Analys: Historiken imponerar hos Freetrailer

Danska Freetrailer möjliggör för privatpersoner att gratis eller mot en låg kostnad nyttja släp. Affärsmodellen är attraktiv och historiken av lönsam tillväxt imponerar. Nyligen har bolaget etablerat sig i Nederländerna för att fortsätta tillväxtresan.

Freetrailer

Idag, 13:27

Freetrailer (DKK)
Börskurs: 76,00 DKK
Antal aktier: 9,7 m
Börsvärde: 735 m
Nettokassa: 39 miljoner
VD: Nicolai Frisch Erichsen
Ordförande: Thomas Zeihlund

Freetrailer (76 DKK) är ett danskt bolag verksamma inom uthyrning av släpvagnar. Genom partnerskap med exempelvis IKEAElgiganten och Beijer Byggmaterial kan konsumenter nyttja släp. Antingen helt gratis eller mot en kostnad för vissa tilläggstjänster som förbokning och försäkring.

Bolaget grundades 2004 och har varit noterat på Spotlight sedan 2018. Idag är bolaget verksamt i Danmark, Sverige, Norge, Tyskland samt Nederländerna och omsätter runt 140 MDKK i årstakt.

Största ägare är investeraren Mikael Konnerup (via bolaget Dico) som deltog i IPO:n 2018 och som sedan dess ökat sitt ägande till cirka 17% av bolaget. VD sedan januari 2023 är Nicolai Frisch Erichsen som innan rollen som VD var styrelseledamot sedan 2021. Frisch Erichsen äger drygt 2% av bolaget (som kan öka till knappt 5% genom optionsprogram) och har innan Freetrailer en bakgrund som entreprenör och varit delaktig i ett antal startups.

Vårt huvudscenario (belopp i MDKK)
2024
2025E
2026E
2027E
Omsättning
129
144
170
200
 - Tillväxt
+22,2%
+11,0%
+18,0%
+18,0%
Rörelseresultat
25
27
34
42
 - Rörelsemarginal
19,3%
19,0%
20,0%
21,0%
Resultat efter skatt
18
21
26
32
Vinst per aktie
1,84
2,14
2,66
3,30
Utdelning per aktie
0,00
0,00
0,00
0,00
Avkastning på eget kapital
41%
36%
30%
28%
5%
14%
15%
16%
-1,2x
-1,6x
-1,9x
-2,1x
41,3x
35,5x
28,6x
23,0x
27,8x
25,5x
20,5x
16,6x
5,4x
4,8x
4,1x
3,5x
Kommentar: Freetrailer byter räkenskapsår 1 januari 2026 och kommer då följa kalenderår. Siffror för 2024 i tabellen avser 1 juli 2024 - 30 juni 2025. Jämförbar tillväxt för 2025 jämfört med omsättningen på rullande tolv månader vid 31 december 2024 uppgår till 24,1%. Freetrailer har under året lanserat ett återköpsprogram och äger idag cirka 2,6% av utstående aktier. Det motsvarar ungefär utspädningseffekten från utstående incitamentsprogram. Vi räknar därmed med de egna innehavda aktierna i vår värdering, men ingen utspädningseffekt från optionerna.

Fakta

Byte av räkenskapsår och redovisning

Freetrailer har för närvarande brutet räkenskapsår som löper juli - juni. Från 1 januari 2026 kommer bolaget övergå till att rapportera efter kalenderår. I analysen har vi ändrat historiskt brutna räkenskapsår till hela kalenderår. I tabellen ovan motsvarar 2024 räkenskapåret 2024/2025 som llöpte mellan 1 juli 2024 - 30 juni 2025. 2025E avser 1 januari 2025 - 31 december 2025. Tillväxt för 2025E jämfört med omsättningen 1 januari 2024 - 31 december 2024 motsvarar 24,11%.

Bolaget har även bytt redovisningsstandard under året från en dansk redovisningsstandard som liknar svenska K3 till en som liknar IFRS. Den största skillnaden är att leasing nu redovisas på balansräkningen och att räntekostnaden för leasing (uppskattningsvis cirka 2,5 MDKK per år) exkluderas från rörelseresultatet. Vi har räknat med räntekostnaden i vårt rörelseresultat under prognosperioden.

Freetrailer har en imponerande historik. Omsättningen har vuxit med 26% i snitt senaste fem åren, där all tillväxt är organisk.

Rörelsemarginalen har under perioden expanderat från 11% till drygt 19% förra året. I snitt har marginalen varit cirka 14%.

Grunden till den starka utvecklingen är den, enligt oss, attraktiva affärsmodellen. Freetrailer har cirka 240 partnerskap med olika företag. Freetrailers partners betalar en fast summa under avtalsperioden. Freetrailer leasar i sin tur släpen, där den fasta intäkten från respektive partner överstiger leasingkostnaden.

