Startskottet för Harvia var när Tapani Harvia tillverkade en vedeldad kamin för eget bruk. Allt eftersom började Tapani sälja kaminer till allmänheten. Bolaget var sedan familjeägt i över sex decenier fram till och med 2014 då ett generationsskifte ägde rum. I samband med detta kom finska riskkapitalbolaget Capman in som ägare.
År 2018 gjorde Harvia debut på Helsingforsbörsen och ungefär ett år efter noteringen sålde Capman alla sina aktier. Sedan dess har aktien gått riktigt starkt och är upp runt 700 procent. Idag ligger börsvärdet på 750 miljoner euro.
Renoveringsboomen under pandemin gav siffrorna bränsle och så även aktien. Efter en rejäl uppgång blev det precis som för många andra corona-vinnare en baksmälla. Förutom svåra jämförelsetal blev Rysslands invasion av Ukraina, stigande räntor och energikris en riktigt sur cocktail. Under 2022 drog sig Harvia ut från Ryssland som vid denna tidpunkt stod för runt 5 procent av omsättningen.
Historiskt har den globala bastumarknaden växt i genomsnitt med 5 procent per år. Harvia hävdar att marknadstillväxten kan komma att ligga över 5 procent i framtiden, drivet av bland annat ökad hälsomedvetenhet hos individer. Exempelvis kan kontinuerliga bastubesök förbättra sömnen och minska risken för stroke och demens.
Den globala bastumarknaden är idag värd runt 3,5 miljarder euro och totalt finns det över 18 miljoner hushåll i världen med bastu. Den stora installerade bastubasen skapar ett underliggande utbytesbehov vilket gör Harvias marknad mer stabil i sämre tider.
Idag är Harvia mest kända för sina klassiska bastu-aggregat, som än idag står för merparten av bolagets försäljning. Förutom detta erbjuder man även kompletta bastuanläggningar, badtunnor och andra produkter kopplade till anläggningarna, exempelvis badtunnor och belysningssystem. Runt 70 procent av bastu-efterfrågan kommer från ersättningsmarknaden.
Harvia har med tiden gått från att vara ett lokalt litet bolag till att idag vara den globala marknadsledaren inom sektorn. Detta genom både förvärv och organisk tillväxt. Bland de förvärvade bolagen finns exempelvis Almost Heaven Saunas och EOS.
Bara för fem år sedan kom ungefär halva försäljningen från Norra Europa, idag ligger samma siffra på 30 procent. I dagsläget är den största marknaden Kontinentaleuropa som står för lite över 30 procent av omsättningen. Nordamerika som stod för bara 5 procent av försäljningen 2018 är idag uppe och snuddar på 30 procent.
Harvia har idag en försäljning på 150 miljoner euro och rörelsemarginalen uppgår till drygt 20 procent. Under helåret 2023 minskade omsättningen med nästan 15 procent. Däremot ökade omsättningen marginellt under första kvartalet vilket var starkt. De flesta marknaderna börjar återhämta sig men i norra Europa ser det fortsatt tufft ut. I första kvartalet minskade försäljningen i norra Europa med 17 procent.
Förra veckan hade Harvia kapitalmarknadsdag där nya finansiella mål släpptes. Tillväxtmålet reviderades upp från tidigare 5 procent per år till 10 procent. Samtidigt behålls målet om en justerad rörelsemarginal på över 20 procent.
Harvia är ett riktigt kvalitetsbolag med bra kassakonvertering, det vill säga att stor del av vinsten omvandlas till kassaflöde. Dessutom är avkastningen på kapitalet riktigt bra. I jämförelse med sina konkurrenter har Harvia bättre effektivitet och lönsamhet, vilket tyder på att bolaget har konkurrensfördelar.
2021 var ett tungt investeringsår för Harvia där man öppnade en ny fabrik i USA och uppgraderade ett flertal andra fabriker för att ha möjlighet att öka produktionen. Det finns ett ganska lågt underhålls-investeringsbehov i Harvia vilket är en delförklaring till det starka kassaflödet.
Däremot kommer investeringstempot på den nordamerikanska marknaden att växlas upp framöver. Under första kvartalet köptes exempelvis nästan 10 hektar mark runt produktionsanläggningen i West Virginia. Mellan åren 2019-2023 har den nordamerikanska försäljningen i genomsnitt vuxit med nästan 40 procent per år. Bastu-intresset ökar kontinuerligt i Nordamerika och här finns det mycket kvar att växa på.
Tack vare det starka kassaflödet har skuldsättningen kommit ner och balansräkningen är i fint skick. Det finns således bra förutsättningar att fortsätta konsolidera marknaden. Framför allt letar Harvia efter företag utanför Europa som stärker deras position inom infraröd bastu och ångbastu-segmenten.
Värt att nämna är att Harvia ger en utdelning till sina aktieägare. Idag ligger direktavkastningen på 1,5 procent.
Även om det inte finns någon huvudägare av kött och blod i Harvia så finns det ett relativt brett ägande bland insynspersonerna. Insynsägandet ligger på nästan fyra procent där finanschefen Ari Vesterinen är i toppen med en post som motsvarar 6 miljoner euro. Dessutom finns det en del Harvia-ättlingar med på ägarlistan varav en arbetar som chef för innovation och teknik.
Ser vi till värderingen så har det blivit dyrt. Baserat på innevarande års prognoser handlas aktien till 29 gånger vinsten och under 2025 förväntas samma siffra falla till 25.
Placera anser att Harvia är ett riktigt fint bolag men med nuvarande värdering tror vi att mycket är diskonterat. Vi avvaktar för tillfället och lägger aktien på bevakningslistan.
Värdepapper | Råd från Placera | Kurs vid publicering | Sedan publicering |
---|---|---|---|
Harvia | Neutral | 39,35 | - |