Den höga omsättningen återspeglar bland annat Black Week och starten på julhandeln under månaden.
“Det är mycket glädjande att november, som är e-handelns viktigaste månad, var så stark. Då e-handeln hittills i år visar en uppgång tyder mycket på att vi kan gå in i 2025 med en positiv känsla vilket är nödvändigt och välbehövligt efter flera tuffa år”, säger Per Ljungberg, innovationschef för Svensk Handel.
Under november kom 76 procent av konsumenterna att handla via nätet, vilket är en av de högsta nivåerna sedan pandemirestriktionerna 2020. Konsumenterna shoppade i snitt för 2 851 kronor, en betydlig ökning från 2 411 kronor samma månad förra året.
Samtidigt fortsätter de utländska aktörerna sin framfart. Kinesiska Temu och Shein hade 600 000 svenska kunder i november. Och ungefär var tionde e-handelskrona, motsvarande 2 miljarder kronor, gick till e-handlare från utlandet. Dessa aktörer har dubblat sin marknadsandel i Sverige under senaste fem åren.
“En stor del av årets ökning beror på att svenskar handlar mer från utländska sajter. Vi tror på konkurrens, men konkurrensen måste ske på lika villkor. Att frågan nu är i hetluften är positivt och det är angeläget att politiker både nationellt och på EU-nivå agerar snabbt i frågan”, avslutar Per Ljungberg.