Fakta

Prissättning på tjänster

Prissättning ser något annorlunda ut i bolagets olika geografiska marknader. Nedan visas vad vanliga tilläggstjänster kostar i Danmark:

  • Hyra: 19 DKK/timme efter första fyra timmarna som är gratis
  • Förhandsboka: 35 DKK
  • Försäkring: 49 DKK
  • Hyra i 24 timmar: 199 DKK

Största delen av intjäningen kommer dock från boknings- och försäkringsavgifter. Kunder kan nyttja släp helt gratis. Men för att förhandsboka, försäkra eller nyttja släpet i mer än tre till fyra timmar (beroende på land) tillkommer dock avgifter (se faktaruta). Bolaget anger ingen fördelning mellan intäktstyperna, men i genomsnitt genererar en uthyrning totalt 80-85 DKK i intäkter. Kostnaden är lägre än att hyra släp på bensinstationer, som vanligtvis ligger kring 150 - 300 DKK för en timme eller 300 - 500 DKK för ett dygn.

Värdet för partners

Genom att partners betalar en fast summa till Freetrailer får deras kunder tillgång till fraktmöjligheter via bolagets släp. Freetrailer sköter sedan underhåll och hanterar processen med kunden där exempelvis upplåsning av släpen sker via bolagets egenutvecklade app.

Majoriteten av bolagets partners är just företag som säljer varor där frakt behövs, som exempelvis IKEA. Freetrailer samarbetar även med exempelvis mataffären ICA och hamburgerkedjan MAX. Här sitter det stora värdet i marknadsföring via reklamplatsen på respektive släpvagn, men även merförsäljning till butiken i fråga.

När kunder hämtar släp på parkeringen utanför en butik eller restaurang resulterar det ibland även i köp hos partnern. Enligt Freetrailer köper 35-40% av användarna något i partnerns butik där den genomsnittliga köpesumman uppgår till knappt 300 euro (baserat på samtliga partners).

Expanderar i Europa

Hemmamarknaden i Danmark är viktigast för bolaget där 45% av bolagets släpvagnar finns (intäkter redovisas ej). Sverige är näst störst med runt 35%. Totalt har Freetrailer drygt 5 900 släpvagnar på samtliga marknader.

Tyskland var första marknaden utanför Norden som bolaget etablerade sig på, vilket skedde 2021. Den satsningen har dock gått betydligt sämre än väntat. Ett par felaktiga rekryteringar av säljare samt att bolaget började fokusera för brett är två viktiga faktorer. Dock verkar inte felsatsningarna resulterat i några större förluster.

Att komma in hos ett par starka partners är helt centralt för att kunna expandera och bygga upp kännedom kring produkten i ett område. Att området är relativt litet är också en fördel, tror vi. Däremot verkar bolaget fått bättre fart i Tyskland genom ett nytt säljteam. Det är positivt då Tyskland är en väldigt stor marknad.

Etableringen i Nederländerna som påbörjades under våren 2025 går dock över förväntan och bolaget har nu knappt 250 släp i landet. Det är hittills för tidigt att utvärdera satsningen, men att starten varit betydligt bättre än i Tyskland är viktigt.

Enligt bolaget själva har Freetrailer en marknadsandel runt 90% på antalet uthyrda släp i Danmark varje år. Det är väldigt högt. Här är det tydligt att modellen fått rejält fäste.

Något oroväckande är däremot att Freetrailer inte fick förlängt på sitt 4-åriga avtal med livsmedelskedjan Salling Group som gick ut i somras. Salling har varit en viktig partner till Freetrailer och har uppskattningsvis utgjort knappt 10% av släpvagnarna i Danmark (runt 200 stycken).

Istället har släpvagnstillverkaren Brenderup (som ägs av Storskogen) med sitt koncept Use4free tecknat ett avtal om 250 släpvagnar med livsmedelskedjan, vilket annonserades i juli 2025. Brenderup har över 11 000 släp runt om i Norden och tycks ha satsat mer på sin Use4free-tjänst senaste åren.

Vi tolkar det som att Brenderup främst har konkurrerat på pris. Det finns en risk att priskonkurrensen ökar över tid, vilket såklart är negativt. Samtidigt fortsätter Freetrailer att signera nya partners och utöka samarbeten. Under hösten slöts exempelvis ett nytt och större avtal med Mio.

Nyttjandegraden central

Hur mycket varje släp nyttjas är en central del för både tillväxt och lönsamhet. Nyttjandegraden (antal användningar per dag där, 100% nyttjandegrad motsvarar en användning per dag och släp) är klart högst i Danmark. Kostnaden för Freetrailer för ytterligare en användning av ett släp är väldigt låg.

