I grunden finns det ett positivt case för den sargade bilindustrin i Europa som efter fem år börjat kravla sig upp, anser Danske Banks analyschef Björn Enarson. Räntorna är på väg ned, liksom bilpriserna, löner på väg upp och bilflottan behöver förnyas. Hushållens ekonomi, som har haft det oerhört tungt med inflation och höga räntor börjar resa sig. Och priset för en bil i förhållande till snittlönen ser allt bättre ut. Det här grumlas av Donald Trumps ständiga utspel om tullar. Men enligt Björn Enarson får man ta allt han säger med en nypa salt.
”Det är svårt att jobba med Trump som input”, säger Björn Enarson.
Men om Trump verkligen avser att höja tullarna på europeiska bilar från dagens 2,5% till 25%, tycker Enarson att det är dags för Europa att ta fram förhandlingskortet och sänka tullarna mot USA från dagens 10% till 2,5%.
Hittills har Frankrike motsatt sig att harmonisera tullarna med USA, men Tyskland som befinner sig i en svår situation, skulle mycket väl kunna driva på mot en harmonisering för att undvika ett värre scenario.
”Det handlar om att förhandla med USA. Om ni inte höjer, kan vi sänka i utbyte”, säger Björn Enarson och tillägger:
”Det skulle underlätta för amerikanska tillverkare att exportera till Europa. Vilket på marginalen skulle vara positivt, även om vi inte köper så mycket bilar därifrån. Och då skulle vi också importera lite deflation och det är ju positivt för europeiska konsumenter", säger Enarson.
Europa kan svara med andra tullar
Han är i grunden inte ens säker på att Trump kommer driva igenom det han säger. Bara under sitt anförande igår ska han ha sagt emot sig själv fyra gånger när han pratade om tullarna, påpekar Björn Enarson.
Enarson lyfter också att importen av bilar inte skulle ta någon nämnvärd skada om Trump skulle gå vidare, eftersom amerikanska bilar inte är särskilt populära här. Däremot skulle det bli tungt för exporten och framför allt för Tyskland, medger Björn Enarson.
Han utesluter inte att Europa av just den anledningen ovan svarar med tullar på något annat än bilar i stället för att förhandla, och då är handelskriget i gång.
Inga tullar mot Kanada och Mexiko
Men att USA skulle sätta upp tullar mot Kanada och Mexiko ser han som uteslutet, eftersom deras ekonomier är alltför sammankopplade. 25% av alla bilar som säljs i USA tillverkas i Mexiko och Kanada, och leverantörerna sitter i stor utsträckning även i dessa länder. Det skulle slå hårt mot USA:s bilindustri och få liknande konsekvenser som pandemin hade på flygindustrin och fortfarande lider av. Egentligen skulle det ändra förutsättningarna för den ekonomiska utvecklingen och hela återhämtningen.
”Priset på bilar skulle gå upp från ett redan väldigt högt pris och efterfrågan skulle dyka. Det skulle bli ett väldigt mörkt scenario. Men den amerikanska bilindustrins lobbyverksamhet är väldigt stark”, påminner Enarson.
Två svenska vinnare
Osäkerheten reflekteras i aktiekurserna just nu, men när det blåst över pekar han ut både Autoliv och Hexpol som vinnare.
Anledningarna är flera. Autoliv har inga problem i Kina, vilket många europeiska bilbolag har. Man växer dubbelt så snabbt som kineserna i Kina. Och man är ledande inom sitt område i Europa och i Nordamerika.
”Och dessutom så har man haft ett högt omvandlingstryck i sin egen produktion. Produktiviteten har ökat”, säger Björn Enarson.
Som exempel tar han Q4 där bolaget trots en väldigt jobbig marknadsmix levererade den bästa marginalen någonsin.
”Man köper också tillbaka aktier och delar ut pengar som motsvarar nästan 10% i direktavkastning. Trots det är skuldsättningsgraden oförändrad. Så Autoliv står extremt starkt.”
Enligt Enarson hålls Autolivs lönsamhet tillbaka av att bilbolagen inte följer sina produktionsplaner fullt ut. Något som är en svit från pandemin. Landar allt där bara på plats så är läget för Autoliv perfekt, anser han.
Danske Bank har en riktkurs på Autoliv på 120 USD och 130 kronor på underleverantören Hexpol, som är ett annat bolag som Enarson pekar ut som välskött.
Kina större hot än amerikanska tullar
Det största hotet mot Europas biltillverkning kommer från billiga kinesiska elbilar, enligt Enarson. Vill Europa hänga med kommer man vara tvungen att effektivisera sin biltillverkning och sänka priser.
”Min långa bild är att Kina kommer ta sin rättmätiga marknadsandel globalt. Det är svårt att se att Europa ska vara överlägsen bäst biltillverkare i förlängningen”, säger han.
Kina kommer skapa ett omvandlingstryck på europeiska biltillverkare. Volvo Cars har hittills varit ganska bra på att anpassa sig till det nya marknadsläget, men är en förhållandevis liten aktör. Tyska biltillverkare har varit sämre och har nu strukturella problem med biltillverkning med bland annat för mycket kapacitet. Enarson tror att det kommer krävas många tuffa beslut, därför att kineserna kommer inte att kunna stängas ute. I Kina är dessutom en stor marknad för europeiska bilar.
”Om vi inför tullar mot dem, inför de tullar mot oss.”