Rapportfloden: Blandade resultat
Leovegas, Precise, Thunderful, Freja EID, Readly, Ferronordic, Hexatronic, Lundin Gold och Africa Energy finns bland bolagen som har rapporterat kvartalssiffror.

12 aug. 2021
Leovegas, Precise, Thunderful, Freja EID, Readly, Ferronordic, Hexatronic, Lundin Gold och Africa Energy finns bland bolagen som har rapporterat kvartalssiffror.
12 aug. 2021
First north-listade bioteknikbolaget Genovis hade en omsättningsökning om 26 procent till 19,5 miljoner kronor. Justerat för valutaeffekter var tillväxten 37 procent. Ebitda-resultatet uppgick till 2,8 miljoner kronor. Rörelseresultatet förbättrades till 1,4 miljoner kronor (-1,3).
Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -1,8 miljoner kronor och likvida medel vid periodens slut var 41,7 miljoner kronor.
Genovis påverkas fortsatt av dämpad kundaktivitet för enzym i bolagets Analytics-segmentet till följd av covid-19. Även störningar i globala logistikkedjor har påverkat bolaget under kvartalet. Genovis såg också en dämpad aktivitet i antikroppsaffären till följd av begränsningar och förseningar i kundprojekt.
"Trots dessa utmaningar levererar vi stark tillväxt, drivet både av organisk tillväxt hos befintliga kunder och av nya applikationsområden för våra produkter, vilket visar på kraften i vår innovativa och kundfokuserade affärsmodell och organisation", skriver vd Fredrik Olsson i delårsrapporten som släpptes tidigare på torsdagsmorgonen.
Genovis fortsätter följa sin produktutvecklingsstrategi enligt plan genom ytterligare lanseringar av två nya produkter.
"Med ett fortsatt bra momentum i våra produktutvecklingsaktiviteter ser jag fram emot fler produktlanseringar under andra halvåret", skriver vd.
"Trots att vi fortsätter uppleva fördröjningar och dämpad kundaktivitet till följd av pandemin fortsätter vi leverera tillväxt vilket är mycket tillfredställande. Även om marknadsförutsättningarna sannolikt fortsatt kommer att påverkas av covid-19-pandemin under andra halvåret ser jag positivt på Genovis utvecklingspotential över tid", heter det i rapporten.
Medicinteknikbolaget Alphahelix ökade sin nettoomsättning drygt 154 procent till 15,8 miljoner kronor på koncernnivå för det andra kvartalet 2021 (6,2).
Resultat efter skatt steg till 3,5 miljoner kronor (0,8) och periodens kassaflöde uppgick till 5 miljoner kronor för perioden (-0,4).
Koncernen har under perioden haft en bruttomarginal på över 42 procent och en nettomarginal på strax under 23 procent. Techtum Lab bidrar fortsatt mest till den ökade omsättningen.
"Även om pandemirelaterade produkter står för en betydande del av omsättningsökningen så ser vi även positiv utveckling på huvuddelen av Techtums agenturer. Vi har fortsatt ökad kundaktivitet med gott tillflöde av nya kunder", skriver bolaget i halvårsrapporten.
Det är fortsatt svårt att boka in fysiska säljbesök varför frekvensen på kundbesök varit fortsatt låg.
"Vi hoppas på en normalisering under Q3", uppges det.
Vidare har Alphahelix Technologies har haft låg omsättning under perioden.
"Bugscreener-kunderna är fortsatt upptagna med pandemin. Rob har haft låg försäljning under perioden. Tyvärr har bolagets resurser behövts allokeras till Techtum för att klara av den snabba expansionen Techtum haft", konstaterar Alphahelix.
Nettoomsättningen för den First North-listade digitala marknadsföringsbyrån Ayima ökade med 46 procent till 40,5 miljoner kronor för det andra kvartalet 2021 (27,8).
Ebitda-resultatet steg 162 procent till 4,7 miljoner kronor (1,8) med en ebitda-marginal som ökade till 11 procent (6). Periodens nettoresultat var 1,6 miljoner kronor (-1,4).
Bruttomarginalen sjönk till 50 procent (66) efter en ökning av lågmarginaltjänster.
"Detta väntas fortsätta under tredje kvartalet 2021 när vissa befintliga kunder fortsätter att öka sina budgetar för denna typ av tjänster", skriver Ayima.
Driftkostnaderna sjönk till 15,7 miljoner kronor (16,6).
"Driftkostnaden fortsätter att vara låga första halvåret, trots ökade intäkter och nya affärer. Vi förväntar oss en viss ökning i driftkostnaderna senare under året när personalanställningen fortsätter och lönekostnaderna för erfaren personal ökar likaså, men den fast kostnadsbasen kommer inte förändras så vi förväntar oss ingen meningsfull påverkan på marginalen", skriver vd:n Mike Jacobson i halvårsrapporten.
Transtemas nettoomsättning uppgick till 448 miljoner kronor (344) under andra kvartalet 2021. Organisk tillväxt, justerat för avyttrade dotterföretag, uppgick till 38,9 procent.
Ebitda-resultatet blev 52,6 miljoner kronor (19,4), vilket motsvarar en marginal om 11,7 procent (5,6). Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 38,8 miljoner kronor (43,1).
Transtemas vd Magnus Johansson beskriver affärsläget som fortsatt gynnsamt med ett stabilt inflöde av förfrågningar. Vidare har bolaget fortsatt minskat sin skuldsättning och kommer i högre grad att fokusera på expansion och möjliga förvärv.
"Vi har under andra kvartalet påbörjat arbetet att hitta attraktiva förvärvskandidater som kompletterar och breddar vår nuvarande verksamhet och våra marknader", skriver Magnus Johansson, i delårsrapporten.
Transtemas styrelse har satt nya finansiella mål, vilket meddelades tidigare på torsdagsmorgonen.
Vad gäller Transtemas två återstående tvister från åren 2016–2019 då bolaget hade omfattande verksamhet inom villafibernät drar ut på tiden. Tvisten i Danmark väntar på domstolsprocess med start troligen sent 2021 och i Sverige kommer processer i skiljenämnd troligen att pågå under de kommande åren.
"Även om det finns en fortsatt osäkerhet om utfallet av dessa tvister, gör vi i dag ingen annan bedömning än tidigare redovisats", heter det.
