Nasdaqs tekniktunga kompositindex stod för ett en stark avslutning och stängde upp 0,3 procent till 18.540. Dow Jones industriindex backade 0,8 procent till 42.932. Det breda S&P 500 tappade 0,2 procent till 5.854. Räknat från Stockholmsbörsens stängning steg indexet dock med en halv procent.
På räntemarknaden var den amerikanska tioåringen upp 10 punkter till 4,19 procent.
"Obligationsräntor fortsätter att stiga, vilket för mig indikerar att investerare nu tror att Fed kommer att vara långsammare med att sänka räntorna eftersom ekonomin förblir motståndskraftig," sa CFRA chefsinvesteringsstrateg Sam Stovall, enligt CNBC.
Bland Wall Streets chipjättar steg Nvidia med 4 procent och drog med sig Marvell Technology, Super Micro Computer och AMD med uppgångar om 1,2-2,5 procent.
Även gamingbolagen Take-Two Interactive och Electronic Arts handlades högre, upp omkring 1 procent vardera.
Åt andra hållet föll banksektorn med Goldman Sachs ned 2,0 procent medan JP Morgan tappade 1,0 procent och Bank of America sågs ned 1,4 procent.
Flygplanstillverkaren Boeing toppade Dow Jones och var upp 3,1 procent efter att det rapporterats att fackförbundet på onsdag kommer rösta om ett avtalsförslag som kan bli slutet på den strejk som pågår sedan snart fem veckor tillbaka.
Disney var ned 0,6 procent efter att bolaget utsett James Gorman till företagets nästa ordförande, med start i januari. Mediejätten uppgav vidare att de avser utse en efterträdare till vd Bob Iger i början av 2026.
Hälsovårdsförsäkringsbolagen Cigna och Humana tappade båda efter att Bloomberg News i fredags kväll, efter börsens stängningstid, rapporterat att det återupptagits fusionssamtal. Cignas aktie sjönk med 4,7 procent, medan Humana var ned med 2,5 procent.
Flygbolaget Southwest var i sin tur ned med 1,8 procent efter att det rapporterats att aktivistfonden Elliott är i förhandlingar om att ta en styrelsepost, enligt CNBC:s källor. Elliott äger 10 procent av Southwest och har propagerat för att göra stora förändringar i styrelsen och sparka vd Bob Jordan för att möjliggöra strategin och förbättra lönsamheten så att aktiekursen kan stärkas.
I flygbranschen noterades parallellt en drygt 50-procentig uppgång för Spirit Airlines vars aktie tagit rejält med stryk sedan flygbolagets föreslagna fusion med sektorkollegan Jetblue blockerats.
Flygbolaget har meddelat att de fått mer tid att hantera sin skuldbörda, vilket lindrar den omedelbara risken för en konkurs.
Sedan årsskiftet är Spirit-aktien ned nära 90 procent.