Dynatrace: AI till hjälp i molnkampen

Dynatrace är tech-bolaget som erbjuder en intelligent mjukvaruplattform baserat på AI. Bolaget utsågs år 2020 av Gartner till branschens ledare för tionde året i rad och analytiker tror på stark tillväxt framöver.

placera-redaktionellt-2020-dynatrace700.png

4 februari, 2021

I takt med den teknologiska utvecklingen sker en ökad användning av komplexa IT-system som alltmer baseras på flera olika molntjänster. Resultatet blir att företag får det svårare och svårare att hantera systemen.

Dynatrace erbjuder en lösning på problemet och har mött en stor efterfrågan under pandemin i takt med att allt fler företag kopplar upp sig till olika typer av molntjänster.

placera-redaktionellt-2020-Dynatrace.png

Bolaget presenterade ett starkt andra kvartal den 30e september 2020 med en omsättningstillväxt på 30 procent och en rörelseresultatstillväxt på 32 procent jämfört med motsvarande period året innan.

Dynatrace grundades i Österrike den 2a februari år 2005 av entreprenören Bern Greifeneder varpå bolaget förvärvades av det amerikanska mjukvaruföretaget Compuware den 9e maj samma år. År 2014 köpte Private Equity-företaget Thoma Bravo ut bolaget från Nasdaq-börsen och bolaget bytte namn till Dynatrace. I augusti år 2019 noterades Dynatrace på New York Stock Exchange (NYSE) och Thoma Bravo kvarstod som största ägare i bolaget och äger i skrivande stund cirka 33 procent av aktierna.

Aktien är upp 34 procent på ett år och totalt 75 procent sedan noteringen år 2019. Aktien handlas i skrivande stund till ett pris på kring 50dollar och bolaget har ett börsvärde på 11 710 miljoner dollar.

placera-redaktionellt-2020-dynatracegraf04022.PNG

Bolaget erbjuder en AI-baserad produkt som kan hantera olika komplexa IT-arkitekturer där företag exempelvis använder sig av flera olika molntjänster. Dynatrace hjälper företagen med moln- och applikationsövervakning där de får en komplett insyn i sin applikationsmiljö, i vilken användarna befinner sig när de använder företagets appar eller molntjänster.

Dynatraces produkt ger även en fullständig vy över hur företagens system interagerar med varandra samt var och när problem uppstår. Bolagets vision är att vanliga företag ska ha möjligheten att lägga mindre tid och resurser på felsökningar i sina komplexa system och istället lägga mer tid och resurser på innovation.

Den AI som är grunden för Dynatraces produkt kallas Davis och är enligt Gartner en av branschens ledande AI för molnövervakning.

Det fungerar på det sätt att ett företag installerar Dynatrace OneAgent och programmet kommer sedan automatiskt kartlägga företagets hela IT-arkitektur. Programmet visar sedan vad som är kopplat till vad och hur allting hänger ihop.

Davis börjar sedan automatiskt läsa av och förstå hela IT-arkitekturen. Den sorterar nätverksprocesser, databasfrågor och makrotjänster - hela vägen upp till slutanvändarnas upplevelser, transaktioner, svarstider m.m. Allting sker automatiskt.

Dynatrace och dess AI Davis kan ge företag den exakta orsaken på olika problem i systemet istället för en serie av varningar. Så istället för att spendera tid på felsökning ger Davis svaren direkt och företaget kan vidta omedelbara åtgärder.

Dessutom ger programmet en överblick av varje klick, tryck och svep hos användarna och företagen kan använda ett så kallat återuppspelningsvektyg som spelar upp användarens upplevelse exakt utifrån deras perspektiv. Programmet ger således företagen en bättre uppfattning om användarna har bra eller dåliga upplevelser och om (och hur) det uppstår problem.

Bolaget har haft en positiv omsättningstillväxt de senaste två åren och analytiker tror på en fortsatt stark tillväxt framåt. Ebitda-resultatet var negativt både år 2019 och 2020 vilket bolaget förklarar beror på ökade kostnader till följd av tillväxtstrategin. Man har bland annat satsat mycket på marknadsföring och anställt kunnig personal samt satsat på utbildning av dessa. Analytiker tror att bolaget redovisar positivt resultat med start från 2021.

placera-redaktionellt-2020-dynatabell1050221.png

Vidare förväntas bolaget växa in i sin värdering i takt med att bolaget väntas redovisa högre omsättnings- och vinsttillväxt. 

placera-redaktionellt-2020-dynatabell2040221.png

Dynatrace lönsamhetspotential drivs av bland annat de trender som växer fram kraftigt. Exempelvis blir tillämpningen av någon slags applikationsprogramvara (tillämpningen av en eller flera appar) alltmer central för företagens digitala transformation - oavsett vilken typ av industri de tillhör. Dessutom ökar kundernas förväntningar ständigt, vilket sätter press på företag att prioritera och förbättra användarupplevelsen.

Fler företag tvingas således att transformeras digitalt vilket i många fall innebär ett skifte till en dynamisk mjukvarumiljö i flera moln som i sin tur leder till fundamentalt nya utmaningar. På så sätt tillfredsställer Dynatrace ett växande behov.

Produkten erbjuds i form av SaaS (Software as a Service) där 90 procent av intäkterna består av abonnemangsintäkter. Detta ger Dynatrace en bra skalbarhet. Övriga 10 procent består av licensintäkter där kunderna betalar en engångsavgift för att använda plattformen.

Några av konkurrenterna är bland annat Cisco APPDynamics, Broadcom och New Relic, samt BMC, DataDog och Nagios. Dessa konkurrerar Dynatrace direkt eller indirekt med. År 2020 utsåg Gartner däremot Dynatrace till ledare i kategorin APM (bolag inom Application Performance Monitoring) för tionde året i rad.

placera-redaktionellt-2020-dyna3040221.png

Enligt Gartners rapport befinner sig Dynatrace ensamt längst upp i högra hörnet och utgör således den högsta kombinationen av satisfaction och market presence i branschen.

En annan styrka hos bolaget är att det har flera strategiska samarbeten med välkända företag såsom AWS, Azure, Google och Red Hat och riktar sig mot större, väletablerade, kunder såsom Samsung, American Fidelity, Asics, Abercrombie and Fitch, Tui och Daimler.

Dynatrace hade drygt 2 700 kunder i fler än 80 länder per den 31a mars 2020 men i skrivande stund har bolaget drygt 8 000 kunder världen över, en ökning med 196 procent.

Ämnen i artikeln

Dynatrace

Senast

43,11

1 dag %

−0,62%

1 dag

1 mån

1 år

Handelskriget

Förvaltare

Analys

Bostadsmarknaden

Marknadsöversikt

OMX Stockholm 30

1 DAG %

−0,13%

Senast

2 277,60

1 mån
Loading market data...
Senaste aktieanalyserna på Placera
Senaste aktieanalyserna på Placera
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Palutko Macéus
Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.
AFV
AFV
Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.
Annons
Introduce
för börsens små- och medelstora företag.
Annons
Investtech
Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.
Börsen idag
Börsen idag
Här hittar du våra artiklar om börsen idag.