Transtemas arbete med förberedelser för byte till börsens huvudlista går planenligt, skriver vd.
Qleanairs nettoomsättning uppgick till 112 miljoner kronor (137) under det andra kvartalet 2021. Återkommande intäkter var 64,0 miljoner kronor (64,8).
"Försäljningen av Cabin solution i Japan har gått ner under andra kvartalet 2021 i relation till det andra kvartalet 2020. Jämförelsetalen är utmanande då den nya hälsofrämjandelagen resulterade i en exceptionellt stark inledning på 2020 för produktkategorin Cabin solutions i Apac", står det i rapporten.
Installerade enheter uppgick till 10.746 (9.217). Orderingången var 91,6 miljoner kronor (71,6). Ebitda-resultatet landade på 28,0 miljoner kronor (32,4) medan rörelseresultat (ebit) uppgick till 20,8 miljoner kronor (25,3) Periodens resultat blev 14,9 miljoner kronor (17,4) motsvarande 1:00 kronor per aktie (1:17).
"Vår tillväxtstrategi står fast, med fokus på att utveckla och växa våra nya produktkategorier Facility solutions och Room solutions och att bibehålla vår starka position inom Cabin solutions. Vi ser fortsatt goda tillväxtmöjligheter på samtliga marknader, med våra renrumslösningar i Americas, Facility solutions och Room solutions i Emea och Cabin solutions och Facility solutions i Apac", skriver vd Christina Lindstedt.
Det First North-noterade IT-konsultbolaget CAG Group redovisar ett nettoresultat för det andra kvartalet 2021 på 10,2 miljoner kronor (8,6). Rörelseresultatet förbättrades något till 13,6 miljoner kronor (13,0).
Intäkterna ökade till 171 miljoner kronor (139). Det motsvarar en tillväxt om 22,6 procent (12,3), varav förvärvad tillväxt var 16,0 procentenheter (20,1) organisk tillväxt 6,6 procentenheter (-7,8).
"Utvecklingen innebär att vi taktar väl mot att uppfylla våra finansiella mål om en omsättning på 700 miljoner kronor på rullande basis vid utgången av 2021 och en justerad ebita-marginal om 8 procent över en konjunkturcykel", skriver vd Åsa Landén Ericsson i delårsrapporten.
I kvartalets omsättning ingick intäkter från underkonsulter med 29,7 miljoner kronor (19,2).
Antal arbetsdagar uppgick till 61 (60). En arbetsdag motsvarar omkring 2 miljoner kronor i omsättning och runt 0,6 miljoner kronor i ökat rörelseresultat, enligt bolaget.
XMRrealitys nettoomsättning uppgick till 5,7 miljoner kronor (5,5) under andra kvartalet 2021.
De årligt återkommande intäkterna, ARR, steg 23 procent till 17,6 miljoner kronor. Bruttomarginalen var 90 procent under kvartalet.
Orderingången steg till 6,6 miljoner kronor (6,4) och orderstocken låg på 15,1 miljoner kronor (10,3). Rörelseresultatet blev -7,7 miljoner kronor (-7,1). De likvida medlen var 62,8 miljoner kronor vid kvartalets utgång.
First North-listade JLT Mobile Computers rapporterar en nettoomsättning på 36,3 miljoner kronor för det andra kvartalet 2021 (29,9). Orderingången under andra kvartalet uppgick till 55,0 miljoner kronor (29,0). Bruttomarginalen blev 41,7 procent (39,8).
Rörelseresultatet ökade till 3,5 procent (1,8).
JLT har kunnat motverka den globala komponentbrist som råder på världsmarknaden och anpassat sin lokala tillverkning för att upprätthålla leveranser till kund med en bibehållen bruttomarginal.
"I dagsläget ser situationen bra ut, men komponentbristen är inte över och det är svårt att förutse hur den kan komma att påverka vår leveranskapacitet framöver", skriver bolagets vd Per Holmberg.
Garo, som utvecklar och tillverkar produkter och helhetslösningar för elinstallationsmarknaden, redovisar ett resultat efter skatt på 42,6 miljoner kronor för det andra kvartalet 2021 (18,1). Resultatet per aktie uppgick till 0:85 kronor (0:36).
Rörelseresultatet blev 55,1 miljoner kronor (30,3), med en rörelsemarginal på 16,1 procent (12,7).
Nettoomsättningen uppgick till 341 miljoner kronor (238). Tillväxten uppgick till 43 procent.
Arla Plast, som noterades på Stockholmsbörsen i slutet på maj i år, hade en försäljningsvolym på 6.100 ton under det andra kvartalet (7.200). Nettoomsättningen minskade med 6 procent till 246 miljoner kronor och den organiska minskningen var 7 procent.
Rörelseresultatet minskade till 23,7 miljoner kronor (38,5). Justerat rörelseresultat uppgick till 26,4 miljoner kronor (38,5). Resultat per aktie efter utspädning till 0:88 kronor (1:46).
"I takt med att världen mer och mer återgår till normala beteenden i spåren av pandemin, har även efterfrågan på transparenta barriärprodukter vilka använts till skydd, avtagit under andra kvartalet. Vi ser nu istället att efterfrågan successivt kommer tillbaka från tillverkning och byggnation, där hem och trädgård varit ett särskilt starkt tema under kvartalet", skriver vd Henrik Håkansson.
Framöver ser Arla att efterfrågan från andra applikationsområden än de som drivits av pandemin successivt ökar samtidigt som efterfrågan på barriärprodukter är kraftigt reducerad. Den allmänna europeiska konjunkturen är stark såväl inom tillverkning som byggnation.
"Däremot tyngs efterfrågan på bolagets produkter av den höga prisnivån och en ovilja att köpa mer än nödvändigt, då priserna på våra produkter förväntas gå ned i takt med att priserna på insatsmaterial går ned under andra hälften av 2021", skriver Henrik Håkansson.
Mobilkasinobolaget Leovegas redovisar ett ebitda-resultat på 9,8 miljoner euro för det andra kvartalet 2021 (23).
Ebitda-marginalen uppgick till 10,1 procent mot 20,8 procent motsvarande kvartal föregående år. Intäkterna blev 96,8 miljoner euro (111), en minskning med 13 procent. Exklusive Tyskland ökade intäkterna med 3 procent.
