Ny grillsäsong, men stek aktierna

Grilltillverkarna Weber och Traeger har haft det tufft på börsen efter sina noteringar. Nu går kunderna in i en ny grillsäsong men frågan är om det räcker för att vända aktierna.

placera-redaktionellt-2021-Weber_2 (002).JPG

15 mars, 2022

Minns ni sensommaren 2021? Ukrainakriget var avlägset, omikron var en grekisk bokstav i mängden, börsen ångade på uppåt månad efter månad, den amerikanska långräntan var på väg ned mot 1 procent igen och WTI-oljepriset hade fallit ner mot 60 dollar fatet.

Det var gott att vara konsument då och det var gott att vara säljare av högt värderade aktier i börsnoteringar. Något som ägarna av de två stora grilltillverkarna Weber och Traeger passade på att utnyttja när bolagen sattes på USA-börsen med bara några dagars mellanrum i månadsskiftet juli/augusti.

placera-redaktionellt-2021-Weber.JPG

I ryggen hade de en kraftfull pandemi-medvind där stängda restauranger och uppmaningar att träffas utomhus hade lyft försäljningen rejält. Traeger hade ett helår med 50 procents tillväxt följt av en dubbling i kvartalet före noteringen att visa upp, medan Webers halvår som föregick noteringen visade en 60-procentig försäljningstillväxt.

På den vinstnivå bolagen höll då låg p/e-talen på 30 för Weber och nästan 50 för Traeger. Högt men inte nödvändigtvis galet om man vågade tro att tillväxten skulle fortsätta vara stark i flera år. Vår slutsats i analysen i samband med noteringarna var dock att marknaden och tillväxten snart borde normaliseras och att aktierna i det scenariot var klart överhettade.

Sedan dess har båda svalnat betänkligt och Traeger har tappat drygt 60 procent från sin stängningskurs första handelsdagen.

placera-redaktionellt-2021-TraegerChart.JPG

För Webers del är nedgången närmare 40 procent.

placera-redaktionellt-2021-WeberChart.JPG

Kursfallen har gått hand i hand med en avmattning i bolagens tillväxt och lönsamhet.

Weber noterade i sin senaste rapport, för det säsongsmässigt svaga kvartalet oktober-december, en försäljningsnedgång på 8 procent, kraftigt fallande bruttomarginal och en förlust på sista raden. Bolaget pekar på dramatiska ökningar i råmaterialkostnaderna, skenande fraktkostnader och valutaeffekter som tärt på resultatet.

Traeger släpper sin rapport för samma kvartal först nästa vecka men det vore en jätteskräll om de inte har känt av samma motvind. I senaste rapporten, för perioden juli-september, ökade visserligen försäljningen med 12 procent, men de stigande frakt- och råvarupriserna hade redan då börjat tulla ordentligt på bruttomarginalen.  

Med några månaders börsnärvaro har båda bolagen nu även fått analytikertäckning och i deras prognoser ligger fortsatta försäljningsframgångar framöver. Traeger som börjar från en lägre nivå väntas växa med strax över 20 procent de kommande åren och Weber med 6 procent i år och 4 procent nästa år.

P/e-talen för den närmaste 12-månadersperioden är nu också betydligt mer sansade med 20 för Weber och 15 för Traeger. Tillnyktringen har kommit till följd av kursfallen snarare än att vinstutsikterna ljusnat.

placera-redaktionellt-2021-Traeger_1 (002).JPG

Aktierna framstår därmed inte längre som överhettade. Särskilt inte med tanke på att båda bolagen har en solid position som premiummärken i sina nischer – Traeger med sina pelletsgrillar och Weber med sina kol- och gasolgrillar. Ett ökat fokus på eftermarknad och kringtjänster tillsammans med mer direktförsäljning till konsumenter är andra faktorer som bör gynna bolagen över tid.  

Trots det och trots att en ny grillsäsong som kan driva på försäljningen står för dörren så ser vi fortfarande mer risker än möjligheter med aktierna.

Dels därför att baksmällan från pandemin ännu inte har visat sig fullt ut. Försäljningsboomen de senaste två åren gör att det bevisligen står många relativt nyköpta grillar i trädgårdarna redan.

Dels därför att det är allt annat än gott att vara konsument den här våren. När el-, gas-, livsmedels- och drivmedelspriser rusar iväg samtidigt som räntorna är på väg uppåt måste något ge vika i många hushållsbudgetar. En ny premiumgrill, prishöjd för att kompensera för högre stålpriser, är en uppenbar kandidat att stryka från inköpslistan.

Risken för inbromsad efterfrågan i kombination med fortsatt kostnadsinflation överskuggar värderingar som inte längre är utmanande. Den rätta tiden för bottenfiske vid grillen är inte här ännu.

Ämnen i artikeln

Traeger

Senast

1,48

1 dag %

−0,67%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

OMX Stockholm 30

1 DAG %

−0,72%

Senast

2 355,58

1 mån
Loading market data...
Senaste aktieanalyserna på Placera
Senaste aktieanalyserna på Placera
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Palutko Macéus
Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.
AFV
AFV
Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.
Annons
Introduce
för börsens små- och medelstora företag.
Annons
Investtech
Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.
Börsen idag
Börsen idag
Här hittar du våra artiklar om börsen idag.