Resfeber i pressade bokningsjättar
Amerikanska Booking Holdings och Expedia Group är två giganter inom resebokningar online och nu siktar de på en ny vår efter pandemin. Men börsen är långt ifrån övertygad.
10 oktober, 2022
Amerikanska Booking Holdings och Expedia Group är två giganter inom resebokningar online och nu siktar de på en ny vår efter pandemin. Men börsen är långt ifrån övertygad.
10 oktober, 2022
Marknaden för hotell- och resebokningar var en av de första som ruskades om i grunden när internet flyttade in i hemmen på 1990-talet. Istället för att knalla iväg till resebyrån och välja resa från en katalog blev var och en sin egen reseförmedlare, med större utbud och lägre priser som omedelbar belöning.
Mjukvarujätten Microsoft var tidigt på den här bollen och bildade en av de allra första digitala resebyråerna redan 1996. Tjänsten fick namnet Microsoft Expedia Travel Services och verksamheten passade som hand i handske när IT-yran på börsen tog fart. 1999 var det ett av alla heta dotcom-bolag som börsnoterades.
Tidig version av Expedia
Efter att ha blivit utköpt från börsen av IAC något år senare gjorde Expedia comeback på börsen igen 2005. Via en hel del förvärv har onlineresebyrån Expedia sedan utökats med mängder av närliggande tjänster och varumärken.
Bland de mer välkända av koncernens varumärken hittar man hotellbokaren Hotels.com, Vrbo som förmedlar hus för uthyrning, biluthyraren Carrentals.com och jämförelsesajten Trivago.
Parallellt med Expedia startades konkurrenten Booking Holdings, då under namnet Priceline.com, och även där ringde börsklockan 1999. Och precis som Expedia har Booking utöver bokningssajten som bär bolagets namn köpt in flera andra reserelaterade tjänster och lagt under sitt paraply.
Här heter sajterna exempelvis Rentalcars.com, Agoda, Kayak, Momondo och Opentable.
Bredden av olika varumärken och tjänster som de här båda bolagen har innebär att de kan tjäna pengar i flera olika led på resemarknaden genom att ta ut provisioner på miljontals olika bokningar. Och eftersom de är så stora kan det svårt för enskilda hotell och flygbolag att inte vara uppkopplade mot deras söksystem.
Fram tills pandemin slog till pekade också i princip alla pilar uppåt år efter år. Sedan blev det tvärstopp, vilket illustreras tydligt av Bookings årliga intäktsstaplar. En årlig tillväxttakt på 15 procent övergick 2020 till ett 55-procentigt ras och även om 2021 blev betydligt bättre så var det långt under nivåerna från 2019.
Med reserestriktionerna borttagna på de flesta marknader går bolagen nu mot en ny vår och rapporterna för andra kvartalet visade tydligt att resandet har tagit fart igen. Bookings intäkter dubblades jämfört med samma kvartal ifjol och Expedia ökade med styvt 50 procent.
Båda bolagen visade rekordhöga kvartalsintäkter, vände förluster till vinster och uttalade sig positivt om tredje kvartalet.
Analytikerna som följer sektorn räknar också med att helåret 2022 ska bli starkt och i praktiken ta bolagen tillbaka till ungefär samma intäkts- och vinstnivå som under 2019. Det skulle samtidigt få vinstmultiplarna, som har varit skyhöga under pandemiåren, att komma ned till ganska beskedliga nivåer givet de här bolagens starka globala positioner.
Booking Holdings | Expedia Group | |
Börsvärde, Mdr USD | 67,9 | 15,1 |
Omsättning 2022, Mdr USD (tillväxt) | 16,8 (54%) | 11,7 (36%) |
Rörelsemarginal 2022 | 28,5% | 11,5% |
P/e-tal 2022 | 17,6 | 13,2 |
P/e-tal 2023 | 14,4 | 10,2 |
Kursutv. i år | -29% | -47% |
Källa: Factset
Som tabellen ovan visar är det Bookings som är klart störst i duon. Det gäller både omsättningsmässigt och lönsamhetsmässigt, vilket även belönas med högre vinstmultiplar.