Leo Vegas preliminära intäkter i juli var 32,8 miljoner euro (30,7), vilket motsvarar en ökning på 7 procent jämfört med samma månad föregående år. Det framgår av rapporten för det andra kvartalet. Med Tyskland borträknat ökade intäkterna i juli med 23 procent.
Leo Vegas siffror fortsätter att påverkas "kraftigt" av den reglering som genomfördes i Tyskland under den andra halvan av föregående år.
Det skriver vd Gustaf Hagman i kvartalsrapporten för det andra kvartalet.
"Vi bedömer att det kommer ta tid att skapa ett balanserat och rättvist marknadsklimat och har därför valt att skifta fokus och investeringar till andra, mer lönsamma, marknader. Långsiktigt tror vi fortfarande att Tyskland, med Europas största befolkning, erbjuder stora möjligheter för gruppen", skriver Gustaf Hagman.
"De flesta av våra marknader har fortsatt att utvecklas väl med hög tvåsiffrig tillväxt i nyckelmarknader som Italien och Spanien. Vår svenska utveckling är uppmuntrande med en ny rekordomsättning under kvartalet. Vi växer även snabbt i Nordamerika som nu står för 10 procent av gruppens intäkter", skriver vd:n.
Sammantaget minskade bolagets omsättning i Tyskland med 81 procent och står nu för 4 procent av de totala intäkterna.
Under kvartalet såg bolaget även ökad konkurrens från andra nöjesaktiviteter när samhällen börjar öppnas upp efter pandemin. Men vd Gustaf Hagman räknar med att tillväxten i det tredje kvartalet kommer att vara positiv på årsbasis.
Precise Biometrics, som levererar identifieringsmjukvara, redovisar ett rörelseresultat för det andra kvartalet 2021 på -4,6 miljoner kronor (-1,1).
Ebitda, rörelseresultatet före av- och nedskrivningar, blev -0,8 miljoner kronor (2,0). Resultat efter skatt blev -4,6 miljoner kronor (1,5). Nettoomsättningen uppgick till 18,7 miljoner kronor (23,6).
Precise Biometrics omsättning under det andra kvartalet drevs främst av intäkter från Algo.
"Inom Algo hade vi intäkter med höga marginaler vilket avspeglar vår starka marknadsposition. Komponentbristen har dock minskat våra royaltyintäkter", skriver vd Stefan Persson i rapporten.
Han uppger vidare att bolaget fortsätter att vinna viktiga projekt tillsammans med sina nyckelpartners med Biomatch Mobile som integreras i olika serier av smarta enheter från ledande OEM-tillverkare.
"Även om komponentbristen fortsätter har vi goda möjligheter framöver att återgå till tidigare volymer", skriver Stefan Persson.
Tillväxten inom produktområdet Digital Identity uppgick till 169 procent. Bolaget har en "mycket spännande" pipeline avseende produkten Youniq med flera projekt tillsammans med partners.
"Den starka lönsamheten inom Algo ger möjlighet till en egenfinansierad uppbyggnad av Digital Identity. Resurserna fördelas jämnt mellan produktområdena och med fortsatt tillväxt inom Digital Identity jämte återhämtning inom Algo ser vi att bolaget kommer uppnå lönsamhet", skriver Stefan Persson.
Efter satsningar inom Digital Identity, samt påverkan av komponentbrist uppgick Precise Biometrics ebitda-resultat till -0,8 miljoner kronor under andra kvartalet (2,0), trots minskning av royaltyintäkter.
"Justerat för satsningar inom Digital Identity ser vi en stark underliggande lönsamhet i bolaget", skriver Stefan Persson.
Probiotikabolaget Biogaia redovisar ett resultat efter skatt på 54,7 miljoner kronor för det andra kvartalet 2021 (79,0). Resultatet per aktie uppgick till 2:71 kronor (4:52).
Nettoomsättningen uppgick till 203 miljoner kronor (245). Rörelseresultatet blev 69,2 miljoner kronor (100), motsvarande en rörelsemarginal på 34 procent (41).
Gamingbolaget Thunderfuls intäkterna ökade med cirka 13 procent till 557 miljoner kronor under det andra kvartalet 2021. Nettoomsättningen uppgick till 540 miljoner kronor (490).
Justerad ebita blev 42,0 miljoner kronor (38,6) och justerad ebitda uppgick till till 54,6 miljoner kronor (43,3). Rörelseresultatet (ebit) minskade till 24,9 miljoner kronor (29,3). Kvartalets resultat blev 20,4 miljoner kronor (22,6) motsvarande 0:29 kronor per aktie (0:45). Det operativa kassaflödet uppgick till –67,0 miljoner kronor (33,5).
"I enlighet med våra mål ökade Games-segmentet kraftigt under årets andra kvartal, och stod för första gången för mer än hälften av intjäningen", kommenterar vd Brjann Sigurgeirsson i delårsrapporten.
Framöver är Thundersfuls målsättning att ge ut ungefär ett spel i månaden, "och ungefär den takten håller vi redan", skriver vd.
Freja EID hade en nettoomsättning på 5,4 miljoner kronor (6,2) och ett ebitda-resultat om -7,4 miljoner kronor (-6,9) under det andra kvartalet 2021. Rörelseresultatet (ebit) uppgick till -10,4 miljoner kronor (-10,2).
Periodens resultat för kvarvarande verksamhet uppgick till -10,7 miljoner kronor (-10,3), motsvrande -0:65 kronor per aktie (-0:71).
Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -10,2 miljoner kronor (-22,6).
"Tillväxten var fortsatt hög under andra kvartalet på de fyra nyckeltal som vi bedömer vara de viktigaste indikatorerna för Freja eID:s utveckling: antal användare, transaktioner, avtal samt intäkter. Med en god utveckling över flera kvartal är detta ett starkt kvitto på vår strategi för Freja EID", skriver vd Johan Henrikson i rapporten.
Under andra kvartalet ökade antalet användare med 67.000, eller cirka 47 procent från föregående kvartal. Antalet avtal ökade med 14 procent från föregående kvartal. Transaktioner ökade med 43 procent från föregående kvartal.
