BILIA HAR VARIT EN GANSKA TRÅKIG PLACERING - QVIBERG
3 december, 10:18
3 december, 10:18
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Öresund har en ägarkamp i Scandi Standard att hantera, samt en småsur personbilsmarknad som påverkar det största innehavet Bilia.
"Vi har överlevt mycket", säger investmentbolagets största enskilda ägare och styrelseordförande Mats Qviberg till Nyhetsbyrån Direkt.
Hittills i år är Öresunds aktiekurs (inklusive utdelning) upp cirka 9,5 procent, vilket är i linje med Stockholmsbörsens totalavkastningsindex OMXSGI. Så här ser Mats Qviberg på investmentbolagets situation:
"Det är väl samma läge som det har varit de senaste 63 åren som vi har funnits på börsen", säger han.
Ser du behov av justeringar i portföljen ur ett styrelse- och ägarperspektiv?
"Det kommer inte att ske några ändringar framöver. Sedan har väl även mitt liv ett slut, och jag vet ju inte vad som händer efter mig."
Har du tankar på att trappa ned?
"Nej."
Trappa upp då?
"Nej, inte det heller. Jag har jobbat på Öresund i 33 år."
Enligt finansmannen har Öresund varit ett av de stabilare investmentbolagen i år när exempelvis Bure och Latour är ned 15 respektive 35 procent inklusive utdelningar.
Vad är det som har gjort att Öresund har klarat sig bättre än en del sektorkollegor?
"Att vara en bra och långsiktig ägare är viktigt. Och man kan inte säga att aktiefonderna och pensionsspararna är några bra ägare. Det märkte jag i Scandi Standard, att så fort det började blåsa lite kring kycklinghanteringen så skulle alla sälja av. Jag fick till och med hotbrev från aktieägare när Aftonbladet gjorde sin granskning för fem år sedan."
För ungefär ett år sedan sade Mats Qviberg till Direkt att han inte kommer släppa ifrån sig "styråran frivilligt" i Scandi Standard, med anledning av att portugisiska Grupo Lusiaves gått om Öresund som största enskilda ägare i kycklingföretaget.
Mats Qviberg har dock ett fortsatt grepp om åran i kraft av familjens totala ägande i kombination med Öresunds innehav. Qviberg-sfären kontrollerar omkring 31 procent av Scandi Standard jämfört med omkring 21 procent för Grupo Lusiaves enligt ägardatatjänsten Holdings senaste uppdatering.
Hur ser du på ägarstriden i Scandi Standard i dag jämfört med för ett år sedan?
"Att det har blivit ett ännu tråkigare ägande. Portugiserna (Grupo Lusiaves) har fortsatt att öka sitt innehav medan vi och Lantmännen har legat stilla (äger 10,6 procent enligt Holdings). Och det här skapar inte något intresse kring bolaget, men det visar att de här aktiefonderna och pensionsspararna är ganska slarviga med sitt ägande."
Har din syn ändrats på Scandi Standard som investering?
"Om vi ska släppa styråran helt och hållet måste det komma ett bud på bolaget. För vi kommer inte enbart att släppa våra aktier, utan de som köper måste lämna ett bud på hela bolaget. Och de är väl Lantmännen eller portugiserna som vill köpa det om vi skulle sälja."
Har ni fått något bud från Grupo Lusiaves?
"Det vill jag inte kommentera."
Det låter som att ni har fått det?
"Det vill jag inte kommentera."
Det enskilt största innehavet i Öresunds portfölj är annars bilåterförsäljaren Bilia som står för nära 25 procent av det totala substansvärdet.
"Vi har varit inne i en period som har varit väldigt jobbig för bilindustrin. Dels vet man inte vilken drivlina som man ska ha, som bensin, diesel, hybrid, laddhybrid eller el, vilket gjort konsumenten väldigt osäker, dels har det funnits en ekonomisk osäkerhet hos konsumenten som gjort att den inte vågar köpa. Europa har drabbats väldigt hårt av den här slagigheten jämfört med Kina som har omkring 100 märken, där jag tror hälften ska bort. De har varit duktiga kineserna, som gör mer prisvärda produkter", säger Mats Qviberg.
Enligt styrelseordföranden är en stark andrahandsmarknad viktig för Bilia och bolagets intjäning.
"I dag vågar inte folk köpa en bil utan skriver på ett leasingavtal på tre år i stället. I takt med att med att man har för mycket produkter på marknaden har man sänkt räntan. Jag såg en skylt att man kunde leasa en Mercedes-Benz nyligen och att man fick låna för en ränta på 2,95 procent, vilket är lägre än bolåneräntan. Det är ett sätt för producenterna i Europa att få ut sina produkter. Man vill inte sänka priserna, men sänker räntan för leasing. Konsumenterna kan ju strunta i andrahandsvärden om man har en hyrbil", säger Mats Qviberg.
Hur hanterar Bilia det här?
