tror bolaget på en försäljning av 265 000 lastbilar i Nordamerika, det är 10 000 färre än man tidigare sagt. Och för 2026 guidar de för 250 000 lastbilar.
VD tror att om kunderna känner av vilka förutsättningar som gäller för 2026 och framåt så kan orderingången bli stabilare.
Samtidigt använder VD ordet osäker väldigt många gånger under rapportkonferensen. Bland annat på grund av den fortsatta tullosäkerheten
"Skulle de komma in från första november då kan det ha en påverkan dels på totalmarknaden, men det kan också ha en påverkan på hur den relativa konkurrenssituationen ser ut med olika spelare. Där vi i det fallet relativt sett kommer att ha en komparativ fördel."
Volvos justerade rörelsemarginal har sjunkit till 10,6% från 12% förra året.
"Det är klart att det ligger i vårt intresse att hela tiden säkerställa att vi har en bra marginalutveckling", säger Lundstedt även om han, baserat på var vi är i cykeln samt osäkerhetsfaktorer, tycker den är "klart godkänd".
"Det är framförallt Nordamerika och lastvagnar vi behöver hålla ögonen på nu. Spela bollen där den ligger, vara säkra på att vi använder de flexibilitetsverktyg vi har och komma i kapp kurvan. Vi ligger lite efter kurvan där det gäller anpassningen. Så det är nog kanske den viktigaste prioriteringen för oss. Men med det sagt som jag sa också, vi tror ju väldigt mycket på Nordamerika så vi får inte vara övernervösa nu och göra fel grejer utan vi ska påverka det vi kan."
Martin Lundstedt säger att bolaget behöver komma i balans gällande efterfrågan och produktionsnivåer.
"Vi ligger fortfarande efter. Den har korrigerats snabbare än vi hade räknat med beroende på de här osäkerhetsfaktorerna", säger han och lägger till:
"Sen handlar det om att att helt enkelt trimma tills kunderna börjar återvända för det kommer de göra i Nordamerika. Det underliggande behovet finns där, ersättningsbehovet finns där. Och när det kommer, då är vi i pool position för då har vi liksom trimmat. Vi har ett nytt produktprogram, vi har mer kapacitet än vad vi haft tidigare och vi ligger rätt när det gäller vår kostnadsmassa och då kommer vi få en bra hävstång."
För Europa så ser Volvo ljusare på framtiden, även om orderingången för Q3 var svag.
"Jag tycker att kvartal tre alltid är lite lurigt att analysera ur längre perspektiv eftersom det är ett semesterkvartal. Inte minst i Europa så är det alltid lite svårt att säga hur ser den långsiktiga trenden ut. Men tittar man lite längre så känner vi oss ändå trygga med att marknaden börjar bottna ur", säger VD.
Han beskriver det som att Volvo haft en korrektion 2024-2025 som gjort att totalmarknaden i Europa landar på 290 000 lastbilar. För 2026 guidar de för 295 000 lastbilar.
Lastbilsaffärens förhållande mellan inkommande ordrar och fakturerad försäljning, book to bill, var svag på 0,83 gånger i kvartalet.
"Det är lågt", håller Lundstedt med om, men vill nyansera bilden.
I Europa menar han att de levererat bra, men att bolaget medvetet varit restriktiva med orderläggningen i Asien och Latinamerika.
Det handlar om att de vill göra klart ordrar och se till att lagernivåerna går ner innan de tar sig an nya projekt.
"Tittar man på book to bill i de här två regionerna tidigare kvartal så har de varit väldigt positiva. Och då har vi sagt till dem: 'nu får ni använda de ordrar ni har gett innan vi lägger in nya'. Så vi inte får för stora obalanser mellan lager, orderbok och produktion."
Region | Utfall 2024 | Prognos 2025 | Förändring mot tidigare prognos | Prognos 2026 |
Europa 30 | 313 894 | 290 000 | oförändrad | 295 000 |
Nordamerika | 308 141 | 265 000 | -10 000 | 250 000 |
Brasilien | 97 686 | 85 000 | oförändrad | 75 000 |
Kina | 704 534 | 760 000 | +50 000 | 760 000 |
Indien | 351 252 | 360 000 | oförändrad | 380 000 |
Källa: Finwire
Region | Prognos 2025 | Tidigare prognos 2025 |
Europa | -5 till + 5 procent | -5 till + 5 procent |
Nordamerika | -10 till 0 procent | -15 till -5 procent |
Sydamerika | -5 till + 5 procent | -5 till + 5 procent |
Asien exklusive Kina | -5 till + 5 procent | -5 till + 5 procent |
Kina | +5 till +15 procent | +5 till +15 procent |
Källa: Finwire
Volvos Q3
Investmentbolagen
Rapporter
Investor
Aktieråd
Volvos Q3
Investmentbolagen
Rapporter
Investor
Aktieråd
1 DAG %
Senast
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 701,40