Det digitala magasinbolaget Readly redovisar ett resultat efter skatt på -58,2 miljoner kronor för det andra kvartalet 2021 (-66,1).
Rörelseresultatet blev -54,3 miljoner kronor (-59,4) och rörelsemarginalen var -49,0 procent (-71,2). De totala intäkterna uppgick till 111 miljoner kronor (83,4) motsvarande en tillväxt på 32,5 procent.
Antalet fullt betalande prenumeranter ökade med 29,7 procent till 420.135. Den genomsnittliga intäkten per användare uppgick till 91 kronor (93).
Ferronordic, återförsäljare av anläggningsmaskiner, redovisar ett rörelseresultat på 144 miljoner kronor för det andra kvartalet 2021. Rörelsemarginalen var 9,0 procent, enligt delårsrapporten.
Analytikerna hade räknat med ett rörelseresultat på 131 miljoner kronor och en rörelsemarginal på 8,0 procent, enligt Infronts sammanställning av tre analytikers prognoser.
Resultatet efter skatt uppgick till 86 miljoner kronor och resultatet per aktie var 5:94 kronor. Här låg förväntningarna på ett nettoresultat om 96 miljoner kronor och ett resultat per aktie på 6:62 kronor.
Nettoomsättningen uppgick till 1.590 miljoner kronor, mot väntade 1.633 miljoner kronor, enligt Infront.
Ferronordic upplevde ytterligare ett starkt kvartal med en god prestation inom samtliga affärsområden. Det skriver vd Lars Corneliusson i bolagets rapport för det andra kvartalet.
"/…/försäljningen växte på marknader som fortsatte att återhämta sig, och vi noterade vårt hittills bästa rörelseresultat för ett enskilt kvartal", noterar han.
På bolagets ryska marknad ökade omsättningen med 54 procent i lokal valuta, och 31 procent i kronor för det andra kvartalet. Affärsområdet uppnådde ett "rekordresultat" för ett enskilt kvartal.
"I Ryssland/CIS ökade marknaden för anläggningsmaskiner med 74 procent, främst till följd av uppdämd efterfrågan, högre råvarupriser och ökade infrastruktur-investeringar", uppger Lars Corneliusson.
Återhämtningen i den tyska lastbilsmarknaden fortsatte i takt med näringslivet i stort. Leveransstörningar utgör dock ett allmänt problem för närvarande, understryker Ferronordic-chefen.
Försäljningen av nya lastbilar mätt i enheter ökade med 47 procent och bolaget tog marknadsandelar. Försäljningen av begagnade lastbilar, som lanserades i slutet av förra året, bidrog positivt.
Vid en framåtblick konstaterar Lars Corneliusson att en fortsatt återhämtning på bolagets marknader väntas, allteftersom ekonomierna öppnas och till följd av uppdämd efterfrågan.
Hexatronic, systemleverantör inom fiberoptisk kabel och infrastrukturlösningar för telekomföretag, redovisar ett resultat efter skatt på 68,1 miljoner kronor för det andra kvartalet 2021 (33,1). Resultatet per aktie uppgick till 1:79 kronor (0:88).
Rörelseresultatet, på ebit-nivå, blev 94,0 miljoner kronor (46,6) och ebita-resultatet 102 miljoner kronor (53,6).
"Ebita i andra kvartalet har påverkats positivt med cirka 8 miljoner kronor till följd av amerikanska myndigheters beslut att efterskänka lån relaterade till covid-19 som upptagits genom Blue Diamond Industries", skriver Hexatronic i rapporten.
Nettoomsättningen uppgick till 782 miljoner kronor (509), motsvarande en tillväxt på 54 procent. Den organiska tillväxten var 38 procent.
På rullande tolv månader ligger Hexatronic nu med 35 procent försäljningstillväxt och 11,5 procent ebita-marginal, vilket är över bolagets mål om minst 20 procents tillväxt och minst 10 procent i ebita-marginal, noterar vd Henrik Larsson Lyon i rapporten.
"Vi noterar för det andra kvartalet fortsatt höga kostnader för transporter och råmaterial till följd av den pågående pandemin. Effekter som vi bedömer kommer bestå under resten av året", skriver han.
Lundin Gold behåller sitt prognosintervall för helåret 2021 om en produktion på 380.000 till 420.000 uns guld vid Fruta del note-gruvan men räknar nu med att avsluta året närmare den övre delen av intervallet.
Vad gäller så kallad AISC-kostnad per sålt uns guld räknar bolaget nu med att hamna närmare den lägre delen av tidigare prognosintervall 770-830 dollar. Det framgår av delårsrapporten som släpptes under natten till torsdagen.
I rapporten framgår det också att Lundin Golds nettointäkter under andra kvartalet uppgick till 140 miljoner dollar (13,1) och att nettoresultatet blev 50,0 miljoner dollar (-64,4).
Bolaget sålde totalt 125.412 uns guld till ett snittpris om 1.773 dollar per uns under kvartalet.
Operativa kostnader och så kallade AISC-kostnader för kvartalet var 596 respektive 720 dollar per uns sålt under kvartalet.
Resultatet från gruvverksamheten uppgick till 111 miljoner dollar (4,4) och bolagets kassaflöde från verksamheten var 142 miljoner dollar.
Lundin Gold meddelade i juli att bolaget under andra kvartalet hade en produktion om 108.799 uns guld från Fruta Del Norte-gruvan i Ecuador.
Africa Energy, med prospekteringstillgångar i Sydafrika och Namibia, hade ett nettoresultat om -0,7 miljoner dollar under det tredje kvartalet 2021 (-2,4).
Den 30 juni hade bolaget en kassa (cash) om 13,8 miljoner dollar och sysselsatt kapital om 11,8 miljoner dollar, vilket kan jämföras med 19,6 respektive 18,2 miljoner den 31 december. Minskningen beror på operativa kostnader och investeringar i Main Street 1549 som krävs för finansiering av Block 11B/12B, skriver Africa Energy.
Africa Energy har 49 procent av utestående aktier (common shares) och 100 procent av B-aktierna i Main Street 1549 som i sin tur har 10 procent i prospekteringsrättigheterna för Block 11B/12B Sydafrika. Africa Energy har även 27,5 procent i Block 2B Sydafrika samt 14,6 procent i Petroleum Exploration License 37 utanför Namibia.