I konsensprognoserna ligger fortsatt tillväxt kommande år, med runt 10 procent, och sakta stigande marginaler. Den här framtidsbilden skulle i normala fall betyda bra aktiekursutveckling också men aktiemarknaden är helt uppenbart nervös för att kostnadspressade konsumenter ska ta av sig spenderbyxorna igen och förstöra tillväxtutsikterna.
Även hotet från digitala utmanare hämmar investerarnas optimism och dit kan man räkna rumsförmedlaren Airbnb och Google. Den senare har kraft att ställa till det på två sätt samtidigt. Dels genom att sökbjässen låter kunderna hitta hotell och resor direkt via deras tjänster som exempelvis Google Flights, och dels genom att det gör kampen om att synas på nätet hårdare vilket bidrar till att driva upp annonskostnaderna.
Osäkerheten syns tydligt i börskurserna. Expedia har nästan har halverats på börsen i år och Bookings har tappat en tredjedel.
Vågar man tro på analytikerkollektivet så är det dock köpläge. Det är en klar övervikt med köpråd i båda fallen och uppsidan till den genomsnittliga riktkursen är 40 procent i Bookings fall och 38 procent för Expedia.
Skulle vi få en mjuklandning i konjunkturen och en snabbt avtagande inflation så är aktierna ett intressant spel på en uppstuds, givet en försiktig värdering i förhållande till vinstprognoserna och bolagens starka positioner.
Tajmingmässigt är vi däremot tveksamma till om det är rätt tid för att bottenfiska aktierna nu. Osäkerheten kring hur bra reseefterfrågan blir under högsäsongen 2023 kommer att fortsätta hänga över bolagen och den starka dollarn är en motvind.
Vår slutsats är att vi behöver ta oss igenom vintern innan en uppvärdering kan bli aktuell och att ännu bättre köplägen kan komma uppstå på resan fram till våren.
Amerikanska Booking Holdings och Expedia Group är två giganter inom resebokningar online och nu siktar de på en ny vår efter pandemin. Men börsen är långt ifrån övertygad.
10 oktober, 2022
Marknaden för hotell- och resebokningar var en av de första som ruskades om i grunden när internet flyttade in i hemmen på 1990-talet. Istället för att knalla iväg till resebyrån och välja resa från en katalog blev var och en sin egen reseförmedlare, med större utbud och lägre priser som omedelbar belöning.
Mjukvarujätten Microsoft var tidigt på den här bollen och bildade en av de allra första digitala resebyråerna redan 1996. Tjänsten fick namnet Microsoft Expedia Travel Services och verksamheten passade som hand i handske när IT-yran på börsen tog fart. 1999 var det ett av alla heta dotcom-bolag som börsnoterades.
Tidig version av Expedia
Efter att ha blivit utköpt från börsen av IAC något år senare gjorde Expedia comeback på börsen igen 2005. Via en hel del förvärv har onlineresebyrån Expedia sedan utökats med mängder av närliggande tjänster och varumärken.
Bland de mer välkända av koncernens varumärken hittar man hotellbokaren Hotels.com, Vrbo som förmedlar hus för uthyrning, biluthyraren Carrentals.com och jämförelsesajten Trivago.
Parallellt med Expedia startades konkurrenten Booking Holdings, då under namnet Priceline.com, och även där ringde börsklockan 1999. Och precis som Expedia har Booking utöver bokningssajten som bär bolagets namn köpt in flera andra reserelaterade tjänster och lagt under sitt paraply.
Här heter sajterna exempelvis Rentalcars.com, Agoda, Kayak, Momondo och Opentable.
Bredden av olika varumärken och tjänster som de här båda bolagen har innebär att de kan tjäna pengar i flera olika led på resemarknaden genom att ta ut provisioner på miljontals olika bokningar. Och eftersom de är så stora kan det svårt för enskilda hotell och flygbolag att inte vara uppkopplade mot deras söksystem.