"Jag vill säga att Bilia har varit en ganska tråkig aktieplacering, men jag tycker företagsledning, styrelsen och medarbetarna för den delen har hanterat det bra i den här miljön. Vi har haft goda vinster de senaste sex åren, vilket är ganska imponerande, men den aktieägande allmänheten drar sig för att köpa Bilia-aktien eftersom vi heter Bilia och bilar är en krisbransch. Men vi tillverkar inte bilar utan säljer dem som finns."
Hittills i år är Bilia aktien upp omkring 9 procent inklusive utdelning. Om man jämfört med kursen innan pandemiutbrottet 2020 har aktien stigit omkring 75 procent de senaste sex åren. Stockholmsbörsens totalavkastningsindex (OMXSGI) är under samma period upp omkring 85 procent.
Du har tidigare gett rådet att man som aktiesparare ska sälja aktier som går dåligt och köpa dem som går bra, lever du inte som du lär?
"Det är ett bra råd, och då ska man inte köpa Bilia. Men någon gång kommer en 'turning point'. Nu har vi en lite tryggare konsument, men hur länge det varar vet jag inte. Vi ger till exempel krediter till den bilköpande allmänheten, och vi har aldrig förlorat pengar på det."
Du verkar lite orolig för Bilia?
"Nej, jag är inte ett dugg orolig. Tvärtom tror jag att Bilia kan komma in i en miljö och skörda framgångar."
Hur då?
"Service-affären är viktig för oss, och det är där vi tjänar mest pengar. I ett land där man behöver byta däck två gånger per år får vi in kunden minst två gånger per år åtminstone, och sedan är det service en gång per år också."
Under det tredje kvartalet köpte Öresund ytterligare aktier i fastighetsbolaget Fabege. Sedan tidigare är investmentbolaget storägare i Stenhus Fastigheter.
"Jag har följt Fabege i många år. Där har den här norrmannen (John Fredriksen, reds anm) köpt 21 procent av bolaget på ett otroligt elegant sätt. Att man kan köpa en aktie med ett substansvärde på omkring 150 kronor för 80 kronor är otroligt lågt", säger Mats Qviberg.
Hur ser du på värderingarna i fastighetssektorn?
"Det har varit en sektor med konstiga turer med SBB och alla bolagen som äger varandra. Dessutom har flera bolag en massa olika aktieslag som gör att få orkar bry sig. Det finns ingen trigger för fastigheter just nu, men den kommer en dag."
Gustaf Andersson +46 8 5191 7906
Nyhetsbyrån Direkt
3 december, 10:18
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Öresund har en ägarkamp i Scandi Standard att hantera, samt en småsur personbilsmarknad som påverkar det största innehavet Bilia.
"Vi har överlevt mycket", säger investmentbolagets största enskilda ägare och styrelseordförande Mats Qviberg till Nyhetsbyrån Direkt.
Hittills i år är Öresunds aktiekurs (inklusive utdelning) upp cirka 9,5 procent, vilket är i linje med Stockholmsbörsens totalavkastningsindex OMXSGI. Så här ser Mats Qviberg på investmentbolagets situation:
"Det är väl samma läge som det har varit de senaste 63 åren som vi har funnits på börsen", säger han.
Ser du behov av justeringar i portföljen ur ett styrelse- och ägarperspektiv?
"Det kommer inte att ske några ändringar framöver. Sedan har väl även mitt liv ett slut, och jag vet ju inte vad som händer efter mig."
Har du tankar på att trappa ned?
"Nej."
Trappa upp då?
"Nej, inte det heller. Jag har jobbat på Öresund i 33 år."
Enligt finansmannen har Öresund varit ett av de stabilare investmentbolagen i år när exempelvis Bure och Latour är ned 15 respektive 35 procent inklusive utdelningar.
Vad är det som har gjort att Öresund har klarat sig bättre än en del sektorkollegor?
"Att vara en bra och långsiktig ägare är viktigt. Och man kan inte säga att aktiefonderna och pensionsspararna är några bra ägare. Det märkte jag i Scandi Standard, att så fort det började blåsa lite kring kycklinghanteringen så skulle alla sälja av. Jag fick till och med hotbrev från aktieägare när Aftonbladet gjorde sin granskning för fem år sedan."
För ungefär ett år sedan sade Mats Qviberg till Direkt att han inte kommer släppa ifrån sig "styråran frivilligt" i Scandi Standard, med anledning av att portugisiska Grupo Lusiaves gått om Öresund som största enskilda ägare i kycklingföretaget.
Mats Qviberg har dock ett fortsatt grepp om åran i kraft av familjens totala ägande i kombination med Öresunds innehav. Qviberg-sfären kontrollerar omkring 31 procent av Scandi Standard jämfört med omkring 21 procent för Grupo Lusiaves enligt ägardatatjänsten Holdings senaste uppdatering.
Hur ser du på ägarstriden i Scandi Standard i dag jämfört med för ett år sedan?