Leovegas, Precise, Thunderful, Freja EID, Readly, Ferronordic, Hexatronic, Lundin Gold och Africa Energy finns bland bolagen som har rapporterat kvartalssiffror.
12 aug. 2021
First north-listade bioteknikbolaget Genovis hade en omsättningsökning om 26 procent till 19,5 miljoner kronor. Justerat för valutaeffekter var tillväxten 37 procent. Ebitda-resultatet uppgick till 2,8 miljoner kronor. Rörelseresultatet förbättrades till 1,4 miljoner kronor (-1,3).
Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -1,8 miljoner kronor och likvida medel vid periodens slut var 41,7 miljoner kronor.
Genovis påverkas fortsatt av dämpad kundaktivitet för enzym i bolagets Analytics-segmentet till följd av covid-19. Även störningar i globala logistikkedjor har påverkat bolaget under kvartalet. Genovis såg också en dämpad aktivitet i antikroppsaffären till följd av begränsningar och förseningar i kundprojekt.
"Trots dessa utmaningar levererar vi stark tillväxt, drivet både av organisk tillväxt hos befintliga kunder och av nya applikationsområden för våra produkter, vilket visar på kraften i vår innovativa och kundfokuserade affärsmodell och organisation", skriver vd Fredrik Olsson i delårsrapporten som släpptes tidigare på torsdagsmorgonen.
Genovis fortsätter följa sin produktutvecklingsstrategi enligt plan genom ytterligare lanseringar av två nya produkter.
"Med ett fortsatt bra momentum i våra produktutvecklingsaktiviteter ser jag fram emot fler produktlanseringar under andra halvåret", skriver vd.
"Trots att vi fortsätter uppleva fördröjningar och dämpad kundaktivitet till följd av pandemin fortsätter vi leverera tillväxt vilket är mycket tillfredställande. Även om marknadsförutsättningarna sannolikt fortsatt kommer att påverkas av covid-19-pandemin under andra halvåret ser jag positivt på Genovis utvecklingspotential över tid", heter det i rapporten.
Medicinteknikbolaget Alphahelix ökade sin nettoomsättning drygt 154 procent till 15,8 miljoner kronor på koncernnivå för det andra kvartalet 2021 (6,2).
Resultat efter skatt steg till 3,5 miljoner kronor (0,8) och periodens kassaflöde uppgick till 5 miljoner kronor för perioden (-0,4).
Koncernen har under perioden haft en bruttomarginal på över 42 procent och en nettomarginal på strax under 23 procent. Techtum Lab bidrar fortsatt mest till den ökade omsättningen.
"Även om pandemirelaterade produkter står för en betydande del av omsättningsökningen så ser vi även positiv utveckling på huvuddelen av Techtums agenturer. Vi har fortsatt ökad kundaktivitet med gott tillflöde av nya kunder", skriver bolaget i halvårsrapporten.
Det är fortsatt svårt att boka in fysiska säljbesök varför frekvensen på kundbesök varit fortsatt låg.
"Vi hoppas på en normalisering under Q3", uppges det.
Vidare har Alphahelix Technologies har haft låg omsättning under perioden.
"Bugscreener-kunderna är fortsatt upptagna med pandemin. Rob har haft låg försäljning under perioden. Tyvärr har bolagets resurser behövts allokeras till Techtum för att klara av den snabba expansionen Techtum haft", konstaterar Alphahelix.
Nettoomsättningen för den First North-listade digitala marknadsföringsbyrån Ayima ökade med 46 procent till 40,5 miljoner kronor för det andra kvartalet 2021 (27,8).
Ebitda-resultatet steg 162 procent till 4,7 miljoner kronor (1,8) med en ebitda-marginal som ökade till 11 procent (6). Periodens nettoresultat var 1,6 miljoner kronor (-1,4).
Bruttomarginalen sjönk till 50 procent (66) efter en ökning av lågmarginaltjänster.
"Detta väntas fortsätta under tredje kvartalet 2021 när vissa befintliga kunder fortsätter att öka sina budgetar för denna typ av tjänster", skriver Ayima.
Driftkostnaderna sjönk till 15,7 miljoner kronor (16,6).
"Driftkostnaden fortsätter att vara låga första halvåret, trots ökade intäkter och nya affärer. Vi förväntar oss en viss ökning i driftkostnaderna senare under året när personalanställningen fortsätter och lönekostnaderna för erfaren personal ökar likaså, men den fast kostnadsbasen kommer inte förändras så vi förväntar oss ingen meningsfull påverkan på marginalen", skriver vd:n Mike Jacobson i halvårsrapporten.
Transtemas nettoomsättning uppgick till 448 miljoner kronor (344) under andra kvartalet 2021. Organisk tillväxt, justerat för avyttrade dotterföretag, uppgick till 38,9 procent.
Ebitda-resultatet blev 52,6 miljoner kronor (19,4), vilket motsvarar en marginal om 11,7 procent (5,6). Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 38,8 miljoner kronor (43,1).
Transtemas vd Magnus Johansson beskriver affärsläget som fortsatt gynnsamt med ett stabilt inflöde av förfrågningar. Vidare har bolaget fortsatt minskat sin skuldsättning och kommer i högre grad att fokusera på expansion och möjliga förvärv.
"Vi har under andra kvartalet påbörjat arbetet att hitta attraktiva förvärvskandidater som kompletterar och breddar vår nuvarande verksamhet och våra marknader", skriver Magnus Johansson, i delårsrapporten.
Transtemas styrelse har satt nya finansiella mål, vilket meddelades tidigare på torsdagsmorgonen.
Vad gäller Transtemas två återstående tvister från åren 2016–2019 då bolaget hade omfattande verksamhet inom villafibernät drar ut på tiden. Tvisten i Danmark väntar på domstolsprocess med start troligen sent 2021 och i Sverige kommer processer i skiljenämnd troligen att pågå under de kommande åren.
"Även om det finns en fortsatt osäkerhet om utfallet av dessa tvister, gör vi i dag ingen annan bedömning än tidigare redovisats", heter det.
Transtemas arbete med förberedelser för byte till börsens huvudlista går planenligt, skriver vd.