Fram tills pandemin slog till pekade också i princip alla pilar uppåt år efter år. Sedan blev det tvärstopp, vilket illustreras tydligt av Bookings årliga intäktsstaplar. En årlig tillväxttakt på 15 procent övergick 2020 till ett 55-procentigt ras och även om 2021 blev betydligt bättre så var det långt under nivåerna från 2019.
Med reserestriktionerna borttagna på de flesta marknader går bolagen nu mot en ny vår och rapporterna för andra kvartalet visade tydligt att resandet har tagit fart igen. Bookings intäkter dubblades jämfört med samma kvartal ifjol och Expedia ökade med styvt 50 procent.
Båda bolagen visade rekordhöga kvartalsintäkter, vände förluster till vinster och uttalade sig positivt om tredje kvartalet.
Analytikerna som följer sektorn räknar också med att helåret 2022 ska bli starkt och i praktiken ta bolagen tillbaka till ungefär samma intäkts- och vinstnivå som under 2019. Det skulle samtidigt få vinstmultiplarna, som har varit skyhöga under pandemiåren, att komma ned till ganska beskedliga nivåer givet de här bolagens starka globala positioner.
Booking Holdings | Expedia Group | |
Börsvärde, Mdr USD | 67,9 | 15,1 |
Omsättning 2022, Mdr USD (tillväxt) | 16,8 (54%) | 11,7 (36%) |
Rörelsemarginal 2022 | 28,5% | 11,5% |
P/e-tal 2022 | 17,6 | 13,2 |
P/e-tal 2023 | 14,4 | 10,2 |
Kursutv. i år | -29% | -47% |
Källa: Factset
Som tabellen ovan visar är det Bookings som är klart störst i duon. Det gäller både omsättningsmässigt och lönsamhetsmässigt, vilket även belönas med högre vinstmultiplar.
I konsensprognoserna ligger fortsatt tillväxt kommande år, med runt 10 procent, och sakta stigande marginaler. Den här framtidsbilden skulle i normala fall betyda bra aktiekursutveckling också men aktiemarknaden är helt uppenbart nervös för att kostnadspressade konsumenter ska ta av sig spenderbyxorna igen och förstöra tillväxtutsikterna.
Även hotet från digitala utmanare hämmar investerarnas optimism och dit kan man räkna rumsförmedlaren Airbnb och Google. Den senare har kraft att ställa till det på två sätt samtidigt. Dels genom att sökbjässen låter kunderna hitta hotell och resor direkt via deras tjänster som exempelvis Google Flights, och dels genom att det gör kampen om att synas på nätet hårdare vilket bidrar till att driva upp annonskostnaderna.
Osäkerheten syns tydligt i börskurserna. Expedia har nästan har halverats på börsen i år och Bookings har tappat en tredjedel.
Vågar man tro på analytikerkollektivet så är det dock köpläge. Det är en klar övervikt med köpråd i båda fallen och uppsidan till den genomsnittliga riktkursen är 40 procent i Bookings fall och 38 procent för Expedia.
Skulle vi få en mjuklandning i konjunkturen och en snabbt avtagande inflation så är aktierna ett intressant spel på en uppstuds, givet en försiktig värdering i förhållande till vinstprognoserna och bolagens starka positioner.
Tajmingmässigt är vi däremot tveksamma till om det är rätt tid för att bottenfiska aktierna nu. Osäkerheten kring hur bra reseefterfrågan blir under högsäsongen 2023 kommer att fortsätta hänga över bolagen och den starka dollarn är en motvind.
Vår slutsats är att vi behöver ta oss igenom vintern innan en uppvärdering kan bli aktuell och att ännu bättre köplägen kan komma uppstå på resan fram till våren.
Börsraset
Handelskriget
Stenbecks comeback
Swedbank Robur
Handelskriget
Stenbecks comeback
Swedbank Robur
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 216,17