(Länk till artikeln med grafer, illustrationer och bilder på Placera.se)
”Jag skulle säga att det framför allt är två teman som dominerar idag och det är allt som rör klimatet och digitalisering och tech.”
”Om vi går tillbaka ett par år fanns ett tema som var väldigt populärt som idag inte alls attraherar något intresse och det är investeringar i infrastruktur. Anledningen till att infrastruktur var så populärt berodde på att det var en perfekt inflationshedge.”
Vafa Ahmadi.
”Ett annat tema som blivit lite mindre populärt är SDG (Sustainable development goals). (Det är FN:s 17 utvecklingsmål red. anm.) Det var något som marknaden fokuserade mycket på 2021. Idag är efterfrågan på denna typ av investeringar mycket mindre.”
Hur är det med försvarsteman?
”Vi har en fond vi kallar för European Strategic Autonomy som investerar i detta tema. Pandemin visade till exempel att Europa inte alls var förberett på kriser. Det fanns till exempel inga värktabletter och munskydd på lager. Det fanns inga europeiska vaccintillverkare. Vi saknade allt.”
”Efter flera årtionden av offshoring och outsourcing märkte vi att vi var helt utlämnade till resten av världen för att få tillgång till väldigt basala saker. Det är den typen av investeringar den här fonden täcker. Här ingår bland annat försvar. Men när vi investerar i försvar så köper vi inte vad som helst utan är väldigt selektiva och har extrema filter. Varje enskild aktie måste kvalificera sig.”
Har ni något kryptotema?
”Nej det var vi inte.”
Hur är det med temat åldrande befolkning. Det var ju också rätt populärt för några år sedan.
”Det är helt klart mindre populärt i dag.”
Finns det någon eller några andra sektorer som du tror på i framtiden?
”Det mest uppenbara svaret just nu måste vara AI. Allt som har med AI att göra. Även om det kommer att ta lång tid så kommer AI helt att förändra våra liv. Just nu byggs infrastrukturen till framtidens AI.”
För vem är tematiska investeringar intressant?
”Det beror på vilken tidsram och tolerans man har som investerare. Du skulle kunna bygga din portfölj helt och hållet med tematiska investeringar. Det handlar mycket om att sätta samman teman som passar dig. Det gäller både för dig som är enskild person och som institution.”
”Tematiska investeringar replikerar inte ett index. Vi kan avvika mycket från index och förhoppningsvis då oftast på uppsidan, men så är det givetvis inte alltid. Under en hel marknadscykel på fyra till fem år brukar de flesta teman överavkasta.”
”Fram tills idag är det främst privatkunder som visat intresse för tematiska investerare. Intresset bland institutionerna börjar dock öka. Idag är runt 75 procent av våra kunder privatkunder.”
”När vi karvar ut ett visst tema innebär det att vår frihetsgrad minskar i förhållande till MSCI World. Det i sin tur gör att vi måste vara väldigt noga med vilken typ av risk vi tar med de bolag som är kvar. Det är något vi arbetat väldigt hårt med att minska under de senaste åren. Man måste vara väldigt medveten om vilka risker man tar med de bolag som är kvar. Det här arbetet har gjort att vi fått in flera stora institutionella mandat under de senaste åren.”
Hur jobbar ni för att hitta nya investeringsteman?
”Idéerna kommer från flera olika håll. Att investera tematiskt kräver stora resurser. Det kräver mycket validering och speciella upplägg. Det händer ofta när vi diskuterar nya teman att vi inte tycker att dessa är tillräckligt robusta. Det handlar mycket om att se hur länge en viss trend kan fortsätta. Vi vill inte att slutet på trenden ska gå att se efter redan fem år.”
”Du måste skapa ett investeringsuniversum som är tillräckligt diversifierat men samtidigt med stark exponering mot investeringstemat. Det är ofta som vi väljer att inte gå vidare med vissa teman som ur ett marknadsföringsperspektiv skulle fungera väldigt bra.”
Har du något exempel?
”Vi hade ett sådant exempel för runt fem år sedan när vi var på väg att lansera ett investeringstema med inriktning på rymden. Men det fanns alldeles för få bolag inom detta tema för att hålla nere risken. Meningen med investeringsteman är inte storytellingbiten.”
”Det finns många typer av teman som vi inte vill lansera på grund av att urvalet är för litet. Det räcker inte med ett urval av 20 olika bolag”, säger Vafa Ahmadi.
Karl Lans