Däremot finns problem med för hög nyttjandegrad, då kunder upplever att släp inte finns tillgängliga. Troligtvis ligger en optimal nyttjandegrad kring 90% för att maximera Freetrailers lönsamhet samtidigt som användarupplevelsen bibehålls.

Nyttjandegraden i nya marknader där många nya släp ställs ut är lägre, vilket är klart rimligt. Att däremot driva upp nyttjandegraden utanför Danmark är en av de starkaste värdedrivarna över tid, enligt oss.

Kommande år

Freetrailer (MDKK)
Q3* 2025
Q3* 2024
Antal släp
5 919
5 007
 -Tillväxt
18,2%
20,7%
Totala uthyrningar
485 629
422 683
 -Tillväxt
14,9%
32,8%
Omsättning
41,8
33,3
 -Tillväxt
25,6%
25,3%
Bruttoresultat
30,3
18,3
 -Bruttomarginal
72,7%
54,9%
Rörelseresultat
13,3
9,7
 -Rörelsemarginal
31,8%
29,2%
*Avser Q1 (juli - september) enligt tidigare räkenskapsår

Trots tappet av Salling Group i Danmark växte Freetrailer omsättningen med 25,6% (25,3) i senaste kvartalet, vilket är säsongsmässigt starkt. Det är imponerande. Rörelsemarginalen steg även till 31,8% (29,2), trots tillväxtsatsningar i nya marknader.

För helåret 2025 räknar vi med 144 MDKK omsättning med 19,0% rörelsemarginal. Det är i linje med den guidning bolaget släppte i samband med senaste kvartalsrapporten.

Kommande år skissar vi på 18% tillväxt per år. Bolaget kommer fortsätta med tillväxtsatsningar, i synnerhet i mindre mogna marknader. Men givet affärsmodellen tror vi ändå marginalen kommer skala vid tillväxt, vi räknar med 21% i slutet av prognosperioden.

På redovisade siffror värderas aktien till drygt 26x EV/Ebit. Det faller till cirka 20x på 2026E. Det finns få jämförbara bolag, men vi tycker Freetrailer-aktien förtjänar en relativt hög värdering sett till affärsmodellen och den starka historiken. Vi använder 19x rörelsevinsten.

Bolag
Avkastning 1 år %
P/E 2026E
EV/Ebit 2026E
EV/Sales 2026E
Ebit-marginal 2026E %
Årlig tillväxt 2026E-2027E %
Freetrailer (Afv)
36%
28,6x
20,5x
4,1x
20,0%
18,0%
Plejd
99%
33,9x
26,2x
7,3x
27,8%
24,6%
Vertiseit
-3%
25,8x
20,1x
3,2x
15,7%
9,0%
Paxman
-23%
30,6x
20,6x
2,4x
11,8%
38,0%
Genomsnitt
27%
29,7x
21,8x
4,2x
18,8%
22,4%
Källa: Factset/Afv

Det finns en hel del att gilla med bolaget, som en stark historik av lönsam tillväxt, fortsatt stora tillväxtmöjligheter och en kapitallätt affärsmodell.

Fakta

Osäker ägarlista

Viss ägardata i Holdings är inte verifierad sedan 2023. Ägarlistan nedan utgår från bolagets årsredovisning med innehav per 30 juni 2025.

Utöver den bekräftade ägarbilden från bolagets sida äger exempelvis svenska Origo Fonder cirka 1,8% av kapitalet (per 31 augusti 2025) enligt Holdings.

Att etableringen i Nederländerna har börjat bra är viktigt, i synnerhet efter den initialt misslyckade satsningen i Tyskland. Även här verkar bolaget nu börja få lite bättre ordning på verksamheten. Däremot är tappet av Salling Group i Danmark något oroväckande. Risken finns att priskonkurrensen på marknaden ökar över tid.

Aktien har också en värdering som speglar den starka historiken. För att aktien ska se tydligt köpvärd ut i vårt huvudscenario behöver man dock våga räkna med multiplar en bit över 20x, vilket vi inte gör. Långsiktigt gillar vi bolaget och tror vi inte det behöver vara fel att äga aktien, men här och nu stannar vi vid ett neutralt råd.

Åtta storägare i Freetrailer (DKK)
Värde (MDKK)
Kapital
Dico Aps
124
16,9%
Mikael Bartroff
68
9,2%
Statens pensjonsfond
21
2,9%
Freetrailer Group A/S
19
2,6%
Nicolai Frisch Erichsen
15
2,1%
Jesper Lohmann
7
1,0%
Thomas Zeihlund
3
0,4%
Martin Damm
1
0,1%
Källa: Årsredovisning 2024/2025
Totalt insynsägande: 
4,2%
Ämnen i artikeln

Freetrailer

Senast

77,60

1 dag %

1,31%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån