”Försämrade marknadsförhållanden påverkar Dometics finansiella resultat i tredje kvartalet”, lyder rubriken på friluftsprylbolagets pressmeddelande som gick ut på tisdagsmorgonen.
Den organiska försäljningen spås nu minska med omkring 15 procent i det tredje kvartalet och ebita-marginalen landa i intervallet 8-9 procent. Och när man läser motiveringen från vd Juan Vargues får man inte känslan av det trenden ska vända vilken dag som helst.
Han pekar på en svårare makroekonomisk situation, marknadsförhållanden, höga räntenivåer och kunders köpmönster som slår negativt i alla försäljningskanaler. Något som väntas bestå hela året.
Dometic är dessutom i gott sällskap när det kommer till varningar för att det innevarande kvartalet inte har varit så bra som tidigare förväntat.
I fredags var det IT-återförsäljaren Dustin som tvingades gå ut och sänka förväntningarna rejält på resultatet under innevarande kvartal, med hänvisning främst till svag efterfrågan från det lönsamma segmentet små och medelstora bolag. Inte heller Dustin gav någon indikation på en snabb vändning uppåt, även om man gör bedömningen att efterfrågan är på botten nu.
Några dagar tidigare var trädgårdsutrustaren Husqvarna ute och klippte ned sina utsikter. Här spås försäljningen minska med 5 procent organiskt och marginalerna tar stryk både av lägre volymer, sämre kapacitetsutnyttjande och marknadsföringsinsatser.
Även Husqvarna pekar på en återhållsam konsumtion och en annan faktor är att återförsäljarna är ovilliga att fylla på lagren när säsongen nu går mot sitt slut.
Tre enskilda bolags varningar, med sin egna specifika utmaningar, ska man inte dra alltför stora växlar på kanske men det finns flera gemensamma nämnare som inte är positiva. Exempelvis att konsumenterna uppenbarligen är fortsatt försiktiga trots hoppet om lägre räntor, att återförsäljare inte vågar bygga upp sina lager ännu samt att de här trenderna är så tydliga redan nu, flera veckor innan kvartalet är över.
Det är svårt att dra någon annan slutsats än att vi kommer få se fler varningar och fler svaga rapporter från konsumtionsrelaterade bolag. Utöver den nämnda trion har det dessutom duggat tätt med svaghetstecken, både i och utanför Sverige, när det kommer till personbilssektorn. Det tenderar att ge ringar på vattnet bland underleverantörer och konsulter som också är i skottgluggen inför den kommande rapportperioden.
Martin Blomgren