Qleanairs nettoomsättning uppgick till 112 miljoner kronor (137) under det andra kvartalet 2021. Återkommande intäkter var 64,0 miljoner kronor (64,8).
"Försäljningen av Cabin solution i Japan har gått ner under andra kvartalet 2021 i relation till det andra kvartalet 2020. Jämförelsetalen är utmanande då den nya hälsofrämjandelagen resulterade i en exceptionellt stark inledning på 2020 för produktkategorin Cabin solutions i Apac", står det i rapporten.
Installerade enheter uppgick till 10.746 (9.217). Orderingången var 91,6 miljoner kronor (71,6). Ebitda-resultatet landade på 28,0 miljoner kronor (32,4) medan rörelseresultat (ebit) uppgick till 20,8 miljoner kronor (25,3) Periodens resultat blev 14,9 miljoner kronor (17,4) motsvarande 1:00 kronor per aktie (1:17).
"Vår tillväxtstrategi står fast, med fokus på att utveckla och växa våra nya produktkategorier Facility solutions och Room solutions och att bibehålla vår starka position inom Cabin solutions. Vi ser fortsatt goda tillväxtmöjligheter på samtliga marknader, med våra renrumslösningar i Americas, Facility solutions och Room solutions i Emea och Cabin solutions och Facility solutions i Apac", skriver vd Christina Lindstedt.
Det First North-noterade IT-konsultbolaget CAG Group redovisar ett nettoresultat för det andra kvartalet 2021 på 10,2 miljoner kronor (8,6). Rörelseresultatet förbättrades något till 13,6 miljoner kronor (13,0).
Intäkterna ökade till 171 miljoner kronor (139). Det motsvarar en tillväxt om 22,6 procent (12,3), varav förvärvad tillväxt var 16,0 procentenheter (20,1) organisk tillväxt 6,6 procentenheter (-7,8).
"Utvecklingen innebär att vi taktar väl mot att uppfylla våra finansiella mål om en omsättning på 700 miljoner kronor på rullande basis vid utgången av 2021 och en justerad ebita-marginal om 8 procent över en konjunkturcykel", skriver vd Åsa Landén Ericsson i delårsrapporten.
I kvartalets omsättning ingick intäkter från underkonsulter med 29,7 miljoner kronor (19,2).
Antal arbetsdagar uppgick till 61 (60). En arbetsdag motsvarar omkring 2 miljoner kronor i omsättning och runt 0,6 miljoner kronor i ökat rörelseresultat, enligt bolaget.
XMRrealitys nettoomsättning uppgick till 5,7 miljoner kronor (5,5) under andra kvartalet 2021.
De årligt återkommande intäkterna, ARR, steg 23 procent till 17,6 miljoner kronor. Bruttomarginalen var 90 procent under kvartalet.
Orderingången steg till 6,6 miljoner kronor (6,4) och orderstocken låg på 15,1 miljoner kronor (10,3). Rörelseresultatet blev -7,7 miljoner kronor (-7,1). De likvida medlen var 62,8 miljoner kronor vid kvartalets utgång.
First North-listade JLT Mobile Computers rapporterar en nettoomsättning på 36,3 miljoner kronor för det andra kvartalet 2021 (29,9). Orderingången under andra kvartalet uppgick till 55,0 miljoner kronor (29,0). Bruttomarginalen blev 41,7 procent (39,8).
Rörelseresultatet ökade till 3,5 procent (1,8).
JLT har kunnat motverka den globala komponentbrist som råder på världsmarknaden och anpassat sin lokala tillverkning för att upprätthålla leveranser till kund med en bibehållen bruttomarginal.
"I dagsläget ser situationen bra ut, men komponentbristen är inte över och det är svårt att förutse hur den kan komma att påverka vår leveranskapacitet framöver", skriver bolagets vd Per Holmberg.
Garo, som utvecklar och tillverkar produkter och helhetslösningar för elinstallationsmarknaden, redovisar ett resultat efter skatt på 42,6 miljoner kronor för det andra kvartalet 2021 (18,1). Resultatet per aktie uppgick till 0:85 kronor (0:36).
Rörelseresultatet blev 55,1 miljoner kronor (30,3), med en rörelsemarginal på 16,1 procent (12,7).
Nettoomsättningen uppgick till 341 miljoner kronor (238). Tillväxten uppgick till 43 procent.
Arla Plast, som noterades på Stockholmsbörsen i slutet på maj i år, hade en försäljningsvolym på 6.100 ton under det andra kvartalet (7.200). Nettoomsättningen minskade med 6 procent till 246 miljoner kronor och den organiska minskningen var 7 procent.
Rörelseresultatet minskade till 23,7 miljoner kronor (38,5). Justerat rörelseresultat uppgick till 26,4 miljoner kronor (38,5). Resultat per aktie efter utspädning till 0:88 kronor (1:46).
"I takt med att världen mer och mer återgår till normala beteenden i spåren av pandemin, har även efterfrågan på transparenta barriärprodukter vilka använts till skydd, avtagit under andra kvartalet. Vi ser nu istället att efterfrågan successivt kommer tillbaka från tillverkning och byggnation, där hem och trädgård varit ett särskilt starkt tema under kvartalet", skriver vd Henrik Håkansson.
Framöver ser Arla att efterfrågan från andra applikationsområden än de som drivits av pandemin successivt ökar samtidigt som efterfrågan på barriärprodukter är kraftigt reducerad. Den allmänna europeiska konjunkturen är stark såväl inom tillverkning som byggnation.
"Däremot tyngs efterfrågan på bolagets produkter av den höga prisnivån och en ovilja att köpa mer än nödvändigt, då priserna på våra produkter förväntas gå ned i takt med att priserna på insatsmaterial går ned under andra hälften av 2021", skriver Henrik Håkansson.
Mobilkasinobolaget Leovegas redovisar ett ebitda-resultat på 9,8 miljoner euro för det andra kvartalet 2021 (23).
Ebitda-marginalen uppgick till 10,1 procent mot 20,8 procent motsvarande kvartal föregående år. Intäkterna blev 96,8 miljoner euro (111), en minskning med 13 procent. Exklusive Tyskland ökade intäkterna med 3 procent.
