Vill öka andelen premiumprodukter
Under varvskrisen på 1970-talet lades verksamheten vid Oxelösunds Järnverks (ett av de tre bolag som skapade SSAB 1978) största kund Kockums varv ner. I jakt på ett nytt existensberättigande inledde Oxelösund en satsning på så kallade specialstål med extra goda egenskaper inom exempelvis hårdhet och dragstyrka. SSAB har över tiden blivit världsledande på denna typ av produkter. Bolaget själva menar att de har ungefär 30% av världsmarknaden inom dessa nischer.
Exempel på specialstålsprodukter är Hardox och Strenx som är vanliga ingredientsvarumärken i lastbilsflak och lyftkranar. En annan produkt är pansarplåten Armox som säljs till tillverkare av pansarfordon.
De pågående uppgraderingarna av produktionssystemet ska tillåta betydligt större volymer premiumprodukter produceras. Det här är den viktigaste bidragsgivaren till ledningens förväntade lönsamhetslyft. Av den totala förbättringen på 9 miljarder kr, ska 5 miljarder, eller 55%, komma just från att SSAB ökar andelen premiumprodukter i sin försäljningsmix.
En risk vi ser här är att marknaden inte finns för mer specialstål. På en fråga på just detta tema under kapitalmarknadsdagen svarade SSAB att de inte räknar med att ta marknadsandelar. Istället är planen att växa marknaden genom att lära kunderna hur de kan gynnas av att använda SSAB:s specialstål. Ett exempel som lyftes var att bilkarosser kan göras i SSAB:s väldigt tunna versioner av SSAB:s höghållfasta stål istället för som traditionellt aluminium. Den resulterande vikten ska bli densamma men plåtkostnaden ungefär hälften. SSAB:s planer om att växa volymen specialstål låter lovande. Vi tror dock inte att framgång är på förhand givet.
Ytterligare en miljard av resultatförbättringen ska komma från expansion av handelsrörelserna och vidareförädlingsaffären. SSAB äger den ledande nordiska stålgrossisten Tibnor som även bedriver viss vidareförädling. Bolaget kan kapa, måla och borra i det beställda stålet. SSAB har inom detta segment även dotterbolaget Ruukki Construction som säljer stålbaserade byggnadskomponenter som plåttak. Vi ser det som ett klart ambitiöst mål att lyfta dessa verksamheters resultat med en miljard per år. Om man räknar bort det exceptionella stålåret 2021 har dessa verksamheter tillsammans tjänat drygt 2 miljarder de senaste 10 åren.