Modebolaget H&M:s resultat överträffade analytikernas förväntningar. VD:n Daniel Ervér vill inte tala om ett trendbrott, utan snarare om att det är ett bevis på det arbete H&M-gruppen har gjort.
"Jag ser mer att det är ett kvitto på att vi fortsätter att ta steg i den långsiktiga riktning vi har satt. Och det är inte ett snabbt och enkelt arbete, utan ett långsiktigt arbete. Där tycker jag att det finns mer potential kvar att hämta", säger han till Placera.
Om vi blickar på försäljningen framöver, vad ska jag förvänta mig?
"Det tredje kvartalet är ett kvitto på att vi gör rätt saker och att kollektioner uppskattas, men det är inte en nivå som vi är nöjda med över tid. Vi tror att det finns mer tillväxtpotential – både i befintliga länder och butiker, men också i ytterligare expansion, bland annat genom Brasilien där vi gick in nu."
När är du nöjd?
"Jag är nöjd när vi är i absolut världsklass på att göra bästa mode och bästa värde för pengarna. Där har vi jobb kvar att göra. När vi gör det riktigt bra ser jag att det finns mer potential för både ökad försäljning och lönsamhet. Exakt vad det är guidar vi inte kring, men jag kan säga att vi ser mer potential än det vi har visat hittills. Vi har mycket arbete kvar att göra på den resan."
Vad säger du då om marginalförbättringen i det här kvartalet, hur hållbar är den?
"På överskådlig sikt uppskattat vi att den är ganska hållbar. Majoriteten av marginalförbättringen kommer från det jobb vi själva har gjort. Och det ser vi som ett hållbart arbete även när vi tittar in mot fjärde kvartalet", säger Ervér.
Under det tredje kvartalet påverkades resultatet också positivt av externa faktorer som råvarupriser, valutaeffekter, potentiella tullar och frakt. Externa faktorer som H&M bedömer också kommer vara fördelaktiga under det fjärde kvartalet. Längre än så går det inte att överblicka, enligt VD:n.
"Men det jobbet vi själva har gjort, det tror jag att vi kan hålla i", säger Ervér.