Fler aktiva kunder
I pressmeddelandet säger Cheffelos VD Walker Kinman att ”vårt engagemang för att samla familjer runt middagsbordet står fast och vi är stolta över att allt fler kunder litar på oss för att lösa middagslogistiken. Med optimerade priser, fler aktiva kunder, högre orderfrekvens och tillväxt inom både tilläggsprodukter och dagligvaror kommer vi att leverera ett starkt 2025 och räknar med att fortsätta skapa lönsam, långsiktig tillväxt".
De nya målen andas optimism. Cheffelo har uppvisat en stark operativ utveckling senaste åren. Att största konkurrenten HelloFresh börjat ställa om mot lönsamhet istället för att satsa aggressivt på tillväxt är positivt.
I andra kvartalet växte Cheffelo 5% i lokala valutor. E-handeln för dagligvaror växte 8% och den totala e-handeln med 9%.
På de oreviderade analytikerprognoserna för 2026E värderas Cheffelo till knappt 11x rörelsevinsten givet en marginal på knappt 6%. På rullande tolv månader per Q2 2025 tjänar Cheffelo 4,9% på Ebit-nivå.
Hellofresh värderas till 7,5x rörelsevinsten. Goodfood Market är Kanadas ledande leverantör av måltidslösningar och är noterade på Torontobörsen. De värderas till 0,5x omsättningen på 2026E.
Cheffelo-aktien har gått riktigt starkt på börsen senaste åren. Aktien handlas alltjämt en bit under teckningskursen 79,50 kr vid noteringen våren 2021.
Den 10 oktober kommer Cheffelo presentera en trading uppdatering för det tredje kvartalet. Den fullständiga rapporten kommer 5 november. Och kapitalmarknadsdagen är som sagt 22 oktober. Vi är fortsatt positiva men kortsiktigt är uppsidan inte lika lockande som förut.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2026E | EV/Ebit 2026E | EV/Sales 2026E | Ebit-marginal 2026E % | Årlig tillväxt 2026E-2027E % |
---|
Cheffelo | 145% | 14,9x | 10,8x | 0,6x | 5,8% | 6,4% |
HelloFresh | -10% | 10,5x | 7,5x | 0,2x | 2,9% | 0,9% |
Goodfood | 5% | neg | neg | 0,5x | - | - |
Genomsnitt | 47% | 12,7x | 9,2x | 0,5x | 4,3% | 3,7% |
Källa: Factset | | | | | | |