Återhämtning
VD Gerteric Lindquist lyfter fram att Nibe ser en återhämtning inom bolagets största produktkategorier. Dessutom ser bolaget en återgång till ett mer traditionellt säsongsmönster inom hela koncernen.
Ledningens ambition och fokus under 2025 är att stärka rörelsemarginalen för affärsområdena och nå deras historiska marginalnivåer. Förstärkning av den svenska valutan, politisk turbulens och handelskriget är osäkerhetsfaktorer.
Nibes största och viktiga affärsområde Climate Solutions och står för cirka två tredjedelar av koncernens försäljning. Där har Nibe sett en relativ förbättring på värmepumpar i tillverkarledet i Europa. Vidare uppger Nibe att den lagerreduktion som pågått under de senaste sex kvartalen i europeiska distributionsleden nu börjar normaliseras. Ledningen ser en tydligare korrelation mellan orderingång och fakturering i tillverkarledet och vad som faktiskt levereras till slutkunderna. Tillväxten i Q1 2025 var +3% för affärsområdet.
I Tyskland som är en viktig marknad har lagerreduktionerna i distributionsleden dragit ut lite längre i tiden jämfört med de flesta övriga europeiska marknaderna. Tongångarna känns något mer optimistiska efter "stadigt ökande antalet ansökningar om statliga subventioner för installation av värmepumpar".
Inom affärsområde Element har efterfrågan varit stabil i flertalet av affärsområdets segment. Men variationen är stor. Låg aktivitet inom nybyggnation av fastigheter och konsumentrelaterade produkter påverkar affärsområdet negativt. Den organiska tillväxten var +6% i kvartalet.
För affärsområde Stoves har den europeiska marknaden generellt varit svagare medan den nordamerikanska marknaden haft en bättre efterfrågan. Nibe väntar sig ett mer traditionellt säsongsmönster och med högre försäljning under andra halvåret, som historiskt varit starkt rent säsongsmässigt. I Q1 2025 föll omsättningen 12% organiskt för Stoves. Nibe har genomfört kostnadsbesparingar och trots lägre omsättning stärktes rörelsemarginalen något till 6,6% (6,2).
Många bolag med exponering mot bygg och renovering har haft det kämpigare senaste åren med högre räntor, inflation och generellt svagare konsumenter.
Sammantaget har Nibe genomfört åtgärdsprogram för samtliga tre affärsområden som successivt börjar få genomslag på marginalen. Ledningen kommunicerar också att deras "ambitiöst genomförda investeringsprogram" skapar förutsättning för att stärka marginalen i takt med att efterfrågan och omsättningen ökar.