"Att det har blivit ett ännu tråkigare ägande. Portugiserna (Grupo Lusiaves) har fortsatt att öka sitt innehav medan vi och Lantmännen har legat stilla (äger 10,6 procent enligt Holdings). Och det här skapar inte något intresse kring bolaget, men det visar att de här aktiefonderna och pensionsspararna är ganska slarviga med sitt ägande."
Har din syn ändrats på Scandi Standard som investering?
"Om vi ska släppa styråran helt och hållet måste det komma ett bud på bolaget. För vi kommer inte enbart att släppa våra aktier, utan de som köper måste lämna ett bud på hela bolaget. Och de är väl Lantmännen eller portugiserna som vill köpa det om vi skulle sälja."
Har ni fått något bud från Grupo Lusiaves?
"Det vill jag inte kommentera."
Det låter som att ni har fått det?
"Det vill jag inte kommentera."
Det enskilt största innehavet i Öresunds portfölj är annars bilåterförsäljaren Bilia som står för nära 25 procent av det totala substansvärdet.
"Vi har varit inne i en period som har varit väldigt jobbig för bilindustrin. Dels vet man inte vilken drivlina som man ska ha, som bensin, diesel, hybrid, laddhybrid eller el, vilket gjort konsumenten väldigt osäker, dels har det funnits en ekonomisk osäkerhet hos konsumenten som gjort att den inte vågar köpa. Europa har drabbats väldigt hårt av den här slagigheten jämfört med Kina som har omkring 100 märken, där jag tror hälften ska bort. De har varit duktiga kineserna, som gör mer prisvärda produkter", säger Mats Qviberg.
Enligt styrelseordföranden är en stark andrahandsmarknad viktig för Bilia och bolagets intjäning.
"I dag vågar inte folk köpa en bil utan skriver på ett leasingavtal på tre år i stället. I takt med att med att man har för mycket produkter på marknaden har man sänkt räntan. Jag såg en skylt att man kunde leasa en Mercedes-Benz nyligen och att man fick låna för en ränta på 2,95 procent, vilket är lägre än bolåneräntan. Det är ett sätt för producenterna i Europa att få ut sina produkter. Man vill inte sänka priserna, men sänker räntan för leasing. Konsumenterna kan ju strunta i andrahandsvärden om man har en hyrbil", säger Mats Qviberg.
Hur hanterar Bilia det här?
"Jag vill säga att Bilia har varit en ganska tråkig aktieplacering, men jag tycker företagsledning, styrelsen och medarbetarna för den delen har hanterat det bra i den här miljön. Vi har haft goda vinster de senaste sex åren, vilket är ganska imponerande, men den aktieägande allmänheten drar sig för att köpa Bilia-aktien eftersom vi heter Bilia och bilar är en krisbransch. Men vi tillverkar inte bilar utan säljer dem som finns."
Hittills i år är Bilia aktien upp omkring 9 procent inklusive utdelning. Om man jämfört med kursen innan pandemiutbrottet 2020 har aktien stigit omkring 75 procent de senaste sex åren. Stockholmsbörsens totalavkastningsindex (OMXSGI) är under samma period upp omkring 85 procent.
Du har tidigare gett rådet att man som aktiesparare ska sälja aktier som går dåligt och köpa dem som går bra, lever du inte som du lär?
"Det är ett bra råd, och då ska man inte köpa Bilia. Men någon gång kommer en 'turning point'. Nu har vi en lite tryggare konsument, men hur länge det varar vet jag inte. Vi ger till exempel krediter till den bilköpande allmänheten, och vi har aldrig förlorat pengar på det."
Du verkar lite orolig för Bilia?
"Nej, jag är inte ett dugg orolig. Tvärtom tror jag att Bilia kan komma in i en miljö och skörda framgångar."
Hur då?
"Service-affären är viktig för oss, och det är där vi tjänar mest pengar. I ett land där man behöver byta däck två gånger per år får vi in kunden minst två gånger per år åtminstone, och sedan är det service en gång per år också."
Under det tredje kvartalet köpte Öresund ytterligare aktier i fastighetsbolaget Fabege. Sedan tidigare är investmentbolaget storägare i Stenhus Fastigheter.
"Jag har följt Fabege i många år. Där har den här norrmannen (John Fredriksen, reds anm) köpt 21 procent av bolaget på ett otroligt elegant sätt. Att man kan köpa en aktie med ett substansvärde på omkring 150 kronor för 80 kronor är otroligt lågt", säger Mats Qviberg.
Hur ser du på värderingarna i fastighetssektorn?
"Det har varit en sektor med konstiga turer med SBB och alla bolagen som äger varandra. Dessutom har flera bolag en massa olika aktieslag som gör att få orkar bry sig. Det finns ingen trigger för fastigheter just nu, men den kommer en dag."
Gustaf Andersson +46 8 5191 7906
Nyhetsbyrån Direkt
Börsen
Analyser

Inflationen
Aktierekommendationer
Börsen
Analyser

Inflationen
Aktierekommendationer
1 DAG %
Senast
Investor
Igår, 16:26
Mystisk uppgång för Investor
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 810,59