Leo Vegas preliminära intäkter i juli var 32,8 miljoner euro (30,7), vilket motsvarar en ökning på 7 procent jämfört med samma månad föregående år. Det framgår av rapporten för det andra kvartalet. Med Tyskland borträknat ökade intäkterna i juli med 23 procent.
Leo Vegas siffror fortsätter att påverkas "kraftigt" av den reglering som genomfördes i Tyskland under den andra halvan av föregående år.
Det skriver vd Gustaf Hagman i kvartalsrapporten för det andra kvartalet.
"Vi bedömer att det kommer ta tid att skapa ett balanserat och rättvist marknadsklimat och har därför valt att skifta fokus och investeringar till andra, mer lönsamma, marknader. Långsiktigt tror vi fortfarande att Tyskland, med Europas största befolkning, erbjuder stora möjligheter för gruppen", skriver Gustaf Hagman.
"De flesta av våra marknader har fortsatt att utvecklas väl med hög tvåsiffrig tillväxt i nyckelmarknader som Italien och Spanien. Vår svenska utveckling är uppmuntrande med en ny rekordomsättning under kvartalet. Vi växer även snabbt i Nordamerika som nu står för 10 procent av gruppens intäkter", skriver vd:n.
Sammantaget minskade bolagets omsättning i Tyskland med 81 procent och står nu för 4 procent av de totala intäkterna.
Under kvartalet såg bolaget även ökad konkurrens från andra nöjesaktiviteter när samhällen börjar öppnas upp efter pandemin. Men vd Gustaf Hagman räknar med att tillväxten i det tredje kvartalet kommer att vara positiv på årsbasis.
Precise Biometrics, som levererar identifieringsmjukvara, redovisar ett rörelseresultat för det andra kvartalet 2021 på -4,6 miljoner kronor (-1,1).
Ebitda, rörelseresultatet före av- och nedskrivningar, blev -0,8 miljoner kronor (2,0). Resultat efter skatt blev -4,6 miljoner kronor (1,5). Nettoomsättningen uppgick till 18,7 miljoner kronor (23,6).
Precise Biometrics omsättning under det andra kvartalet drevs främst av intäkter från Algo.
"Inom Algo hade vi intäkter med höga marginaler vilket avspeglar vår starka marknadsposition. Komponentbristen har dock minskat våra royaltyintäkter", skriver vd Stefan Persson i rapporten.
Han uppger vidare att bolaget fortsätter att vinna viktiga projekt tillsammans med sina nyckelpartners med Biomatch Mobile som integreras i olika serier av smarta enheter från ledande OEM-tillverkare.
"Även om komponentbristen fortsätter har vi goda möjligheter framöver att återgå till tidigare volymer", skriver Stefan Persson.
Tillväxten inom produktområdet Digital Identity uppgick till 169 procent. Bolaget har en "mycket spännande" pipeline avseende produkten Youniq med flera projekt tillsammans med partners.
"Den starka lönsamheten inom Algo ger möjlighet till en egenfinansierad uppbyggnad av Digital Identity. Resurserna fördelas jämnt mellan produktområdena och med fortsatt tillväxt inom Digital Identity jämte återhämtning inom Algo ser vi att bolaget kommer uppnå lönsamhet", skriver Stefan Persson.
Efter satsningar inom Digital Identity, samt påverkan av komponentbrist uppgick Precise Biometrics ebitda-resultat till -0,8 miljoner kronor under andra kvartalet (2,0), trots minskning av royaltyintäkter.
"Justerat för satsningar inom Digital Identity ser vi en stark underliggande lönsamhet i bolaget", skriver Stefan Persson.
Probiotikabolaget Biogaia redovisar ett resultat efter skatt på 54,7 miljoner kronor för det andra kvartalet 2021 (79,0). Resultatet per aktie uppgick till 2:71 kronor (4:52).
Nettoomsättningen uppgick till 203 miljoner kronor (245). Rörelseresultatet blev 69,2 miljoner kronor (100), motsvarande en rörelsemarginal på 34 procent (41).
Gamingbolaget Thunderfuls intäkterna ökade med cirka 13 procent till 557 miljoner kronor under det andra kvartalet 2021. Nettoomsättningen uppgick till 540 miljoner kronor (490).
Justerad ebita blev 42,0 miljoner kronor (38,6) och justerad ebitda uppgick till till 54,6 miljoner kronor (43,3). Rörelseresultatet (ebit) minskade till 24,9 miljoner kronor (29,3). Kvartalets resultat blev 20,4 miljoner kronor (22,6) motsvarande 0:29 kronor per aktie (0:45). Det operativa kassaflödet uppgick till –67,0 miljoner kronor (33,5).
"I enlighet med våra mål ökade Games-segmentet kraftigt under årets andra kvartal, och stod för första gången för mer än hälften av intjäningen", kommenterar vd Brjann Sigurgeirsson i delårsrapporten.
Framöver är Thundersfuls målsättning att ge ut ungefär ett spel i månaden, "och ungefär den takten håller vi redan", skriver vd.
Freja EID hade en nettoomsättning på 5,4 miljoner kronor (6,2) och ett ebitda-resultat om -7,4 miljoner kronor (-6,9) under det andra kvartalet 2021. Rörelseresultatet (ebit) uppgick till -10,4 miljoner kronor (-10,2).
Periodens resultat för kvarvarande verksamhet uppgick till -10,7 miljoner kronor (-10,3), motsvrande -0:65 kronor per aktie (-0:71).
Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -10,2 miljoner kronor (-22,6).
"Tillväxten var fortsatt hög under andra kvartalet på de fyra nyckeltal som vi bedömer vara de viktigaste indikatorerna för Freja eID:s utveckling: antal användare, transaktioner, avtal samt intäkter. Med en god utveckling över flera kvartal är detta ett starkt kvitto på vår strategi för Freja EID", skriver vd Johan Henrikson i rapporten.
Under andra kvartalet ökade antalet användare med 67.000, eller cirka 47 procent från föregående kvartal. Antalet avtal ökade med 14 procent från föregående kvartal. Transaktioner ökade med 43 procent från föregående kvartal.
Det digitala magasinbolaget Readly redovisar ett resultat efter skatt på -58,2 miljoner kronor för det andra kvartalet 2021 (-66,1).
