Skrotbolaget med djupa vallgravar

Sedan Placera tryckte på köpknappen i skrotbolaget Copart är aktien upp över 40 procent. Bolaget är av riktigt hög kvalitet och kommer sannolikt fortsätta ge fin avkastning framöver.

placera-redaktionellt-2021-Copart 1234.png

5 oktober, 2023

Amerikanska Copart, som har ett börsvärde på över 40 miljarder dollar, är en online-marknadsplats för trasiga fordon. Sedan årsskiftet är aktien upp ungefär 45 procent. 

placera-redaktionellt-2023bilder-20231005CPRT.PNG

Coparts aktiekurs fem år

Man skulle kunna tro att Copart gynnats av att priset på begagnade bilar stiger och att de missgynnas när priserna går ner. Faktum är att inte ens ledningen vet vad som i slutändan är mest lukrativt för Copart. 

Om priset på begagnade bilar går upp kommer det påverka Copart positivt då de får bättre betalt per fordon på sin auktionsplattform. Däremot kommer de höga priserna på begagnade fordon bidra till att det blir mer värt att reparera istället för att skrota. Detta gör att Coparts volymer går ner.

Om istället priset på begagnade bilar går ner kommer Copart få in mer volym då ekvationen för att reparera en bil blir sämre. Å andra sidan får Copart sämre pris per såld bil. Så höga/låga begagnade bilpriser påverkar Copart både negativt och positivt. 

Årsrapporten (brutet räkenskapsår) som släpptes under mitten av september var bättre än analytikernas förväntningar. Den översta raden växte med 10 procent där största delen av ökningen kom från den internationella verksamheten. Rörelsemarginalen låg fortsatt stabilt på cirka 40 procent. 

Eftersom Copart tar mycket kostnader högt upp i resultaträkningen, bland annat löner hänförligt till bärgningsgårdarna, blir bruttomarginalen inte så hög som man kan tro. Bruttomarginalen uppgår till lite över 45 procent. 

När ett fordon är förstört på grund av en krasch eller av ålder etc och det inte lönar sig att reparera det kan Copart hjälpa till att sälja fordonet. Det allra vanligaste är att försäkringsbolag använder Coparts marknadsplats för att auktionera ut dessa fordon, andra säljare är bilhandlare. Fordonen transporteras till Coparts stora bärgningsgårdar (över 250 stycken) där de förvaras före auktion. 

Köparna består till stor del av demonterare som plockar ut och säljer de delar med något värde. En annan stor grupp av köpare består av individer utanför USA (exempelvis  mexikaner), detta eftersom definitionen av trasiga bilar skiljer sig mellan olika länder. 

placera-redaktionellt-2021-Copart.PNG

På Coparts plattform finns det drygt 750 000 köpare i mer än 190 olika länder och antalet fordon som säljs över plattformen uppgår till över 3,5 miljoner per år. Idag bedriver Copart verksamhet i elva andra länder. USA är den största marknaden och står för nästan 85 procent av omsättningen. Andra länder är Storbritannien, Tyskland och Finland. 

Största delen av Coparts försäljning kommer från att de tar en avgift baserat på det som säljs på auktionen. Avgiften ligger runt 10 procent och utgår från vad priset på fordonet säljs för. Copart har även andra intäktskällor som tilläggstjänster. 

Det finns en del trender som talar för Copart. En av dem är att andelen bilar som inte är värda att reparera kontinuerligt ökar. Detta på grund av bland annat högre reparationskostnader. Fordonen har och blir allt mer komplexa vilket resulterar i dyrare reservdelar. Summan blir att det inte lönar sig att reparera fordonet vilket leder till skrotning.  

En annan trend är att bilflottan åldras. I exempelvis USA, år 2008, var medelåldern på bilarna tio år och idag ligger siffran på tolv år. Sannolikheten att ett fordon behöver bärgas och skrotas ökar i takt med att fordonet åldras.  

Placera gillar Coparts dominanta ställning på marknaden. Copart har ett antal starka konkurrensfördelar. En av konkurrensfördelarna är nätverkseffekter. När Copart får ett större fordonsutbud på sin plattform kommer fler köpare att lockas till plattformen. Mer budaktivitet på plattformen gör att säljaren får bättre betalt. Detta leder till en “spiral” som håller konkurrenterna borta. 

En annan konkurrensfördel är stordriftsfördelarna som uppstår i och med Coparts bärgningsgårdar. Väldigt stor del av Coparts investeringar (capex) går till förvärv av ny bärgningsgårds-mark. När antalet bärgningsgårdar ökar så minskar transportkostnaderna eftersom man kommer närmare kunden. Dessutom är det inte lätt att få godkännande till att köpa mark för bärgningsgårdar, detta på grund av regulatoriska skäl. 

Insynsägandet, som ligger på nästan 10 procent, är ett plus. Grundaren och styrelseledamoten Willis Johnson äger ungefär sex procent av aktierna. Aaron Adair som är VD och dessutom Johnsons svärson äger runt tre procent av aktiekapitalet.  

Bolaget har en stor nettokassa vilket gör balansräkningen stabil. När ledningen anser att aktien är undervärderad brukar aktieåterköp genomföras. 

Största risken för Copart enligt Placera är att självkörande fordon med lägre olycksfrekvens tar över fordonsflottan. Skulle detta inträffa kommer Copart få ett sämre utbud av fordon som kan säljas. Man kan argumentera att självkörande bilar är en bit bort och om det skulle lanseras i närtid kommer det ta lång tid att byta ut hela fordonsflottan. 

Copart
2023A
2024E
2025E
Oms till,%
10
8
9
Ebit marg,%
38
40
42
Ev/ebit
27
24
21
P/e
35
30
27

Baserat på innevarande års prognoser, det vill säga 2024, handlas Copart-aktien till ev/ebit 24 och p/e 30. 

Placera tycker Copart är ett mycket kvalitativt bolag och ingenting i investeringstesen har förändrats sedan augusti i fjol. Däremot har aktiens värdering kommit upp och risk/reward är nu inte lika attraktiv som tidigare.  

Ämnen i artikeln

Copart

Senast

54,51

1 dag %

−3,76%

1 dag

1 mån

1 år

Handelskriget

Marknadsöversikt

OMX Stockholm 30

1 DAG %

−4,11%

Senast

2 287,24

1 mån
Loading market data...
Senaste aktieanalyserna på Placera
Senaste aktieanalyserna på Placera
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Palutko Macéus
Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.
AFV
AFV
Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.
Annons
Introduce
för börsens små- och medelstora företag.
Annons
Investtech
Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.
Börsen idag
Börsen idag
Här hittar du våra artiklar om börsen idag.