Grillfest med överhettade aktier

Grillsäsongen är hetare än någonsin i USA och två av de tongivande bolagen i branschen, Weber och Traeger, har börsnoterats de senaste dagarna. Båda jobbar i stark medvind, men de värderas också därefter.

placera-redaktionellt-2021-Traeger_2 (002).JPG

16 augusti, 2021

Branschdominanten på den internationella grillscenen är utan tvekan Weber som har närmare en fjärdedel av den globala marknaden och försäljning i 78 länder. Fram till nu har Weberentusiasterna inte haft möjlighet att investera i bolaget men den 5 augusti noterades aktien i New York, bara dagar efter branschkonkurrenten Traegers entré.

Båda aktierna har haft en stark men fladdrig start där investerarna har haft svårt att bestämma sig för ett rimligt värde.

I Webers fall sattes introduktionskursen till 14 dollar per aktie, efter att tidigare ha uppgett ett intervall på 15-17 dollar. Även antalet aktier i erbjudandet skalades ned kraftigt. Från den här nedställda nivån fick aktien sedan en flygande start och lyfte 18 procent första handelsdagen och fortsatte gå starkt ytterligare två dagar. Sedan har aktien svalnat snabbt och efter ett 20-procentigt fall på 4 dagar är kursen nu nere på drygt 15 dollar.

placera-redaktionellt-2021-WeberKursgraf160321 (002).JPG

För Traegers del inleddes börsresan ännu bättre. Här sattes introduktionskursen till 18 dollar vilket var den högsta nivån i intervallet om 16-18 dollar. Första handelsdagen stängde kursen på 22 dollar och den har sedan varit uppe över 32 dollar innan den precis som Weber vacklade rejält förra veckan och nu handlas strax under 27 dollar.

placera-redaktionellt-2021-TraegerKursgraf160321 (002).JPG

Svårigheten att hitta rätt värdering hänger ihop med den nyckelfråga som stanna-hemma-vinnare brottas med: är den höga efterfrågan tillfällig eller uthållig? Att pandemin och mer tid i hemmen har eldat på efterfrågan på grillar är inget som bolagen sticker under stol med och Webers vd Chris Scherzinger sa i en intervju inför noteringen att han tror att trenden håller i sig:

”Folk har blivit kära i grillning igen. Det är en väldigt ´sticky´ trend som vi inte tror försvinner”.

Klart är åtminstone att suget efter grillar varit urstarkt sedan pandemin tvingade hem folk i sina villaträdgårdar och radhus. Färre måltider på restaurang och middagsbjudningar har i större utsträckning behövt hållas utomhus och då har grillen gått varm. Traeger ökade sin försäljning med 50 procent i fjol och under årets första kvartal dubblades den. Weber, som har brutet räkenskapsår, ökade omsättningen med 18 procent under året som sträckte sig fram till sista september i fjol och med 60 procent under första halvåret av innevarande räkenskapsår.

Enligt marknadsundersökningsbolaget NDP Group såldes det grillar och rökar för 3,2 miljarder dollar på den viktiga amerikanska marknaden under perioden mars 2020 till mars 2021, vilket är en ökning med 41 procent.

Även om både Weber och Traeger är utpräglade grillbolag skiljer sig profilen åt en hel del. Weber, som introducerade klotgrillen för världen, har en bred produktportfölj och en stark historik att luta sig emot och de använder också grundaren flitigt i sin storytelling.

placera-redaktionellt-2021-Weber.JPG

Allt började med nämligen med grillfantasten George Stephen som jobbade på en fabrik som tillverkade havsbojar utanför Chicago i USA på 1950-talet. Han började experimentera i trädgården med grillning i en av företagets bojar i metall som han delat på mitten. Klotgrillen och grillning med lock blev snabbt en succé och sedan har Weber-sortimentet utökats med gasolgrillar, elgrillar och mer eller mindre livsnödvändiga tillbehör i drivor. Till Norden kom Weber-grillen först på 1990-talet med Danmark som brohuvud och efter en skeptisk start har en dominerande position etablerats även här.

Traeger som grundades 1987 har sitt huvudkontor i Salt Lake City i USA och har ett mer nischat produktutbud med fokus på pelletsgrillar i den lite högre prisklassen. För att grilla, bräsera, röka och steka godsaker i en Traegergrill behövs träpellets som är anpassade för livsmedel. Det bistår bolaget förstås gärna med vilket skapar en bra eftermarknadsaffär.

placera-redaktionellt-2021-Traeger_2 (002).JPG

Både Weber och Traeger har lyckats väl med att knyta konsumenterna hårdare till sitt eget bolag genom olika kringtjänster som att koppla upp grillen med wifi, tillbehör under eget varumärke, grillkurser och digital marknadsföring. Hög kvalitet på produkterna innebär också mycket gratis reklam från kunder som blir ambassadörer för varumärkena.

Ännu är det inga analyshus som följer aktierna så konsensusprognoser och rekommendationer lyser med sin frånvaro och bolagen själva är också ganska sparsmakade med finansiell information. Lite grovhuggna kalkyler går ändå att göra utifrån de siffror bolagen har släppt inför noteringarna. Senast rapporterade halvåret drog exempelvis Weber in 963 miljoner dollar i försäljning och nettovinst på 74 miljoner och skulle de hålla samma takt under andra halvåret hamnar p/e-talet strax över 30.

Traeger å sin sida gjorde de senaste 12 månaderna fram till sista mars i år en nettovinst på 63 miljoner dollar vilket tar deras p/e-tal till nästan 50. Ganska väl tilltagna värderingar med andra ord även om tillväxten just nu är hög.

Bolagen har urstarka varumärken, hög kundlojalitet och stora möjligheter att fortsätta expandera utanför hemmamarknaden i USA vilket gör båda spelarna och deras aktier långsiktigt intressanta. Samtidigt är känslan att ägarna i båda fallen har haft bråttom att smida medan järnet är varmt och utnyttja nuvarande efterfrågeboom på både grillar och aktier innan klimatet svalnar. Exempelvis har pengarna som noteringarna dragit in inte som syfte att öka expansionstakten i bolagen eller göra spännande förvärv utan de går till återbetalning av lån, återköp av aktier från holdingbolag och till existerande ägare som cashar hem.

Det behöver inte betyda att kursuppgången redan är över eller att grillmarknaden står inför ett tvärstopp, men vi ser en klar risk för att marknadsläget är lite väl överhettat och att värderingarna inte kommer må bra när tillväxttakten normaliseras. Med de förutsättningarna ser vi inget köpläge i någon av aktierna just nu.

Ämnen i artikeln

Traeger

Senast

1,48

1 dag %

−0,67%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

OMX Stockholm 30

1 DAG %

−0,72%

Senast

2 355,58

1 mån
Loading market data...
Senaste aktieanalyserna på Placera
Senaste aktieanalyserna på Placera
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Palutko Macéus
Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.
AFV
AFV
Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.
Annons
Introduce
för börsens små- och medelstora företag.
Annons
Investtech
Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.
Börsen idag
Börsen idag
Här hittar du våra artiklar om börsen idag.