Rörelseresultatet blev -54,3 miljoner kronor (-59,4) och rörelsemarginalen var -49,0 procent (-71,2). De totala intäkterna uppgick till 111 miljoner kronor (83,4) motsvarande en tillväxt på 32,5 procent.
Antalet fullt betalande prenumeranter ökade med 29,7 procent till 420.135. Den genomsnittliga intäkten per användare uppgick till 91 kronor (93).
Ferronordic, återförsäljare av anläggningsmaskiner, redovisar ett rörelseresultat på 144 miljoner kronor för det andra kvartalet 2021. Rörelsemarginalen var 9,0 procent, enligt delårsrapporten.
Analytikerna hade räknat med ett rörelseresultat på 131 miljoner kronor och en rörelsemarginal på 8,0 procent, enligt Infronts sammanställning av tre analytikers prognoser.
Resultatet efter skatt uppgick till 86 miljoner kronor och resultatet per aktie var 5:94 kronor. Här låg förväntningarna på ett nettoresultat om 96 miljoner kronor och ett resultat per aktie på 6:62 kronor.
Nettoomsättningen uppgick till 1.590 miljoner kronor, mot väntade 1.633 miljoner kronor, enligt Infront.
Ferronordic upplevde ytterligare ett starkt kvartal med en god prestation inom samtliga affärsområden. Det skriver vd Lars Corneliusson i bolagets rapport för det andra kvartalet.
"/…/försäljningen växte på marknader som fortsatte att återhämta sig, och vi noterade vårt hittills bästa rörelseresultat för ett enskilt kvartal", noterar han.
På bolagets ryska marknad ökade omsättningen med 54 procent i lokal valuta, och 31 procent i kronor för det andra kvartalet. Affärsområdet uppnådde ett "rekordresultat" för ett enskilt kvartal.
"I Ryssland/CIS ökade marknaden för anläggningsmaskiner med 74 procent, främst till följd av uppdämd efterfrågan, högre råvarupriser och ökade infrastruktur-investeringar", uppger Lars Corneliusson.
Återhämtningen i den tyska lastbilsmarknaden fortsatte i takt med näringslivet i stort. Leveransstörningar utgör dock ett allmänt problem för närvarande, understryker Ferronordic-chefen.
Försäljningen av nya lastbilar mätt i enheter ökade med 47 procent och bolaget tog marknadsandelar. Försäljningen av begagnade lastbilar, som lanserades i slutet av förra året, bidrog positivt.
Vid en framåtblick konstaterar Lars Corneliusson att en fortsatt återhämtning på bolagets marknader väntas, allteftersom ekonomierna öppnas och till följd av uppdämd efterfrågan.
Hexatronic, systemleverantör inom fiberoptisk kabel och infrastrukturlösningar för telekomföretag, redovisar ett resultat efter skatt på 68,1 miljoner kronor för det andra kvartalet 2021 (33,1). Resultatet per aktie uppgick till 1:79 kronor (0:88).
Rörelseresultatet, på ebit-nivå, blev 94,0 miljoner kronor (46,6) och ebita-resultatet 102 miljoner kronor (53,6).
"Ebita i andra kvartalet har påverkats positivt med cirka 8 miljoner kronor till följd av amerikanska myndigheters beslut att efterskänka lån relaterade till covid-19 som upptagits genom Blue Diamond Industries", skriver Hexatronic i rapporten.
Nettoomsättningen uppgick till 782 miljoner kronor (509), motsvarande en tillväxt på 54 procent. Den organiska tillväxten var 38 procent.
På rullande tolv månader ligger Hexatronic nu med 35 procent försäljningstillväxt och 11,5 procent ebita-marginal, vilket är över bolagets mål om minst 20 procents tillväxt och minst 10 procent i ebita-marginal, noterar vd Henrik Larsson Lyon i rapporten.
"Vi noterar för det andra kvartalet fortsatt höga kostnader för transporter och råmaterial till följd av den pågående pandemin. Effekter som vi bedömer kommer bestå under resten av året", skriver han.
Lundin Gold behåller sitt prognosintervall för helåret 2021 om en produktion på 380.000 till 420.000 uns guld vid Fruta del note-gruvan men räknar nu med att avsluta året närmare den övre delen av intervallet.
Vad gäller så kallad AISC-kostnad per sålt uns guld räknar bolaget nu med att hamna närmare den lägre delen av tidigare prognosintervall 770-830 dollar. Det framgår av delårsrapporten som släpptes under natten till torsdagen.
I rapporten framgår det också att Lundin Golds nettointäkter under andra kvartalet uppgick till 140 miljoner dollar (13,1) och att nettoresultatet blev 50,0 miljoner dollar (-64,4).
Bolaget sålde totalt 125.412 uns guld till ett snittpris om 1.773 dollar per uns under kvartalet.
Operativa kostnader och så kallade AISC-kostnader för kvartalet var 596 respektive 720 dollar per uns sålt under kvartalet.
Resultatet från gruvverksamheten uppgick till 111 miljoner dollar (4,4) och bolagets kassaflöde från verksamheten var 142 miljoner dollar.
Lundin Gold meddelade i juli att bolaget under andra kvartalet hade en produktion om 108.799 uns guld från Fruta Del Norte-gruvan i Ecuador.
Africa Energy, med prospekteringstillgångar i Sydafrika och Namibia, hade ett nettoresultat om -0,7 miljoner dollar under det tredje kvartalet 2021 (-2,4).
Den 30 juni hade bolaget en kassa (cash) om 13,8 miljoner dollar och sysselsatt kapital om 11,8 miljoner dollar, vilket kan jämföras med 19,6 respektive 18,2 miljoner den 31 december. Minskningen beror på operativa kostnader och investeringar i Main Street 1549 som krävs för finansiering av Block 11B/12B, skriver Africa Energy.
Africa Energy har 49 procent av utestående aktier (common shares) och 100 procent av B-aktierna i Main Street 1549 som i sin tur har 10 procent i prospekteringsrättigheterna för Block 11B/12B Sydafrika. Africa Energy har även 27,5 procent i Block 2B Sydafrika samt 14,6 procent i Petroleum Exploration License 37 utanför Namibia.
Börsåret 2025
Fortnox-budet
Guldpriset
Fortnox-budet
Guldpriset
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 494,06